در یکصد و شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران گزارش مالی عملکرد ۴ ماهه نخست سال ۹۸ شهرداری تهران ارائه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  ارائه گزارش مالی ۴ ماهه نخست سال ۹۸ شهرداری تهران از سوی خزانه دار شورای شهر تهران در دستور یکصد و شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت که پس از ارائه گزارش از سوی خزانه دار اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را بر این گزارش بیان کردند.

نخستین عضو مجید فراهانی بود که با اشاره به تحقق ۹۰ درصدی درآمد‌ها گفت: طبق گزارش ارائه شده از سوی خزانه دار ۱۰ درصد درآمد‌ها محقق نشده است که اگر تا آخر سال (۸ ماهه باقی مانده سال ۹۸) به همین شکل جلو رفته باشیم نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه مصوب کسری خواهیم داشت.
 
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که این ۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه نقشی در حقوق و دستمزد کارمندان شهرداری ندارد و اثر خود را روی پروژه‌های عمرانی می‌گذارد.
 
او با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ها گفت: با افزایش هزینه‌ها و نوع تحقق درآمد‌ها سرانجام پروژه‌های عمرانی محقق نیست.
 
فراهانی ادامه داد: با فشار وارده بر رو شهرسازی در این حوزه کاهش درآمد جدی داریم و تا به امروز هم مدیریت شهری برنامه‌ای برای سرمایه گذاری و جلب مشارکت عمومی از خود نشان نداده است و از خزانه دار شورا می‌خواهم از ماه آینده گزارشی از جلب سرمایه شهرداری نیز ارائه شود تا بررسی کنیم شهرداری تا چه میزان جلب مشارکت عمومی داشته است.
 
عضو شورای شهر تهران با اشاره به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور گفت: شرایط کشور شرایط خاصی است و بر اثر تحریم‌های اقتصادی شوک‌های جدی به درآمد‌های شهری وارد می‌شود و ما نیز اینجا چاه نفت برای درآمد‌زایی نداریم و باید به این نکته توجه کنیم که باید شرایطی را فراهم کنیم که در کوتاه مدت بتوانیم شهر را اداره کنیم.
 
پس از اظهار نظر فراهانی نوبت به شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران رسید که نظر خود را درباره عملکرد شهرداری تهران در حوزه مالی ۴ ماهه نخست سال ۹۸ ارائه کند.
 
امانی با اشاره به پرداخت ۷۵۰ میلیارد تومانی حقوق ماهیانه در مدیریت شهری گفت: ما در تغییر رویکرد کار زیربنایی نکردیم و به سمت کسب درآمد پایدار حرکت نکردیم و پیشنهاد من این است که گزارش‌ها به صورت ماهیانه ارائه شود تا مشخص شود درآمد تغییر پهنه و پروانه آیا بر اساس تبصره ۲۷ صرف توسعه حمل و نقل شده است یا خیر؟
 
دیگر عضو شورای شهر تهران محمد‌جواد حق‌شناس بود که با تاکید بر ارائه صورت جلسه کمیته تخصیص بودجه به شورای شهر تهران از وظایف مدیریت شهری ادامه داد: ما در نیمه سال هستیم و تا به امروز هیچ گزارشی از صورت جلسه کمیسیون تخصیص به شورای شهر تهران ارائه نشده است و این ضعفی است که باید در برنامه‌های آینده مطرح شود.
بیشتر بخوانید: لایحه افزایش سهم حضور جوانان در پست‌های مدیریتی شهری از مصوبات مؤثر شورای شهر تهران
او افزود: در این گزارش مشخص شد که مدیریت شهری پیگیر پرداخت مطالبات دیگر نهاد‌ها نیز است که این موضوع نشان می‌دهد مدیریت شهری نسبت به پرداخت دیون خود متعهد است.
 
عضو شورای شهر تهران با اشاره به تفکیک نبودن هزینه کرد در حوزه‌های شش گانه گفت: یکی از مواردی که شهرداری تهران باید به آن توجه کند جلوگیری از تبعیض است و باید رد همین مسیر در گزارش خود میزان هزینه کرد در حوزه‌های شش گانه را به صورت تفکیکی گزارش کند تا نظارت و پیگیری لازم بر روی آن انجام شود.
 
احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای شهر تهران بود که نظر خود را در گزارش عملکرد مالی ۴ ماهه نخست سال ۹۸ ارائه کرد.
 
او با تاکید بر این نکته که گزارش خزانه دار گزارشی خوب و مبسوط بود گفت: اینکه ۹۱ درصد درآمد‌ها تحقق پیدا کرده خوب است، اما نکته قابل تامل این است که این تحقق درآمد‌ها در شهر حس نمی‌شود و معلوم نیست که ۹۱ درصد در کجا هزینه شده که این خود مهم است. زیرا به اعتقاد من وقتی ۹۱ درصد درآمد‌ها تحقق پیدا می‌کند باید معلوم که کجا هزینه شده است.
 
عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که گزارش ارائه شده گزارش گردی نیست گفت: درآمد‌ها باید تفکیک شود و سرمایه بخش فروش املاک و ... نیز معلوم شود.
 
او با تاکید بر این نکته که گزارش عملکرد شهرداری و شورای شهر گزارش واحدی است، گفت: اگر اینچنین روالی را به شکل گزارش عملکرد مشترک ارائه شود به عقیده من اتفاق خوبی است.
 
محمود میرلوحی دیگر عضو شورای شهر تهران در سخنانی گفت: این گزارش نشان می‌دهد در ۴ ماهه نخست سال ۹۸، ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع را توانستیم دریافت کنیم و یک پیام دغدغه آمیز وجود دارد و آن هم این است اگر همین عدد حفظ شود باید ۶ هزار میلیارد تومان دیگر پیش بینی کنیم تا دیون ما در همین میزان ثابت بماند.
 
او افزود: پیش بینی ۶ هزار میلیارد تومانی در کنار ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه رقمی بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان می‌شود که می‌توانیم دیون خود را ثابت نگه داریم، اما این مسیری که ما می‌رویم این هدف را محقق نمی‌کند (افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌های شهرداری).
 
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: باید در این زمینه کار جدی شود و متاسفانه باید بگویم حی علی تلاش نداریم.
 
دیگر عضو شورای شهر تهران حجت نظری بود که نظر خود را در گزارش ارائه شده از سوی خزانه دار شورای شهر تهران ارائه کند.
 
نظری گفت: اولین پرسش این است که چرا گزارش خزانه دار شورای شهر تهران در دستور اول شورای شهر تهران آمده است و جایی که دستور‌ها زیاد است با جابه‌جایی دستور‌ها از بررسی دیگر دستور‌های شورا غافل می‌شویم.
او افزود: همه همکاران من در شورای شهر تهران بر این موضوع اگاه هستند که در جلسه تخصیص باید روسای کمیسیون‌ها حضور داشته باشند که متاسفانه تا به امروز انجام نشده و ما اطلاعی نداریم که اتفاقی در حال رخ دادن است.
 
نظری تاکید کرد: هیئت ریسه مکلف است از نهاد شورا بیش از این دفاع کند.
 
پس از اظهار نظر اعضای شورای شهر تهران حسن رسولی خزانه دار شورا در سخنانی گفت: گزارش ماده ۷۹ گزارشی مهم است و نمی‌دانم چرا در زمان ارائه گزارش رئیس شورا بی تابی می‌کند.
 
او تاکید کرد: برای جلسه آینده شورای شهر تهران صورت وضعیت هزینه کرد را به صورت تفکیکی از شهرداری اخذ می‌کتنم و به اعضا ارائه خواهم کرد.
 
خزانه دارد شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که ذی حسابان تا به امروز هیچ گزارشی ارائه نکردند گفت: اگر قرار باشد همه چیز در کنار هم کامل باشد باید همه موارد در کنار هم دیده شود.
 
رسولی تاکید کرد: یک عدد و درصد به گزارش ارائه نکرده‌ام و این گزارشی است که آقای امامی از شهرداری ارائه کرده و من آن را که گزارش فنی بود ترجمه کردم و به سمع اعضای شورای شهر تهران رساندم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار