خوابگاه دانشجویی جزء مهمی از زندگی محصلی عده عظیمی از آینده‌سازان کشور است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، خوابگاه دانشجویی، چهاردیواری کوچکی که فضای آن با تخت‌های چندطبقه و کمد‌های کوچک و نامرتب  پر شده است و دانشجویان باید همین چهار دیواری کوچک را با افرادی که هرکدام از شهری هستند شریک باشند و چند سالی را در کنار هم زندگی کنند.

زندگی دانشجویی با زندگی خوابگاهی ارتباط نزدیک دارند و خوابگاه جزء مهمی از زندگی محصلی عده عظیمی از آینده‌سازان کشور است .

زندگی در خوابگاه ، بدون شک بخش مهمی از زندگی دانشجویی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود دانشجو در این دوران، لحظات خوشی را سپری کند.

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

 اما وقتی پای درد و دل دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها و بخصوص خوابگاه‌های خصوصی می نشینیم و آن‌ها  از مشکلات زندگی در خوابگاه‌های خصوصی می گویند درمی یابیم که نبود امکانات رفاهی در این خوابگاه‌ها یکی از مشکلات عمده‌ای است که اکثر دانشجویان و خصوصا دانشجویان جدیدالورود که از شهرستان‌های دور به  دانشگاه می‌آیند کم و بیش با آن مواجه هستند.

دانشگاه دولتی اراک یکی از دانشگاه‌های بزرگ ایران و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مقصد های دانشجویان در هنگام انتخاب رشته است که به دو دانشگاه مجزا، در دو پردیس سردشت و پردیس مرکزی تقسیم شده و دارای چندین خوابگاه دولتی و خصوصی است.

وارد دانشگاه که می شوی در محوطه سبز دانشگاه چند دانشجو را میبینی که با یکدیگر گرم گفتگو هستند، وقتی به آنها نزدیک می شوی  و سر صحبت درباره خوابگاه‌ها را باز می‌کنی درد دلشان باز می شود ، یکی از دانشجویان می‌گوید من بعد از ۳ ترم زندگی در خوابگاه خصوصی توانستم این ترم را در خوابگاه دولتی اتاق بگیرم.

صحبت که به  خوابگاه‌های خصوصی می رسد  ناگهان همه شروع به صحبت می‌کنند و می‌گویند خوابگاه خصوصی هزینه اش بسیار زیاد است و  با این مشکل بزرگ  در بدو ورود به دانشگاه مواجه شده اند.

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

فرهاد که اهل اصفهان است و چند ترمی هم در خوابگاه خصوصی زندگی کرده می گوید: وقتی دانشگاه اراک قبول شدم و این همه فاصله را برای تحصیل به اینجا آمدم فکر می کردم فقط با مشکل دوری از خانواده مواجه هستم، اما زمانی که شهریه زیاد خوابگاه خصوصی را پرداخت کردم و وارد خوابگاه شدم اصلا باورم نمیشد باید در جایی زندگی کنم که   علی رغم این هزینه زیاد  از نظر امکانات بسیار ضعیف است.

از این جمع باصفای دوستانی که تازه در دانشگاه  می بینی می پرسی در خوابگاه خصوصی چه مشکلاتی دارند؟ احسان که دانشجوی ترم ۶ رشته ریاضی است به ساختمان خوابگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: پنجره اتاق‌ها فرسوده هستند و پرده ندارند ، لوله‌ها هم فرسوده‌اند و سقف سرویس‌های بهداشتی چکه می‌کند، گوشی موبایلش را درمی آورد  و فیلم   سقف سرویس بهداشتی که خراب شده  و چکه می کند را نشان می دهد.

احسان ادامه می دهد: یکی از مشکلات این است که برای هر طبقه  یک حمام وجود ندارد و عمده‌ترین مشکلی هم که داریم اتاق‌های شلوغ است که واقعا زندگی و درس خواندن را برایمان سخت می‌کند و حتی ترجیح می‌دهیم یک خانه را کرایه کنیم و از خوابگاه برویم.

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

پذیرش دانشجویان غیر بومی بدون توجه به ظرفیت ها

 دست و پنجه نرم کردن دانشجویان ساکن خوابگاه‌های خصوصی با مشکلات این خوابگاه ها ، خواب راحت را از دانشجو می‌گیرد و دوران دانشجویی را تبدیل به کابوس برای دانشجویان می‌کند و موجب می شود دانشجویی که بعد از قبول شدن در کنکور، ذوق حضور در کلاس را دارد و باید تمام حواس و تمرکز خود را برای فراگیری درس داشته باشد نتواند آنطور که انتظار می‌رود به محیط آرام و بدون سر و صدا و دارای امکانات رفاهی کامل دسترسی پیدا کند.

اولین و عمده‌ترین مشکلی که همه دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه دولتی اراک دارند این است که مجبورند تا چند ترم در خوابگاه‌های خصوصی اقامت کنند، خوابگاه‌هایی با هزینه زیاد و امکانات کم و محیط نامناسب .

دانشگاه هم هیچگونه دخالتی در زمینه رسیدگی بر خوابگاه‌های خصوصی ندارد و صرفا به نظارت بدون تذکر اکتفا می‌کند.

حمام و سرویس‌های بهداشتی قدیمی و نامناسب ، ساختمان فرسوده ، رسیدگی نکردن و غیبت وقت و بی وقت سرپرست خوابگاه و هزینه‌ی زیاد خوابگاه‌های خصوصی و البته تفاوت قیمت در دانشگاه دولتی اراک و دانشگاه آزاد اسلامی اراک باعث شده بیش از آنکه دانشجویی که هیجان ورود به دانشگاه را داشته باشند با اضطراب تامین سرپناه دست به گریبان شود و بیشتر وقت خود را برای خوابگاه تلف می‌کند.

برای پرسیدن چند سوال درباره خوابگاه‌ها و اینکه چه زمانی قرار است این مشکلات برطرف شود به ساختمان امور دانشجویی در دانشگاه دولتی اراک مراجعه کردم و در خواست کردم با محمدجمال باقری ، مسئول امور دانشجویی دانشگاه دولتی اراک گفتگو کنم.

پس از  نامه نگاری و هماهنگی با روابط عمومی دانشگاه  و گرفتن اجازه مصاحبه دوباره به دفتر او مراجعه کردم، ولی بازهم حاضر به مصاحبه نشد و بعد از گذشت چندین روز رفت و آمد و تماس با دفترش در نهایت موفق به گفتگو با مدیر امور دانشجویی دانشگاه دولتی اراک نشدم.

ترم بهمن ماه سال ۹۷  شهریه خوابگاه خصوصی دانشگاه دولتی اراک مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بود و در دانشگاه آزاد اسلامی اراک شهریه ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

بنابراین  به سراغ  پیمان عین القضاتی، سرپرست معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اراک  رفتم .

کمیته رسیدگی به خوابگاه‌های دانشجویی

  پیمان عین القضاتی، سرپرست معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: استاندارد‌های خوابگاه‌ها در کمیسیون دانشجویی دانشگاه‌ها شاخص‌هایی را برای امور خوابگاه‌ها اجرا کردند و کمیته‌ای به نام کمیته رسیدگی به خوابگاه‌های دانشجویی در سطح همه‌ی استان‌های کشور وجود دارد.

او ادامه داد : در استان مرکزی هم دانشگاه دولتی اراک مسئول کمیته رسیدگی به امور خوابگاه‌ها هست که این کمیته دارای دبیر می‌باشد و وظیفه آن رسیدگی به مسائل و مشکلات خوابگاه‌ها هست و از یک کارگروه مرکب از همه‌ی دانشگاه‌هایی که خوابگاه دارند ، تشکیل شده است .

عین القضاتی در خصوص نرخ گذاری خوابگاه‌ها بیان کرد: نرخ گذاری مربوط به کمیته امور خوابگاه‌ها بوده که ذیل کمیسیون دانشجویی استان است ، که براساس شاخص‌ها نرخ گذاری و سطح بندی می کنند .

او ادامه داد : خوابگاه‌های غیر دولتی سطح یک ترمی ۷۲۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است که دانشگاه آزاد اسلامی  اراک  به دلیل تقاضای دانشجویان ۶۰۰ هزار تومان از دانشجویان هزینه  در یافت می کند، ولی برای سال جدید نرخ گذاری‌ها تغیر پیدا می کند .

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

نظارت بر بهداشت خوابگاه ها

او با اشاره به حادثه سال گذشته که در دانشگاه علوم تحقیقات تهران  اتفاق افتاد گفت: بحث رعایت نکات ایمنی در دستور کار همه‌ دانشگاه‌ها و مخصوصا دانشگاه‌های استان مرکزی در بخش خوابگاه‌ها در اولویت قرار گرفت و دادستان ، دادگستری و دستگاه‌های نظارتی مثل بهداشت و درمان این موضوع را پیگیری کردند .

عین القضاتی بیان داشت : در این دستور کار آمده است که خوابگاه‌ها باید از لحاظ سرویس بهداشتی و مواد شوینده و بهداشت فردی دانشجویان و همه افرادی که در خوابگاه هستند مورد بررسی قرار گیرد ، لذا به همین دلیل هر از گاهی بازرس اداره بهداشت را برای بررسی رعایت بهداشت از جمله سم پاشی برای جلوگیری از نفوذ حیوانات موذی و... در سطح خوابگاه‌ها داریم.

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

تدابیر دانشگاه آزاد اسلامی اراک برای دانشجویان

سرپرست معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اراک اظهار داشت:  بیشترین مشکلی که برای دانشجویان در خوابگاه وجود دارد مشکل دوری از خانواده است و دانشگاه آزاد اسلامی اراک برای این ماجرا برنامه ریزی کرده است و با استفاده از مجموعه برنامه‌های فرهنگی توانسته است در خوابگاه‌ها فعالیت فرهنگی خوبی داشته باشد .

او با اشاره به اینکه یک شورای فرهنگی با نمایندگان فرهنگی داخل خوابگاه‌ها تشکیل شده ، افزود : زندگی در خوابگاه ویژگی‌های خاص خود را دارد و قطعا  دانشجویان در خوابگاه از خدماتی که  در خانه و خانواده از آن برخوردار هستند ، محروم هستند و سیاست خوابگاه‌ها بر این اساس است که دانشجویان مهارت‌های زندگی در یک فضای جدید مثل خوابگاه را فرا بگیرند و دانشگاه هم تلاش می‌کند مقدمات این زندگی را فراهم کند، ولی دانشجویان باید با تدبیر و مهارت خودشان بتوانند به ادامه این سبک زندگی بپردازند.

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

دانشگاه‌های شهر اراک از جمله دانشگاه دولتی اراک و دانشگاه آزاد اسلامی شهر اراک هرساله میزبان دانشجویان زیادی از سراسر کشور برای تحصیل هستند و مسئولان باید برای تامین نیاز‌های دانشجویان به امکانات رفاهی در خوابگاه‌ها بیشتر توجه داشته باشند و دولت هم موظف است برای تامین این نیاز‌های دانشجویان به نحو احسن اقدامات لازم را انجام دهد.

در خوابگاه‌های دولتی دانشگاه اراک ۵۸۰ دانشجوی پسر و حدوداً ۸۷۰ دانشجوی دختر ساکن هستند که در مجموع هزار و۴۵۰ دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در چهار خوابگاه‌های دولتی  الزهرا، فاطمیه،  امیرکبیر و خوابگاه شهید رضایی اسکان دارند.

در خوابگاه‌های خصوصی دانشگاه دولتی اراک  هم  ۳۵۰ دانشجوی پسر و ۶۵۰ دانشجوی دخترساکن هستند.

در نهایت برای  پیگیری مشکلات خوابگاه های دانشجویان دانشگاه دولتی اراک و اینکه بالاخره این مشکلات  چه زمانی حل خواهد شد  با  معاون  آموزشی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اراک قرار مصاحبه گذاشتم.

معضل اسکان دانشجو‌ها در خوابگاه برطرف می شود

علیرضا بهرامی، معاونت آموزشی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه دولتی اراک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: برای افزایش خوابگاه های دولتی دانشگاه اراک دو خوابگاه در سایت سردشت در دست ساخت است که یکی از خوابگاه‌ها با  حدود  ۳۵۰ نفر ظرفیت ، به وسیله خود دانشگاه مراحل پایانی  ساخت را سپری میکند و  بیش از ۹۵ درصد آماده شده است .(زمان شروع پروژه  سال ۸۶ بوده است و به دلیل اینکه محدودیت  بودجه‌ها  ۱۲ سال  طول کشیده  است) 

او ادامه داد : هدف گذاری قبلی  این بود  که  تا مهر ماه به بهره برداری برسد ولی به خاطر آماده نبودن  زیرساخت‌هایی مثل آب و برق و گاز و فاضلاب و ...   و همچنین مسیر دسترسی ، برای بهمن ماه مورد بهره برداری قرار می گیرد .

بهرامی گفت : دانشگاه برای اولین بار توانسته با تعامل با دیگر بخش‌هایی به غیر از وزارت علوم ، بنیاد ۱۵ خرداد را متقاعد کند که برای دانشگاه اراک خوابگاه بسازد و خوابگاهی که به کمک این  بنیاد در دست ساخت است ، حدود ۶۰ درصد آن تکمیل شده  و هدف گذاری این است که سال آینده  افتتاح شود و با بهره برداری این دو خوابگاه تقریباً معضل اسکان دانشجو‌ها در خوابگاه برطرف می شود .

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

به این ترتیب  تا یک سال آینده دانشجویان دانشگاه  با مشکل اسکان در خوابگاه‌ها مواجه هستند و با این وضعیت  پتانسیل موجود دانشگاه اراک  یکهزار و ۴۵۰ دانشجو برای اسکان در خوابگاه‌های دولتی است و بقیه دانشجویان باید در خوابگاه خصوصی زندگی دانشجویی را گذران کنند.

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

وظیفه دانشگاه در مقابل دانشجویان متقاضی خوابگاه 

بهرامی گفت : در مسئله خوابگاه های خصوصی ، دانشگاه صرفاً نظارت می کند ولی چون بحث سود و صرفه اقتصادی برای خوابگاه داران و سرمایه گذاران این خوابگاه ها حائز اهمیت است و با توجه به شرایط بد اقتصادی ،  برای خوابگاه داران ،آنچنان صرفه اقتصادی ندارد و به این ترتیب  دانشگاه در امور جزئی خوابگاه های خصوصی نمی تواند چندان دخالتی داشته باشد.

او افزود : وظیفه دانشگاه ارائه خدمات آموزشی است و ما نمی توانیم بگوییم دقیقاً به تعداد ظرفیت خوابگاه ، دانشجو بپذیریم چون این جزو وظایف دانشگاه نیست و دانشگاه به مقدار پتانسیل آموزشی که می تواند ، دانشجو می پذیرد و به مقدار آن استعداد و توانایی که دارد به دانشجوها خوابگاه می دهد و نمی تواند برای خوابگاه های خصوصی تعیین کند که هر اتاق چند نفره باشد، زیرا اگر دانشگاه چنین محدودیتی را برای خوابگاه تعیین کند ، خوابگاه دار هم به جای دریافت اجاره بهای۰۰ ۷هزار تومانی ، هر ترم از هر دانشجو ۲میلیون تومان دریافت می کند تا بتواند اتاق های خوابگاه را ۴ نفره کند زیرا وقتی تعداد کم می شود باید هزینه را بالا ببرد.

خانه بخت دانشجویی/ معظلات خوابگاه های خصوصی

قابل استفاده بودن خوابگاه دولتی از ترم چهارم برای پسران و ترم سوم برای دختران

او ادامه داد: ما در خصوص محدودیت زیرساخت‌های خوابگاهی دانشگاه دولتی اراک در دفترچه کنکور اشاره کردیم و به ویژه در دفترچه امسال کاملاً روشن نوشتیم که خوابگاه دولتی از ترم چهارم برای پسران و از ترم سوم برای دختران تعلق می گیرد؛ دانشجویی که مهر ماه ۹۸ وارد دانشگاه می شود باید از قبل بداند که از ترم اول خوابگاه دولتی ندارد و باید در خوابگاه خصوصی اسکان یابد .

بهرامی بیان داشت : وقتی که ما محدودیت خوابگاه داریم، دانشجو موظف است که خودش نسبت به اسکان سه یا چهار ترم اول اقدام کند و از قبل برای تحصیل در اراک برنامه ریزی کند و آماده باشد.

او تصریح کرد: قطعاً کیفیت خوابگاه‌های خصوصی مورد تأیید بنده و حوزه دانشجویی فرهنگی نیست و به نوعی مجبوریم که از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم حتی اگر در یک اتاق ۴ نفره، ۸ دانشجو اسکان یابند، ولی به خاطر اینکه دانشگاه نظارت کامل خود را دارد، فعلاً تنها راهکار همین است.

دانشجویی که برای تحصیل رنج غربت را تحمل می‌کند و از شهر و دیار و پدر و مادر و زندگی آرام و گرم و نرم خود ، دل می‌کنند تا با کسب علم هم برا‌ی خود و خانواده و هم برای جامعه مفید باشند از این پدران معنوی انتظار دارد که آنگونه برای دانشجویان تصمیم بگیرند که برای فرزندانشان تصمیم می‌گیرند.

انتظارشان این است که مسئولان دلسوزانه پیگیر مشکلاتشان باشند نه اینکه تنها به رفع تکلیف اداری بسنده کنند و انتظار دارند مسئولان به این فکر کنند که اگر فرزند خودشان هم دانشجو باشد باز با این حوصله پیگیر مشکلات هستند یا نه ...

گزارش از رضا جدیدی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.