روزنامه الخلیج آنلاین در گزارشی تلاش مقامات سعودی برای گسترش روابط ریاض با تل‌آویو در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد.

عربستان به دنبال تقویت روابط با اسرائیل استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الخلیج آنلاین نوشت: عربستان سعودی به دنبال تقویت روابط خود با اسرائیل است.

از زمان انتشار اظهارات علنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی درباره این که "باید فلسطینیان و اسرائیلی‌ها سرزمین خاص خود را داشته باشند"، ریاض در مسئله رابطه با اسرائیل وارد یک مسیر متفاوت و آشکاری شده است. روابط عربستان سعودی و اسرائیل به دیدار‌های سری و امضای توافق نامه‌های نظامی و اقتصادی و ستایش از یکدیگر در رسانه‌های دو طرف محدود نیست بلکه منابع عربی بلندپایه تاکید کرده‌اند عربستان سعودی می‌خواهد اسرائیل در عربستان جای پایی داشته باشد.

این منابع به الخلیج آنلاین گفته‌اند که عربستان سعودی در مرحله آینده به دنبال توسعه و تحکیم روابط خود با اسرائیل با استفاده از دروازه اقتصاد است و تلاش می‌کند ده‌ها قرارداد رسمی با اسرائیل به امضا برساند که ارزش این قرارداد‌ها صد‌ها میلیون دلار برآورد می‌شود. این منابع از وجود رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌های سری میان مقامات سعودی و اسرائیلی درباره چگونگی ورود اتباع اسرائیلی به اراضی عربستان سعودی و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری خبر داده‌اند.

این منابع اعلام کردند عربستان ممنوعیت ورود اتباع اسرائیلی به اراضی خود را لغو کرده است. 

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت: ریاض همچنین تجار اسرائیلی را تشویق می‌کند که در طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های پیشرفته در عربستان سعودی حضور داشته باشند و بدون این که هویت خود را به صورت علنی اعلام کنند، سرمایه‌گذاری کنند.

ریاض ترجیح می‌دهد این دست از افراد دارای تابعیت دوگانه باشند تا در برابر افکار عمومی عربستان و عربی به ویژه افکار عمومی فلسطینی در تنگنا قرار نگیرد. این منابع به الخلیج آنلاین گفته‌اند در صورتیکه تصمیمات اولیه عربستان در تعامل با اسرائیل برای یک دوره زمانی سه ساله به نتیجه مطلوب برسد، گام دوم در رابطه با اسرائیل برداشته خواهد شد که همان باز کردن رسمی بازار‌های عربستان به روی کالا‌های اسرائیلی است که از طریق کشور دومی که مصر خواهد بود به عربستان سرازیر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار