مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت : برای کمک به اقتصاد فرهنگ استان باید تلاش کنیم تا فرهنگ خرید کتاب و نشریات و قرار گرفتن آن در سبد خانوار‌ها را ترویج کنیم.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،بهرام فاضلی زاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه برخلاف تصور عموم فضای مجازی هیچگاه نمی‌تواند جایگزین فضای مکتوب شود، گفت : فضای مجازی الزاما تنها برای این خلق شده تا خلاء فضای مکتوب را پرکند، نه آنکه جایگزین آن شود.

او گفت : طی یک دهه گذشته در کشور‌هایی که سرآمد فضای مجازی هستند، نه تنها تیراژ نشریات و کتب مکتوب آن‌ها کاهشی نداشته، بلکه حتی شاهد افزایش تیراژ کتاب و نشریاتشان نیز بوده ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه گفت: این اتفاق در کشور‌های توسعه یافته تنها به این دلیل است که براساس نظر تمام تحلیلگران و سیاست گذاران، تغییر مبنایی ساختار فرهنگی جامعه مبتنی بر فرآیند تعلیم است و فرآیند تعلیم نیز بر مبنای آثار مکتوب خواهد بود.

او افزود: در کشور ما نیز همه فعالان صنعت چاپ، مسئولین و مردم باید تلاش کنند تا این ذهنیت غلط در جامعه پاک شود و بدانیم که کسی به استناد فضای مجازی اهل علم نخواهد شد.

فاضلی زاد به بی توجهی خانوار‌های کرمانشاهی نسبت به خرید کتاب نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سبد خانوار‌های ما کتاب جای چندانی ندارد و زمانی هم که قصد خرید کتاب و یا نشریات را داریم به دنبال تخفیف گرفتن هستیم.

او خرید کتاب و نشریات مکتوب را کمک به اقتصاد فرهنگ استان دانست و گفت: باید این فرهنگ را در استان جا بیندازیم که هر شهروند با ذهنیت کمک به حوزه مکتوب استان اقدام به خرید کتاب و نشریات کند، تا اشتغال را نیز در این بخش داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه خواستار این شد تا فعالان صنعت چاپ استان مطابق با تکنولوژی‌های جدید خود را بروز رسانی کنند.

او گفت: از سوی دیگر درحالی دستگاه‌های اجرایی استان سفارشات چاپی خود را به خارج از استان می‌دهند که در سایر استان‌ها چنین چیزی وجود ندارد.

 محمد شمس از اساتید صنعت چاپ استان بابیان اینکه در کرمانشاه از نظر سخت افزاری و تکنولوژی صنعت چاپ پیشرفت بسیار خوبی در سال‌های گذشته حاصل شده، گفت: متاسفانه علیرغم این زیرساخت ها، در بحث آموزش نیروی انسانی مشکلاتی داریم که باید رفع شود.

او افزود: در سال‌های اخیر دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه محلی بود که در آن می‌توانستیم آموزش‌های مرتبط با صنعت چاپ را ارائه دهیم، اما اکنون که این مرکز درحال تعطیلی است، باید از ظرفیت فنی و حرفه‌ای برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی استفاده کرد.

شمس در ادامه راه اندازی سامانه ستاد را خیانت به صنعت چاپ استان دانست و گفت: درحالی که آمار بیکاری در کرمانشاه بالا است، دستگاه‌های اجرایی استان کار‌های چاپی خود را در این سامانه به استان‌های دیگر می‌دهند.

او افزود: در شرایط فعلی تنها ۱۰ درصد از سفارشات چاپی دستگاه‌های اجرایی استان به واحد‌های چاپی داخل استان واگذار می‌شود و بقیه را به خارج از استان می‌دهند.

 

 

انتهای پیام/د

تنها ۱۰ درصد سفارشات چاپی ادارات در داخل استان انجام می‌گیرد

برچسب ها: مطبوعات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.