تلاش برای افزایش استفاده از شیر مادر و کاهش سزارین/ برای تامین شیر خشک یارانه‌ای بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود / نمایندگان مجلس برای جلوگیری از ورود کارشناسان علوم پزشکی به قهوه خانه‌ها تلاش می‌کنند


معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی گفت: تلاش شود تغذیه با شیر مادر افزایش و سزارین کاهش یابد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی در همایش  ترویج تغذیه با شیر مادر بیان این که ارزش راه اندازی دومین بانک شیر مادر کشور در بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز بسیار زیاد است اظهار کرد: امیدواریم ایجاد چنین بانک هایی در سطح کشور افزایش یابد و فرهنگ ترویج استفاده از شیر مادر موثر باشد. 

او با بیان این که فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل دینی و ملی موجب بسیاری از مشکلات می‌شود، اظهار کرد: علیرغم توسعه یافتگی و تکنولوژی، اما نرخ سزارین و استفاده از شیرخشک افزایش یافته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی ادامه داد: در حالی که در کشور‌های اروپایی سزارین و استفاده از شیرخشک پایین است در کشور ما میزان آن بسیار بالا است.

رییسی تصریح کرد: بسیاری از نوزادان بستری در NICU ناشی از سزارین است که باید کاهش یافته و با آن برخورد شود.

او افزود: فقها راه اندازی بانک شیر مادر را گامی به سوی جلو دانسته و ترویج استفاده از شیر مادر را از مبانی توسعه یافتگی برشمرده اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی با هشدار درخصوص شرکت‌های تبلیغاتی و تبلیغ آن‌ها درباره شیر خشک اظهار کرد: کشور ما به جز در دخانیات، در همه چیز تحریم است و صنعت دخانیات بعد از تحریم کشور در حال توسعه یافتن است، به نظر شما این عجیب نیست!

او گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند و امضا جمع کرده اند تا قهوه خانه ها را از شمول اماکن عمومی خارج کنند و وزارت بهداشت و کارشناسان آن به سراغ قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌ها نرفته و قلیان‌ها را جمع آوری نکنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی با اشاره به این که نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا از ورود کارشناسان علوم پزشکی به سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌ها جلوگیری کنند ادامه داد: ما در کشور قهوه خانه داریم و نه قلیان خانه.

رییسی تصریح کرد: تبلیغاتی در مورد شیر خشک و سزارین در حال انجام است و این جزو آسیب‌هایی است که باید به آن توجه و پرداخته شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی گفت: بهترین راه و جلوگیری از سزارین و کاهش استفاده از شیر خشک آگاهی مردم و پشتیبانی حوزه سلامت است.

او با بیان این که استفاده نکردن از تغذیه با شیر مادر تاثیر زیادی در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی دارد، افزود: برای تامین شیر خشک، با ارز ۴ هزار تومان، یارانه‌ای بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و از این طریق فشار زیادی از لحاظ اقتصادی به خانواده‌ها وارد می‌شود.

رییسی ادامه داد: همچنین مواد زائد، پلاستیک و سوخت‌های فسیلی ناشی از مصرف شیر خشک به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی  با اشاره به تاثیر استفاده و تغذیه از شیر مادر، تصریح کرد: شیر مادر از ابتلا به بیماری های عفونی همچون اسهال و بیماری های غیرواگیر مانند چاقی، سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
انتهای پیام/م

صحبت های معاون بهداشت وزارت بهداشت در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار