معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان امروز «شنبه» در نشست خبری پاسخگوی خبرنگاران شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در ساختمان وزارت ورزش و جوانان انجام شد در خصوص مسائل مختلفی اعم از ورزش همگانی، عشایری و روستایی و مسائل فرهنگی به صحبت پرداخت و در پایان هر بخش هم پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

احمدی: تا چند هفته دیگر فرآیند تکمیل ورزشگاه‌ها به پایان می‌رسد / جای خالی موزه ورزش حس می‌شد/ منعی برای حضور بانوان در بازی‌های ملی وجود ندارد

او در ابتدا گفت: حوزه ورزش همگانی، عشایری و مسائل فرهنگی موضوع صحبت ما است. این‌ها ساختار جدید است و چند وقت است که در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده است و فعالیت‌های آن‌ها هم از اوائل سال ۹۷ در سه حوزه کاری آغاز شده است. هر کدام از این بخش‌ها وظایف مشخصی دارند. در دولت تدبیر و امید سعی شد نگاه متوازنی ایجاد شود و ورزش همگانی و قهرمانی به یک اندازه مورد توجه قرار بگیرد. تلاش بر این است که با برنامه ریزی جامع و استفاده از ظرفیت‌های مناسب به اهداف قهرمانی برسیم.

چند تفاهم نامه با بخش‌ها و فدراسیون‌ها منعقد شده است

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: این مسئله از ابتدای دولت، یعنی از زمانی که گودرزی در راس امور بود تا حالا که سلطانی فر هدایت مجموعه را بر عهده دارد وجود دارد. چند کار زیر ساختی انجام دادیم که یکی از آن‌ها توسعه ورزش همگانی بر اساس سند سازمان جهانی است. برنامه دیگر هم برنامه ملی ایرانیان است که با همکاری وزارت ورزش و همچنین انعقاد چند قرارداد همکاری با وزارت بهداشت، وزارت کشور، آموزش و پررورش و سایر سازمان‌ها برای توسعه ورزش همگانی در حال است، علاوه بر آن ساز و کاری زیر نظر استانداران در دیگر شهر‌ها در این خصوص انجام شده است و چند جلسه هم با صدا و‌سیما برای موضوعات تلویزیونی، تنظیم تفاهم نامه‌ای فدراسیون‌های ورزشی در ورزش همگانی و ... انجام شده است تا ما در هر فدراسیون هم برنامه همگانی داشته باشیم.

او افزود: تدوین برنامه همگانی برای هیئت استان‌ها از جمله کار‌های زیر ساختی در جهت ورزش همگانی است که تا کنون به مرحله اجرا رسیده است. خوشبختانه در سال ۹۷ و ۶ ماهه نخست ۹۸ توانستیم برنامه‌های مختلفی را برگزار کنیم. حدود ۱۰ میلیون نفر در ۷ هزار برنامه پیاده روی، ۶ هزار برنامه کوهنوردی، ۵ هزار همایش دوچرخه سواری، ۷ هزار ورزش همگانی در رشته های مختلف، بیش از ۷ هزار برنامه صبحگاهی و عصرگاهی، برگزاری نخستین برنامه ورزش تابستانی در غالب رشته‌های مختلف با حضور گسترده مردم از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده است و تا پایان شهریور هم ادامه دارد. علاوه بر آن هم چندین و چند مسابقه و همایش در مناسبت‌های مختلف مانند نوروز با رویکرد ورزش‌های سنتی و بومی را برگزار کردیم. از جمله دیگر برنامه هایمان می‌توان به رویداد‌های ورزشی که در هفته تربیت بدنی، دهه فجر، مسابقات کارکنان مختلف در استان‌ها و سایر مناسبت‌ها که به صورت گسترده با حضور چند هزار نفر برگزار شده اشاره کرد.


بیشتر بخوانید:تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش در مجلس بررسی می‌شود


رویکرد ما نهادینه کردن ورزش در زندگی مردم است

احمدی در ادامه بیان داشت: رویکرد ما همواره این است که با مشارکت همه دستگاه‌های کشور ظرفیت مناسب برای مردم به وجود بیاوریم. همکاری شهرداری‌ها و آموزش و پرورش و حتی دانشگاه‌ها، بخش کارگری و نیرو‌های مسلح برای ما حائز اهمیت است. خوشبختانه صدا و‌سیما همکاری خوبی داشته است. باید شرایط حضور مردم فراهم شود تا جامعه‌ای فعال‌تر داشته باشیم. ما باید بتوانیم ورزش را در سبک زندگی مردم نهادینه کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره آمار ورزش همگانی گفت: در ورزش همگانی با مشکل آمار دقیق رو به رو‌هستیم، اما اقداماتی برای انجام شده است و مرکز آمار ایران این گزارش را منتشر کرده است. همچنین درباره رفتار‌های فرهنگی خانواده‌ها در کشور موضوعات مختلفی از جمله ورزش مطرح بود و این سوال به وجود آمد که چه تعداد از خانواده‌ها و افراد جامعه در بحث ورزش مشارکت دارند. طبق آماری که در اختیار داریم ۵۱/۱ درصد خانواده‌های ایران فعالیت ورزشی دارند که از این تعداد ۶۲ درصد فعالیت‌ها شامل پیاده روی و نرمش است و در بازه زمانی یک تا ۷ روز در هفته انجام می‌شود و مدت زمان آن هم ۲۷ دقیقه در روز است. این آمار رسمی ورزش همگانی برای سال ۹۶ است که ۹۷ منتشر شد. اخیرا جلساتی برگزار کردیم تا آمار دقیق تری داشته باشیم. امیدوارم برای سال ۹۸ با مشارکت مرکز آمار، اطلاعت دقیق تری داشته باشیم و آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

احمدی: تا چند هفته دیگر فرآیند تکمیل ورزشگاه‌ها به پایان می‌رسد / امسال برخورد جدی تری با خطا کاران وجود دارد/ جای خالی موزه ورزش حس می‌شد / منعی برای حضور بانوان در بازی‌های ملی وجود ندارد

تلاشمان می‌کنیم فدراسیون‌ها را به سمت مشارکت مردمی سوق دهیم

او اظهار داشت: از سال ۹۲ تغییرات قابل توجه‌ای اعمال شده است که از جمله آن قانون۲۷ صدم درصد از مالیات ارزش افزوده برای ورزش همگانی بود که در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفت. اعتبارات به ۲ دسته تقسیم می‌شود. دسته اول آن برای همگانی و دسته دوم هم برای بخش قهرمانی است. همچنین هیئت‌های ورزشی در شهرستان‌ها این اعتبار را می‌گیرند تا در بحث همگانی هزینه کنند. بخشی از آن هم به فدراسیون‌ها تعلق می‌گیرد. تلاش ما این است که فدراسیون‌ها را به سمت مشارکت مردمی سوق دهیم و کاری کنیم که نگاه آن‌ها یک طرف نباشد. به همین دلیل آنچه به عنوان اعتبار قرار گرفته در همین راه هزینه شده است.


بیشتر بخوانید:  زمان بررسی لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان مشخص نیست


حدود ۲۰ میلیون جمعیت کشور در روستا‌ها هستند

احمدی عنوان داشت: حدود ۲۰ میلیون جمعیت کشور در روستا‌ها هستند. یکی از رویکرد‌هایی که به آن توجه می‌شد حوزه ورزش روستایی‌بود. ظرفیت‌های خوبی داریم و بسیاری از ورزش‌های سنتی و آیینی ریشه اش در روستا‌ها است. انواع کشتی‌ها و بازی‌ها سنتی طرفداران زیادی‌دارد که یک ظرفیت به حساب می‌آید. ما تلاش کردیم در چند سال گذشته آن را دنبال کنیم. بیش از ۳ هزار خانه روستایی تجهیز و فعال شده است.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان درباره جام خوشه چین عنوان داشت: جام خوشه چین در سه رشته تخصصی فوتبال، والیبال، دوو‌میدانی و ۳ رشته محلی انجام می‌شود. مسابقات در چارچوب جشنواره‌ها و بخش‌های مختلف روستایی انجام می‌شود و ما باید تلاش کنیم تا توجه همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌ها را به آن معطوف کنیم.

حجتی: هنوز در برخی روستا‌ها محرومیت وجود دارد

حجتی یکی دیگر از افراد حاضر در این نشست خبری بیان داشت: روستا‌ها آن گونه که باید و شاید از نظر ورزشی مورد توجه قرار نگرفته اند. محرومیت وجود دارد، اما قرار است تا پایان شهریور سرانه‌ها را جمع‌آوری و منتشر کنیم. امیدواریم مرکز آمار کمک کند تا برای مناطق روستایی محروم‌کشور آمار دقیق تری داشته باشیم.

حجتی در پاسخ به سوالی درباره این مسئله که آیا این امکانات تنها برای آقایان است یا برای بانوان هم وجود دارد بیان داشت: این ۶ رشته‌ای که پیش‌تر هم اشاره شد تنها برای آقایان نیست و برای بانوان هم هست. همچنین قرار است در پایان این مسابقات جوایزی در مراسمی باشکوه اهدا شود.


بیشتر بخوانید:حسن‌نژاد: طرح استیضاح سلطانی‌فر اعلام وصول نشد/ عذرخواهی بابت قصور در عملکرد وزیران باید علنی باشد نه زبانی/ سرمان برود امضایمان را پس نمی‌گیریم


احمدی: جلب مشارکت نهاد‌ها و دستگاه‌ها یکی از اهداف است

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان بیان داشت:در بحث ساماندهی اقدامات خوبی انجام شده است و کمیته فرهنگی تشکیل دادیم تا هماهنگی لازم را ایجاد کنیم. بیش از ۱۰۰ سازمان مردم نهاد را فعالیت هایشان هستیم که در مناسبات مختلف برنامه دارند. به طور مثال در دهه کرامت برنامه‌های مختلفی داشتیم، در دهه فجر هم برنامه‌های گسترده تری اجرا می‌کنیم. علاوه بر این برنامه‌هایی هم در هفته‌های تربیت بدنی، هفته فرهنگ پهلوانی و ... شاهد هستیم.

 ۷۰ واحد مسکونی در پلدختر ساخته می‌شود

احمدی درباره برنامه‌های جامعه ورزش عنوان داشت: برنامه راهیان نور جامعه ورزش به صورت ملی و استانی برگزار می‌شود تا ورزشکاران با حال و هوای مناطق جنگی آشنا شوند. این برنامه هر سال اجرا شده است و امسال هم انجام می‌شود. گلریزان ورزشی برای کودکان مظلوم یمن برگزار شد. تهیه و خرید کانکس‌ها انجام شد و ۵ فدراسیون هم حضور گسترده‌ای داشتند. در مجموع بیش از ۵۰۰ گلریزان انجام دادیم. بیش از ۱۰۰ کاروان جامعه ورزش به استان‌های سیل زده اعزام شدند. در یک قلم گلریزان فیلم تختی ۲.۵ میلیارد تومان جمع شد. موضوع کمک به سیل زده‌ها مورد توجه قرار گرفت، حالا هم قرار است با کمک جامعه ورزش ۷۰ واحد مسکونی در پلدختر ساخته می‌شود. این پروژه را هشتم شهریور عملی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید:شایعه افطاری سلطانی فر به نمایندگان مجلس و لغو استیضاح


تا چند هفته دیگر فرآیند تکمیل ورزشگاه‌ها به پایان می‌رسد

او گفت: جلسات زیادی با فدراسیون فوتبال برگزار شد تا هم به لحاظ سخت افزاری و هم به لحاظ نرم افزاری تغییراتی به وجود بیاید. در این جلسات بحث ساماندهی هواداران مورد تایید قرار گرفت. قرار شد تجهیز ورزشگاه‌ها انجام شود. شمار گذاری صندلی‌ها، ساماندهی گیت‌های ورودی و نصب دوربین از دیگر اقداماتی بود که درباره آن‌ها در این جلسات تصمیم گیری شد. امیدواریم در همین چند هفته ابتدایی دیگر کار‌ها هم انجام شوند.

احمدی افزود: بحث اعمال مقررات انضباطی با جدیدت بیشتر هم برای باشگاه‌ها و هم برای ورزشگاه‌ها اعمال می‌شود. ما اگر خواهان برگزاری لیگ منظم هستیم باید بدون اغماض این کار‌ها را انجام دهیم که طبعا می‌تواند به شرایط مطلوب‌تر کمک کند.

او ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت هایمان سامان دهی لیدر‌ها بود که تایید صلاحیت‌های لازم صورت بگیرد و همه را شناسایی کنیم. علاوه بر این شناسایی افراد را هنگام بلیت فروشی داشته باشیم. شرایطی را به وجود بیاوریم که در شان هواداران باشد و اگر تخلفی صورت گرفت برخورد جدی و کامل صورت بگیرد.

احمدی درباره تاسیس موزه ورزش عنوان داشت: جای خالی موزه ورزش حس می‌شد. این اتفاق با همکاری و همراهی افراد مختلف صورت گرفت که می‌تواند گنجینه‌ای برای معرفی تاریخ ورزش باشد.

او درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌های برای تماشای بازی‌های ملی عنوان داشت: ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها منعی ندارد و ما امیدواریم این منع در همه رویداد‌ها بر طرف شود. رویکردمان همواره این است که با ایجاد شرایط مناسب به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها کمک کنیم.


بیشتر بخوانید:اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص استیضاح سلطانی فر


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار