مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بیش از ۵۴ هزار نفر از بنای آرامگاهی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سه ماهه نخست امسال ۵۱ هزار و ۱۹۶ نفر بازدیدکننده داخلی و ۳ هزار و ۶۲۵ بازدیدکننده خارجی از مجموعه میراث جهانی بنای آرامگاهی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه است.

وی افزود: مجموعه اشیا تاریخی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال در موزه چینی خانه، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نگه داری می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: موزه چینی خانه در حدود سال‌های ۱۰۱۴ تا ۱۰۱۸ ه. ق توسط شیخ بهایی احداث شده و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

فلاحی افزود: شاه عباس صفوی این بخش از مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را به منظور نگه داری از اشیا اهدایی پادشاهان چین احداث کرد و می‌توان گفت قدیمی‌ترین کلکسیون اشیا تاریخی و باستانی کشور محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: این بنای تاریخی از بخش‌هایی برای نگه داری ظروف چینی و کتب خطی تشکیل شده و اشیا اهدا شده به شاه عباس جهت نگه داری به این بنا انتقال می‌یافت که شامل بیش از هزار عدد ظرف است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل عنوان کرد: به دلیل موقعیت ژئوپلتیک اردبیل و عبور کاروان‌های تجاری چین، پادشاهان چینی این هدایا را به منظور جلب نظر و عرض ارادت پادشاهان صفوی اهدا می‌کردند.

فلاحی با بیان اینکه مطابق بررسی کارشناسان قدمت برخی اشیا حتی بیشتر از زمان احداث بنا بوده و پیش از احداث چینی خانه به پادشاهان صفوی اهدا شده است، اضافه کرد: این مجموعه نفیس بیشترین میزان بازدید از موزه‌های استان را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: قدمت این بنای تاریخی موجب شد تا در سال‌های اخیر مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نظر کارشناسان یونسکو را جلب کرده و به عنوان اثر جهانی در سال ۲۰۱۰ به ثبت برسد.

انتهای پیام/ح

نگهداری اشیا تاریخی در موزه چینی خانه اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.