مدیر کل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: امسال در یک هزار و ۳۳ حوزه آبخیز و مجموع ۳۷ شهرستان پروژه آبخیزداری اجرا می‌شود.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در یک هزار و ۳۳ نقطه از مناطق مختلف کشور/افزایش ۲ برابری اعتبارات جوابگوی پروژه‌ها نیستهوشنگ جزی مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در جلوگیری از فرسایش رسوب و سیل خیزی در دشت‌های بحرانی تاثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش ۲ برابری اعتبارات از صندوق توسعه ملی، امسال در بیش از یک هزار نقطه عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود:  برآورد اولیه آن است که  امسال در یک هزار و ۳۳ حوزه آبخیز و مجموع ۳۷ شهرستان پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری را اجرا کنیم.

جزی با بیان اینکه تاکنون از اعتبارات سال جدید تخصیصی صورت نگرفته است، گفت: علی رغم آن که یک سوم اعتبارات ابلاغ شده را به مناقصه گذاشته ایم و در برخی شهر‌ها تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم،  از این رو پیش بینی کرده ایم اقدامات مکانیکی را تا شهریور انجام دهیم، اما تاکنون هیچ تخصیص اعتباری صورت نگرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی استان ها، اقدامات مکانیکی ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، بیان کرد: براین اساس تخصیص اعتبارات سال جدید امری مهم به شمار می‌رود چرا که تمامی تلاشمان بر آن است که در صورت اختصاص اعتبار تا پایان شهریور کار‌های مکانیکی و بیومکانیکی مربوط به پروژه‌ها را به پایان برسانیم.


بیشتر بخوانید: آبخیزداری و آبخوان داری، حلقه مفقوده پروژه سیل‌های اخیر/اعتبار آبخیزداری کفایت اجرای پروژه‌ها را نمی‌کند


وی درباره تاثیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری بر وقوع سیل، گفت: در استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، خراسان رضوی و ایلام به سبب اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و کنترل مدیریت سیلاب، خسارت به مراتب کمتر از سایر استان‌ها بود که در نهایت نتایج ملموس اثرات پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری موجب شد تا اعتبارات این حوزه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر افزایش یابد.

افزایش ۲ برابری اعتبارات جوابگوی اجرای پروژه‌ها آبخیزداری نیست

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه افزایش ۲ برابری اعتبارات جوابگوی اجرای پروژه‌ها نیست، اظهار کرد: براساس برنامه ششم توسعه، سالانه ۲ میلیون هکتار اراضی باید به عملیات آبخیزداری و آبخوان داری تجهیز شود که با توجه به آنکه اجرای عملیات در هر هکتار یک میلیون تومان هزینه در بر دارد، بنابراین اعتبارات صندوق توسعه ملی جوابگو نیست و باید افزایش اعتبارات از منابع دیگر در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی کشور و نیاز اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری، استفاده از سهم اعتبارات استانی و مشارکت‌های مردمی یک ضرورت به شمار می‌رود.

جزی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته اعتبارات ویژه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یافته است، گفت: سال گذشته از این محل ۷۰۰ میلیارد تومان و امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل به اجرای این پروژه اختصاص یافته است. اما از آن جا که اجرای سالانه عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، از این رو اعتبار کنونی برای اجرای پروژه کفایت نمی‌کند.

  مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری را حلقه مفقوده سیل های اخیر دانست و افزود: با وجود آنکه بستر لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور مهیا است، اما نبود تخصیص اعتبارات لازم به این امر در طول سال‌های گذشته موجب شده تا آبخیزداری و آبخوان داری به طور کامل اجرا نشود.

جزی با بیان اینکه مطالعات عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در سطح ۲۶ میلیون هکتار آماده اجراست، اظهار کرد: در سطح ۱۱ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اجرا شده است و همواره در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که ۱۰ میلیون هکتار تحت عملیات آبخیزداری و آبخوان داری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری حداقل یک میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: برای اجرای ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل سالانه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها  اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را امری مهم در کاهش خسارت سیل برشمرد و افزود: با توجه به اهمیت فراوان اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری باید اعتبارات بیشتری به این امر اختصاص یابد تا درخواست و تعهدات قانونی پاسخ داده شود.

به گفته جزی، با توجه به آنکه اجرای عملیات آبخیزداری در حفظ اکوسیستم و مدیریت منابع آب و خاک تاثیر گذار است، انتقاداتی به نظام مدیریتی و برنامه ریزی کشور وارد است که اعتبار کمی را به اجرای این پروژه مهم اختصاص دادند.

وی ادامه داد: اجرای طرح آبخیزداری در افزایش نفوذ آب و حفظ خاک، افزایش آب قنوات، کنترل نفوذ آب و جلوگیری از تبخیر و افزایش آب‌های زیرزمینی تاثیر بسزایی دارد.

جزی در پایان با اشاره به اینکه کنترل سیلاب تنها به خاطر ناکارآمدی مدیریت آب نیست، تصریح کرد: براین اساس در کنار مدیریت آب، حفظ پوشش گیاهی در بالادست‌ها، جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری‌ باید انجام شود.

انتهای پیام/

اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه های آبخیزداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار