یک مقام روس در واکنش به بیانیه ادعایی کاخ‌سفید، محفوظ بودن حق غنی‌سازی اورانیوم برای همه کشورهای عضو ان‌پی‌تی را به آمریکایی‌ها یادآور شد.

مقام روس: همه اعضای ان پی تی، حق غنی‌سازی اورانیوم دارندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین ضمن واکنش به بیانیه کاخ‌سفید درباره نقض برجام از سوی ایران حتی پیش از حصول این توافق، ادعای آمریکایی‌ها را درباره اینکه ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ندارد، رد کرد.

«میخائیل اولیانوف» در پیام توئیتری خود نوشت: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد "این یک اشتباه بود که طبق توافق {هسته‌ای}، به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم داده شود". آمریکا فراموش کرده است که همه کشور‌های عضو ان پی تی، حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی را دارند. فقط مشکل راستی آزمایی وجود دارد که طبق برجام ایجاد شده است.

این مقام روس پیش از این نیز در توئیت دیگری نوشته بود: «سخنگوی کاخ‌سفید دیروز اعلام کرد حتی قبل از به وجود آمدن توافق هسته‌ای (برجام)، ایران مفاد آن را نقض کرده بود. نقض کردن چیزی که وجود نداشته؟ چنین چیزی یک موضوع جدید در رویه بین‌المللی است. اظهارنظری در این باره نمی‌کنم.»

یادآور می‌شود یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفت‌وگو با ایران همزمان با فشار‌های تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشور‌های اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، یک منبع آگاه روز گذشته ضمن تأیید عبور ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته (پنجم تیر ماه)، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تاکنون واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. عبور ایران از سقف‌ مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، برجام ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار