بیش از ۵۰ درصد نفت‌گاز تولیدی کشور در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود و شاهد صدور اسناد حمل صوری در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری و قاچاق فرآورده هستیم.

ابوذر یوسفی اظهار داشت: سامانه سپهتن براساس مصوبه شورای اقتصاد از سال ۹۸ ابلاغ شده، اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ طرح پیماش بر اساس مصوبه هیات وزیران ایجاد و اجرایی شد و از آن زمان تاکنون تخصیص سوخت تنها براساس اسناد حمل انجام می‌شود و هیچگونه داده‌ای از سامانه سپهتن وجود ندارد.

مسئول ارتباط با مشتریان سامانه هوشمند سوخت با تأکید بر اینکه برای دستیابی به عملکرد واقعی ناوگان وجود سامانه سپهتن الزامی است، خاطرنشان کرد: تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: همچنین در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز سازمان راهداری مکلف بود تا ۵۰ درصد از ناوگان باری و بیش از ۱۰۰ درصد ناوگان مسافری را به سازمان سپهتن مجهز و داده‌ها را در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار دهد که تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است که درون خودرو نصب می‌شود و از طریق سیم‌کارت GFM، GPRS به‌طور مداوم اطلاعات تعریف شده نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه راننده، ساعت کارکرد و ... را به مراکز پلیس راهور ارسال می‌کند.

این سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری به پاسگاه‌ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد.

سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه‌های مورد نیاز تبادل داده می‌کند.

ارتقاء بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه‌ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.

منبع: وزارت نفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار