یک نظامی ارشد آمریکایی بار دیگر تلاش کرد مسئولیت تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را به متحدان آمریکا محول کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک نظامی ارشد آمریکایی که نامزد تصدی سمت فرماندهی عملیات نیروی دریایی این کشور شده، چهارشنبه بار دیگر تلاش کرد مسئولیت تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را به متحدان آمریکا محول کرده و از انتظارات برای ایفای نقش توسط واشنگتن بکاهد.

به نوشته پایگاه «هیل»، «مایکل گیلادی»، نامزد تصدی فرماندهی نیروی دریای آمریکایی چهارشنبه در کمیته نیروهای مسلح آمریکا گفت متحدان و شریکان آمریکا باید بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از مسئولیت‌های ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را به عهده بگیرند.

گیلادی گفت: «ائتلافی که ما داریم در خلیج فارس و به طور اخص در تنگه هرمز ایجاد می‌کنیم قرار است بین ۸۰ تا ۹۰ درصد یک مأموریت ائتلافی باشد و بخش بسیار کمتری از آن مأموریتی آمریکایی خواهد بود.»

این نظامی ارشد آمریکایی درباره نقشی که نیروی دریایی کشورش قرار است در این ائتلاف بازی کند، گفت: «[مأموریت ما] عمدتاً بر پشتیبانی اطلاعاتی از سایر اعضای ائتلاف متمرکز خواهد بود. بنابراین، ما کشتی‌های خودمان را اسکورت خواهیم کرد، اما حضور پرتعدادی نخواهیم داشت. طرح ما این است که شریکان منطقه‌ای ما بخش عمده وظایف را عهده‌دار شوند.»

وی در پاسخ به سوال یک سناتور مبنی بر اینکه آیا آمریکا از منابع کافی برای اسکورت کشتی‌های تحت پرچم آمریکا هنگام عبور از تنگه هرمز برخوردار است گفت: «ما منابع کافی را در اختیار داریم. از منابع لازم برای اسکورت کردن کشتی‌های تحت پرچم آمریکا و تحت مالکیت آمریکا هنگام عبور از تنگه هرمز برخورداریم. منتهی کشتی‌های زیادی نداریم که از آنجا عبور کنند.»

اظهارات گیلادی در حالی مطرح شده که مقام‌های آلمان امروز چهارشنبه مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا را رد کردند. ، «هایکوماس»، وزیر امور خارجه آلمان در جریان سفر به لهستان گفت: «آلمان در ائتلاف دریایی که توسط ایالات متحده برنامه‌ریزی و ارائه‌شده شرکت نخواهد کرد.»

پیش از این، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم با اشاره به آمارهایی از عبور کشتی‌های آمریکا از تنگه هرمز گفته بود که سایر کشورها باید وظیفه محافظت از کشتی‌های خودشان هنگام عبور از تنگه هرمز را به عهده بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب ها: آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار