رئیس‌جمهور ترکیه دلیل خریداری سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را دفاع از کشورش در برابر حملات عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که به بوسنی و هرزگوین سفر کرده است، در بازگشت از این کشور در سخنانی خطاب به خبرنگاران اعلام کرد ترکیه قصد دارد زمانی از سامانه روسی اس-۴۰۰ استفاده کند که هدف حمله قرار گیرد.

اردوغان گفت: برخی سؤال می‌کنند که چرا ما سامانه اس-۴۰۰ را خریداری کرده و چنین سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در صورتی که نیاز شود، ما حق استفاده از آن را داریم. اگر کسی به ما حمله کند، ما این پدافند هوایی را بکار خواهیم گرفت. به همین دلیل است که ما چنین سرمایه‌گذاری را کرده‌ایم.

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از صحبت هایش با تکرار تصمیم آنکارا برای تولید مشترک سامانه اس-۴۰۰ گفت: برای تولید مشترک (سامانه اس-۴۰۰) ما هیچ مشکلی با روسیه نداریم. در ابتدای گفت‌و‌گوهایمان با رئیس جمهور پوتین، ما به توافقی در این خصوص رسیدیم. امیدوارم تولید مشترکی را آغاز کنیم. در حال حاضر هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اردوغان همچنین اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با او در حاشیه نشست گروه بیست در اوساکای ژاپن اذعان کرده است مسأله اس-۴۰۰ ناشی از اشتباهاتی بود که دولت سابق آمریکا به ریاست باراک اوباما مرتکب شد و با درخواست ترکیه برای خرید سامانه پاتریوت مخالفت کرد.

اخبار  مذاکرات ترکیه و روسیه در زمینه تحویل سامانه اس-۴۰۰ نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۶ مطرح شد. در سپتامبر ۲۰۱۷ اردوغان اعلام کرد آنکارا قراردادی را با مسکو برای خرید سامانه اس-۴۰۰ به امضا رسانده و پیش پرداختی را نیز داده است. پس از آن حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد آنکارا استقرار سامانه اس-۴۰۰ را در اکتبر ۲۰۱۹ آغاز خواهد کرد.

همچنین سرگئی چمزوف، مدیر عامل شرکت روس تک در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد ارزش این قرارداد به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار