صدای آمریکا در تحلیلی، به "اهمیت تنگه هرمز" پرداخت و اذعان كرد: ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش تحت عنوان " آمريکا، ايران و تنگه هرمز" آمده است: مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تهدید ایران درباره بستن تنگه هرمز انتقاد کرده است. اما حقيقت اين است كه ایران می تواند این تنگه را ببند.

صداي آمريكا، تنگه هرمز را "شاهراه خليج فارس به درياهای آزاد" ناميده و گفته است: این تنگه در باریک ترین نقطه 34 کیلومتر است که همین عرض باریک، شامل 3 کیلومتر عمق کافی برای کشتیرانی است.

این رسانه دولتی آمریکا همچنین با بیان اینکه روزانه دو میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز عبور می کند، خاطر نشان کرد: از راه های جایگزینی صدور نفت خلیج فارس صحبت می شود اما این خطوط جایگزین فعلا قابل استفاده نيستند.

جمهوری اسلامی ايران، در چند روز گذشته، تهديد به بستن تنگه هرمز کرده و می گويد چنانچه خريد نفت ايران تحريم شود، ايران اين آبراه را بر روی نفتکش ها خواهد بست.

آمريکا در پاسخ به اين تهديد گفته است با هرگونه اقدامی برای بستن اين تنگه و قطع شريان نفت خليج فارس، مقابله خواهد کرد.

بنا به آمار، بيش از يک سوم جريان نفت و گاز جهان از اين تنگه، عبور می کند.

يک سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا در بحرين به صدای آمريکا گفت، ما توقف در روند کشتيرانی اين آبراه را نمی پذيريم.

حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران، نيز در پاسخ به سخنان مقام آمريکايی، گفت: در صورتی كه منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود، تهديد را در مقابل تهديد قرار می دهيم و از اعمال استراتژی های خود دست بر نمی داريم.

همزمان با اين تهديدها، نيروی دريايی جمهوری اسلامی سرگرم اجرای يک رزمايش در تنگه هرمز است و سخنگوی اين رزمايش گفت پشتيبانی از يگان ها تا شمال اقيانوس هند گسترش يافته است.

درياسالار حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی جمهوری اسلامی ايران، گفت که ويديويی از ناو هواپيمابر آمريکا در حال ورود به دريای عمان تهيه شده است.

سعيد ليلاز، تحليلگر سياسی در اين باره، می گويد: دو سال پيش رهبر جمهوری اسلامی از سپاه پاسداران خواست تا امنيت تنگه هرمز را برعهده گيرد اما امروز نيروی دريايی ارتش، دست به يک رزمايش زده است.

تنش بر سر تنگه هرمز زمانی افزايش يافت که وزيران اتحاديه اروپا در نشست اخير خود گفتند، چنانچه ايران برنامه هسته ايش را متوقف نکند، اين اتحاديه خريد نفت ايران را تحريم خواهد کرد.

پاتريک کلاوسون، از مؤسسه مطالعات خاور نزديک در واشنگتن، می گويد: بستن تنگه هرمز به همه کشورهای وارد کننده نفت در جهان آسيب مي رساند.

محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه گفت: اگر بنا باشد نفت ايران را تحريم کنند، يک قطره نفت از تنگه هرمز، عبور نخواهد کرد. و از پی آن درياسالار حبيب الله سياری اظهار داشت بستن اين تنگه آسان است اما رهبری در اين مورد تصميم مي‌گيرد.

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی تایمز تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را جدی ارزیابی کرد و نوشت: چالش اصلی اقتصاد انگلیس در سال جدید میلادی بیش از پیش از آن که مربوط به حوزه یورو باشد، ریشه در تنگه هرمز دارد. یک سوم کل نفت تولیدی جهان از این تنگه واقع در خلیج فارس می گذرد. از این رو بستن تنگه می تواند اقتصاد جهان را خفه کند.

نگرانی ناشی از این تهدید باعث افزایش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی شده است و برای اقتصاد ملتهب جهانی هیچ چیز، زیانبارتر از این نیست./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار