مودودی گفت: تنها ۸۰ شرکت از شرکت‌های صادراتی ما، صادرات بالای ۵۰ میلیون دلار دارند و همین تعداد ۷۰ درصد از صادرات کشور را انجام می­‌دهند.

تنها ۸۰ شرکت کشور، صادرات بالای ۵۰ میلیون دلار دارندبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت در حاشیه نخستین نشست هم‌­اندیشی حمایت حقوقی و قضایی از تجارت خارجی کشور گفت: اگرچه ۸ هزار و ۵۰۰ کد HS صادراتی در دنیا وجود دارد، اما در ایران فقط ۳ هزار و ۵۰۰ کد HS صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها ۸۰ شرکت از شرکت‌های صادراتی ما، صادرات بالای ۵۰ میلیون دلار دارند، افزود: این ۸۰ شرکت حدود ۷۰ درصد از صادرات کشور را انجام می­‌دهند که نشان‌­دهنده محدود بودن تعداد آن­‌هاست. یعنی لشکر ما برای مقابله با جنگ اقتصادی تنها ۸۰ شرکت دارد که باید به صورت جدی از آن­ها حمایت کرد. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در شرایط جنگ اقتصادی، درآمدهای ارزی کشور به حداقل رسیده و تنها راه برون­ رفت از این دوران، استفاده حداکثری از ظرفیت‌­های موجود است.

وی با بیان اینکه در این دوره باید برخی ضوابط را به شکل متفاوتی به کار گیریم، ادامه داد: همواره یکی از دغدغه­‌های بخش خصوصی و دولتی این بوده که آیا اقدامات ما بعدها پیگرد حقوقی و قضائی دارد یا خیر؟


بیشتر بخوانید: قاچاق فله‌ای زعفران از کشور


مودودی وضعیت صادرات کشور را غیرحرفه‌­ای ارزیابی کرد و گفت: سهم صادرات غیرنفتی در ۲۰ سال گذشته کمتر از سه میلیارد دلار بوده که اکنون به حدود ۴۴ میلیارد دلار رسیده است، با این حال هنوز از نظر سبد صادراتی و تعداد صادرکنندگان حرفه‌­ای با محدودیت مواجه هستیم.

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، تنها ۱۳۰ قلم کالا حدود ۲۷ میلیارد دلار از سبد صادراتی ما را تشکیل می‌­دهند که نشان‌­دهنده آسیب­‌پذیری اقلام صادراتی است.

 

انتهای پیام/

 

تنها ۱۳۰ قلم کالا حدود ۲۷ میلیارد دلار از سبد صادراتی را تشکیل می‌­دهند

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار