حضرتی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم درگیر معیشت هستند.

۴۰ درصد مردم درگیر معیشت هستندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش روز جهانی تعاون گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم درگیر معیشت هستند و برای رفع این چالش باید وسعت چتر حمایتی در زمینه کالا‌های اساسی بیشتر شود.

وی در مراسم گرامیداشت روز جهانی تعاون از اعلام آمادگی مجلس برای رسیدگی به قوانین روی زمین مانده این بخش خبر داد.


بیشتر بخوانید: مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس اتاق تعاون ایران آغاز شد


ما با شدیدترین و هوشمندانه ترین تحریم‌ها  روبرو هستیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما با شدیدترین تحریم‌ها که کاملا هوشمند است، روبرو هستیم و تا اطلاع ثانوی نمی‌توانیم با آمریکا سازش، تعامل و همراهی داشته باشیم که البته این تصمیم‌گیری در سطوح بالای نظام گرفته شده است، ما بودجه سال ۹۸ را با نگاه بسیار مثبت بستیم و می‌دانستیم که این بودجه تحقق پیدا نمی‌کند و به لحاظ نمایش بین‌المللی به جای فروش یک میلیون بشکه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه محاسبه کردیم، اما در عمل حتی یک میلیون بشکه هم نتوانستیم بفروشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی داشتیم که به درخواست سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد تشکیل شد. نمایندگان این نهاد‌ها از برخی ادارات دولتی گله داشتند که اطلاعات خود را در اختیار سامانه مالیاتی نمی‌گذارند که بالطبع ما آن‌ها را احصاء کردیم و قرار شد در کوتاهترین زمان تمام اطلاعات لازم را در سامانه قرار دهند.

حضرتی با اشاره به سابقه تعاون در برنامه‌های دولت‌های قبل و بعد از انقلاب تصریح کرد: در قبل از انقلاب فقط در برنامه عمرانی اول به موضوع تعاون پرداخته شد و بودجه‌ای برای آن در نظر و برخی معافیت‌ها تصویب شد، اما تا برنامه پنجم دیگر به طور مستقل هیچ اسمی از این موضوع اقتصادی وجود ندارد. اما بعد از انقلاب به این موضوع بسیار پرداخته شد و بر اساس ایده‌هایی که در راستای مشارکت عمومی بود و نقش شهید بهشتی و تاکید ایشان بر این مقوله هر سال به طور مفصل به تعاونی پرداخته شدند.

حضرتی در ادامه از تصویب بودجه در سال‌های مختلف افزود: اگر مذاکرات مجلس را پیگیری کنید می‌بینید که در هیچ دوره‌ای نبوده که برخی از نمایندگان به وابستگی زیاد بودجه به نفت انتقاد نکنند، اما امروز شرایط- ادو شود سبب خیر- پیش آمده و با یک اراده محکم و تصمیم‌گیری‌های صحیح باید به سمت خروج وابستگی از نفت پیش برویم. امروز کاری را می‌کنیم که باید سال‌ها قبل انجام می‌دادیم. امروز افسران جنگ اقتصادی شما فعالان اقتصادی بخش خصوصی هستید و دولت هم باید کمک شما باشد و با نظارت استصوابی در هر جا که لازم بود، به نفع مردم و تولید داخل دخالت هوشمندانه داشته باشد نه اینکه یک شبه صادرات یک کالا را ممنوع کند. ما اگر می‌خواهیم در این جنگ اقتصادی برنده باشیم باید به فکر مردم باشیم.

این مقام مسئول افزود: ملتی می‌تواند مقاومت کند که هشت آن گرو نه آن نباشد. فکر اجاره‌خانه، نان شب و اشتغال جوانانش را نداشته باشد. اگر این‌ها وجود داشته باشند این ملت نمی‌تواند مقاومت کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: هر ماه ۱۰۰ هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه می‌شوند. باید در این حوزه به صورت جدی کار کرد. بحث اعتماد مردم موضوع فوق‌العاده مهمی است. ما نزدیک انتخابات هستیم، اما آیا مردم انگیزه‌ای برای شرکت در آن را دارند اعتماد مردم به مدیران و مسئولان و نشاط اجتماعی و امید آینده اگر وجود داشته باشد یک طرف ماجرا است و طرف دیگر این است که در حوزه سیاسی و اجتماعی اقدامات مثبتی انجام شود.

حضرتی با انتقاد از اقتصاد یارانه و سوبسیدی افزود: ما امروز ۱۱۶۰ میلیارد تومان یارانه‌ای را پرداخت می‌کنیم که کسی متوجه آن نمی‌شود. نظام سوبسیددهی ما به گونه‌ای است که هر که بیشتر مصرف کند بیشتر بهره می‌برد و هر کسی که کمتر مصرف کند تنبیه می‌شود. این سیستم اصلا عادلانه نیست و از همه بدتر باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار