مدیرکل دفتر آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها گفت: امسال فعالیت‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور اجرا می‌شود.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضیابوالقاسم حسین پور، مدیرکل دفتر آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت اعتبارات حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری اظهار کرد: اعتبارات پیشنهادی که از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مصوب و ابلاغ شد، در چند ماه اخیر جلسات بررسی طرح‌ها را با انجام فعالیت‌های مستند نقطه و مکان جغرافیایی در استان‌های مختلف کشور انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه فرآیند ارجاع پروژه‌ها در استان‌های مختلف کشور توسط پیمانکاران آغاز شده است، افزود: در برخی استان‌ها عملیات اجرایی و در برخی دیگر پروژه‌ها و بحث فرآیند قانونی تشریفات در حال انجام است.

حسین پور ادامه داد: براساس مبادله تفاهم نامه با استان‌ها پیش بینی می‌شود که فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و سایر منابع در یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور اجرا شود.

مدیرکل دفتر آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اثر بخشی اجرای فعالیت‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری در کشور گفت: در صورت اختصاص منابع به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری علاوه بر حفظ منابع آب و خاک، تقویت قنوات در پایین دست فعالیت ها، احیا پوشش گیاهی، برقراری تعادل و توازن اکوسیستم‌های طبیعی، خسارت سیل به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: آبخیزداری و آبخوان داری، حلقه مفقوده پروژه سیل‌های اخیر/اعتبار آبخیزداری کفایت اجرای پروژه‌ها را نمی‌کند


وی با اشاره به اینکه موضوع مربوط به افزایش هزینه تمام شده اجرای فعالیت‌ها مشمول تمامی بخش هاست، بیان کرد: اگرچه در تمامی بخش‌های کشور نسبت به سال‌های گذشته شاهد افزایش هزینه هستیم، اما هزینه اجرای پروژه‌ها را براساس بهای مصوب کشور در بخش آبخیزداری و منابع طبیعی که از سوی برنامه و بودجه انتشار یافته، برآورد و برحسب هزینه‌های رسمی کار می‌کنیم.

حسین پور با اشاره به اینکه امسال همانند سال گذشته با عنایت ویژه مقام معظم رهبری اعتبارات خوبی برای انجام پروژه‌های آبخوانداری و آبخیزداری از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است، اظهار کرد: امسال اجرای طرح‌های آبخیزداری در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور برای یک هزار و ۳۴ حوزه آبخیز با اعتباری حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برنامه ریزی شده است.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها ادامه داد: بخشی از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تکمیل فعالیت در حوزه‌های آبخیز ادامه دار و مستمر و بخش دیگر برای ۱۰ هزار نقطه جدید که براساس نیازسنجی برآورده شده اختصاص می‌یابد.

وی در پایان با اشاره به اهداف پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تصریح کرد: پروژه‌های چندمنظوره مدیریت جامع حوزه آبخیز برای  حفظ آب و خاک، پیشگیری و کاهش خسارات سیل همچون کاهش سرعت سیل و مواد محموله همراه آن، پایداری سیستم‌های طبیعی و کاهش تبعات منفی بلایای طبیعی و افزایش توان محیطی برای مقابله با خشکسالی و کم آبی است.

انتهای پیام/

طرح‌های آبخیزداری در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور اجرا می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار