آیین بزرگداشت ارتحال آیت‌الله محمد آصف محسنی از علمای برجسته افغانستان در قم برگزار شد.

آیین بزرگداشت آیت‌الله آصف محسنی در قم برگزار شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مراسم بزرگداشت ارتحال عالم وارسته افغانستانی،آیت‌الله آصف محسنی روز جمعه هجدهم مرداد ماه  در تکیه شاه خراسان قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد غزنوی، سخنران مجلس بزرگداشت آیت‌الله آصف محسنی در سخنانی در این مراسم تاکیدکرد: دریای وجودی و علمی و عرفانی آیت‌الله محسنی بیش از این مجالس و چندین جلد کتاب است.


او افزود: این شخصیت، جامع، شخصیتی علمی و معنوی و سیاسی و یک رکن فرهنگی و دینی در افغانستان بودند و فعالیت‌های ایشان حد و حصر ندارد. تاسیس مساجد، مدارس علمی، حوزه‌های علمیه، مراکز فرهنگی و انتشاراتی از جمله تلویزیون تمدن که قطب رسانه‌ای افغانستان و معارف دینی است از جمله فعالیت‌های ایشان بود.


غزنوی اظهارکرد: تاسیس مدرسه خاتم النبیین(ص) که شاهکار نظام مدرسه‌ای و فرهنگی و معماری دینی در کابل است از دیگر کارهای ماندگار آیت‌الله محسنی است.


او با بیان اینکه جامعه افغانستان و حتی دوستداران ایشان در خارج از کشور از وفات ایشان بسیار ناراحت شدند افزود: ما شاهد بودیم که جامعه افغانستانی‌های داخل این کشور و در کشورهای دیگر در سوگ ایشان ملتهب و منقلب شد که غیر قابل باور بود.


این سخنران  ادامه داد: نمونه یکی از مجالس بزرگداشت ایشان همین مراسم در تکیه شاه خراسان قم است که ظرفیت 6 هزار نفر را دارد و صحن و سرا و همه ظرفیت آن پر شده است.


غزنوی بیان کرد: همه پیام‌های تسلیت، پر محتوا و معنادار و یکی از دیگری بهتر بود. پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خیلی جالب و مبنایی بود و پیام مقام معظم رهبری نیز بسیار دلچسب و نکته‌دار بود.


میراث فکری آیت‌الله محسنی فراتر از مرزها است

همچنین قیوم سجادی، نماینده مردم غزنی در پارلمان جمهوری اسلامی افغانستان و یکی از صاحب امتیازان دانشگاه خاتم النبیین (ص) در گفتگو با خبرنگار ایکنا در حاشیه این مراسم گفت: زادگاه و مرکز فعالیت حضرت ایت‌الله محسنی، افغانستان بود، اما به دلیل شخصیت علمی، سیاسی و اندیشه‌های بلند و ماندگاری که داشتند، به عنوان یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام شناخته می‌شوند.


وی افزود: طبعا شعاع وجودی و میراث فکری و فرهنگی ایشان از مرز‌های جغرافیایی عبور کرده و امروزه به عنوان اندیشه‌های راهگشا برای تمام کشور‌های اسلامی و جوانان مسلمان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.


سجادی تصریح کرد: یکی از ابعاد شخصیت بلند و کم نظیر آیت الله محسنی به بعد علمی شخصیت ایشان بر می‌گردد؛ ایشان در عرصه‌های علمی، عالمی کم نظیر به همراه آثاری گران سنگ در عرصه‌های اصولی، فقهی کلامی، حدیثی و رجالی در جهان اسلام محسوب می‌شدند همچنین در ابعاد سیاسی و اجتماعی و همچنین در بعد تقریب مذاهب اسلامی و تاکید اخوت اسلامی در جهان اسلام و در کشور اسلامی افغانستان، نقش بسیار پر رنگ و برجسته‌ای داشتند.

آیت‌الله محمد آصف محسنی در ۱۴ مرداد در اثر بیماری در کابل درگذشت. پیکر وی ۱۵ مردادماه در محوطهٔ ساختمان حوزهٔ علمیه خاتم‌النبیین در کابل به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار