معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: با تغییر بازه سن جوانی از ۱۵ تا ۲۹ سال به ۱۸ تا ۳۴ سال، می‌طلبد برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از این نیروی انسانی و توانمند سازی آن صورت پذیرد.

روح اله اسدی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: جمعیت و نیروی انسانی، ثروت واقعی هر کشوری را تشکیل می‌دهند و جمعیت جوان همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های قدرت دولت‌ها به شمار رفته و جایگاه در توسعه و محاسبه قدرت کشور‌ها دارد.
وی افزود: مطالعه جمعیت در کشور ما نیز به عنوان یکی از عوامل تشکیل دهنده اهرم توسعه و پیشرفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اسدی تصریح کرد: با توجه به مصوبه سی و هشتمین جلسه شورای عالی جوانان مبنی بر تغییر بازه سن جوانی از ۱۵ تا ۲۹ سال به ۱۸ تا ۳۴ سال، تعداد افرادی که در این رده قرار می‌گیرند به لحاظ آماری افزایش پیدا کرده لذا سیاستمداران و برنامه ریزان باید شرایطی را فراهم کنند تا حداکثر استفاده از پتانسیل جمعیت در راه توسعه و شکوفایی کشور به عمل آید و همچنین برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از این نیروی انسانی و توانمند سازی آن صورت پذیرد.

وی یادآور شد: به تبع آن در استان کرمان نیز باید به منظور رفع مشکلات و چالش‌های فراروی این جمعیت نظیر اشتغال، ازدواج، مسکن و ... اهتمام ورزیده شود و برای رسیدن به این هدف باید از جایگاه و از ساختار ستاد‌های ساماندهی امور جوانان در سطح استان و شهرستان‌ها بهره لازم را برد.


معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان بیان داشت: بر اساس آمار موجود از سرشماری‌های سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ تعداد جمعیت جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله کل کشور در سال ۱۳۹۰ برابر با ۲۶ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۲۴۶ نفر بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۹۱۲ نفر رسیده که ۵.۶ درصد کاهش داشته است.
اسدی گفت: جمعیت جوان ۱۸ تا ۳۴ ساله استان کرمان در سال ۱۳۹۰ به تعداد یک میلیون و ۷۱ هزار و یک نفر و در سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۴۰ هزار و ۸۷۶ نفر رسیده و با منفی ۲.۸ درصد رشد رتبه ۲۲ کشور در درصد تغییرات تعداد جوانان را داریم و از لحاظ جمعیت جوان کشور، رتبه ۹ با ۳۲.۹ درصد هستیم.
وی جمعیت مردان جوان ۱۸ تا ۳۴ ساله استان را ۵۳۵ هزار و ۵۰۹ نفر و جمعیت زنان جوان ۱۸ تا ۳۴ ساله ۵۰۵ هزار و ۳۶۷ نفر دانست و افزود: جمعیت جوانان شهری کرمان ۱۸ تا ۳۴ ساله ۶۱۱ هزار و ۲۷۵ نفر و جمعیت جوانان روستایی کرمان ۱۸ تا ۳۴ ساله ۴۲۹ هزار و ۶۰۱ نفر است.
اسدی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود و برآورد جمعیتی، جمعیت جوان کشور در سال ۱۴۰۰ به ۹۳۵ هزار نفر خواهد رسید که نشان دهنده کاهش جمعیت جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال است.
وی یادآور شد: با عنایت به وضعیت آماری جوانان استان و بیانیه گام دوم انقلاب که محور آن جوانان هستند، توجه به جوانان روستایی با اهمیت بیشتری دنبال خواهد شد.
اسدی افزود: لازم است، سایر دستگاه‌های اجرایی در حیطه وظایف خود، چه در زمینه افزایش مشارکت‌های اجتماعی این قشر و چه در زمینه ورزش، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و ... توجه بیشتری به جوانان به ویژه جوانان روستایی داشته باشند.
انتهای پیام/ب

ضرورت توجه بیشتر به حوزه جوانان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.