مدیر عامل شرکت مس کرمان گفت:شرکت ملی مس تمامی محصول تولیدی خام معادن مس کرمان را نقدا خریداری خواهد کرد.

شرکت مس محصول معادن مس را بدون محدودیت خریدار استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سعد محمدی مدیر عامل شرکت مس کرمان در جلسه شورای معادن استان گفت:با توجه به مشکلات مس سرچشمه بخش اسید مس اکنون راه اندازی شده وآلودکی کاملا رفع شده.

او افزود:برای رفع مشکل آلودگی مس خاتون آباد این معدن قرار است علنامدتی فاقد فعالیت باشد و بعد از رفع مشکل و اصلاحیه قرار است میزان تولید آن از ۸۰تن به ۱۲۰تن افزایش پیدا کند.

سعد محمدی گفت:کارخانه اسیدمس سرچشمه راه اندازی و رفع مشکل شد واکنون به تولید رسیده است.

او بیان کرد:کارخانه درالوییه رابر هم کاملا راه افتاده است و تمامی معادنی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند شرکت مس کرمان تمامی محصول کنسانتره تولیدیشان را بدون محدودیت و نقدا خریداری خواهد کرد.

او گفت:عنصر مس اولین عنصر تدوین شده اتحادیه اروپا است که طی پنج سال آینده افزایش قیمت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده ۳۵ درصد خودرو‌ها الکتریکی می‌شوند که از مس برای این کار استفاده می‌شود افزود: حاضریم با واگذاری معادن متروکه غیرفعال را فعال کرده تا هم اشتغالزایی ایجاد شود و هم این سرمایه عظیم بلااستفاده نماند.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اشاره به افزایش دو برابری حقوق دولتی مس در سال گذشته گفت: حقوق دولتی مس در سال ۹۷ حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که خیلی زیاد است و قابل پرداخت نیست.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه قرار بود بدهی‌های متعلق به حقوق دولتی مس تقسیط شود عنوان کرد: سال ۹۷ حقوق دولتی مس ۶ برابر شده و این افزایش فقط برای مس بوده که تقاضا داریم حقوق دولتی مس برای سال ۹۸ کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حقوق دولتی مس در سال ۹۷ حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که خیلی زیاد است و قابل پرداخت نیست افزود: اکتشافات باعث کاهش حقوق دولتی می‌شود و در سال جاری ۲۷ هزار متر کار حفاری و اکتشافی انجام شده و معادن جدید را فعال می‌کنیم.

سعدمحمدی با اشاره به انتقال حساب‌های این شرکت به استان گفت: در استان کرمان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های سرچشمه و ۴۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های شهربابک داریم تا هم گردش حسابی برای این بانک‌ها باشد و هم باعث رونق اقتصادی استان شود.

پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:با توجه به تولید زیاد اسید در مجتمع مس سرچشمه بایستی میزان تولیدانبار شودو بایستی برای نگهداری و ذخیره ۶۱۰هزار تن اسیدنیز برنامه ریزی شود.

او بیان داشت:به دلیل اینکه کرمان قطب اول کشاورزی است و نیاز به کود‌های فسفاته دارد و ماده اولیه آن اسید است پس بایستی ایجاد کارخانه‌های تولید کود‌های فسفاته نیز در دستور کار قرار گیرد.

پور ابراهیمی تصریح کرد:راه اندازی کارخانه‌های فرآوری اسید در این منطقه سبب تداوم و تصمیم تولید اسید خواهد بود.

او بیان داشت: یکی از راه‌های ایجاد رونق در بانک‌های استان نیز اعلم میزان نقدینگی از سوی شرکت‌های فعال، چون مس سرچشمه و گل گهر است که بایستی میزان رشداعلام شود و نقدینگی‌ها به استان برگردد.

رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان نیز بیان کرد:برا‌ی رفع مشکل آلودگی مجتمع مس خاتون آباد تا کنون اقدامی صورت نگرفته و طبق مصوبات و بازدید انجام شده تا شعاع چهل کیلومتری بایستی این موانع تولید رفع و برای ادامه فعالیت پاکسازی شود.

او گفت:افزایش میزان تلفات دام‌ها در منطقه خاتون آباد اولین دلیل برای رفع این آلودگی بوده است.

حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت:ارائه گزارش مالیاتی و به ویژه برای شرکت مس کرمان ضروری است.

حسن پور تصریح کرد:شرکت مس در سرچشمه و خاتون آباد در بررسی میزان آلودگی‌ها در منطقه پاریز سیرجان راهم در نظر بگیرد و برای رفع مشکل مردم اقدام نماید.

در این جلسه قرار شد ظرف سه ماه آینده مشکل آلودگی خاتون آباد شهربابک تعیین تکلیف شود.

در این جلسه همچنین برخی موانع و مشکلات بر سر راه فعالیت معادن استان بررسی و بر لزوم حمایت و پیگیری دستگاه‌های متولی برای رفع مشکلات تاکید شد.

انتهای پیام/ح

شرکت ملی مس خریدار محصول مس معادن کرمان

برچسب ها: معادن ، خام فروشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار