معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفاشهری مازندران گفت: نظام قیمت گذاری آب در کشور نیازمند تحول اساسی است و اصلاح تعرفه آب شهری کمک بزرگی به پایداری منابع آب سالم برای مصارف خانگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مهدی لطفی معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفاشهری مازندران با بیان اینکه در ایران از روش قیمت گذاری دو تعرفه‌ای برای آب شهری استفاده می‌شود گفت: در این روش دو قیمت تعیین می‌شود یکی از این دو قیمت برای حق استفاده از آب تحت عنوان حق انشعاب و دیگری برای مقادیر مصرفی آب تحت عنوان آب بها است.

وی ضمن اشاره به محدودیت منابع آبی افزود: با توجه به حیاتی بودن مصرف آب و نیز تشویق مردم به مصرف کمتر، برای مصارف خانگی به صورت طبقات مصرف اعمال می‌شود به طوری که قیمت آب برای طبقات کم مصرف کمتر و برای طبقات پرمصرف بیشتر است و در مصارف کاربری‌های غیر خانگی نظیر صنعت و خدمات نیز قیمت آب به صورت متمرکز توسط دولت تعیین می‌شود.

لطفی با تاکید بر اینکه قیمت آب به میزانی نیست که بتواند هزینه تمام شده آن را برای شرکت‌های آب وفاضلاب جبران نماید، گفت: در شرایط کنونی متوسط آب بهای خانگی شهری تا طبقه مصرف ۲۰ متر مکعب در ماه، در حدود ۲ هزار و ۸۸۲ ریال به ازای هر مترمکعب است در حالی که هزینه تمام شده آب شهری حدود ۱۰ هزار ریال است بنابراین در حال حاضر مصرف کننده آب شهری در حدود ۲۹ درصد از هزینه تمام شده آب را پرداخت می‌کند.

وی افزود: به منظور ارایه خدمات در بخش آب وفاضلاب با اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر‌ها و وزارت نیرو، تحت ماده ۷ و سهم تبصره ۳ برای ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری و تبصره ۲ برای شهر‌های دارای طرح‌های مطالعاتی و اجرایی، شبکه جمع آوری فاضلاب در قبوض آب بها از مشترکین دریافت می‌شود.

وی گفت: اگر خانواری در ایران به طور متوسط در ماه ۲۰ متر مکعب آب مصرف کند هزینه پرداختی آن معادل ۴ بطری یک و نیم لیتری است که در بازار به صورت رقابتی عرضه می‌شود.

معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفاشهری مازندران با اشاره به اینکه متوسط تعرفه آب برای مصارف صنعتی در حال حاضر ۶ هزار و ۵۹۴ ریال به ازای هر متر مکعب است افزود: برای مصارف عمومی و دولتی ۸ هزار و ۹۰۲ ریال، آموزشی و اماکن مذهبی ۳ هزار و ۲۹۸ ریال، مصارف آزاد ۳۷ هزار و ۴۵۰ ریال مصارف ساخت و ساز بنایی ۷۶ هزار و۶۲۲ ریال، واحد‌های تجاری ۱۱ هزار و ۴۱۷ ریال و سایر هزار و ۶۴۹ ریال محاسبه می‌شود.

لطفی با تاکید بر اینکه برای تغییر شرایط، لازم است در وهله اول زمینه شفاف سازی و کشف قیمت آب در مصارف واسطه، بر اساس مکانیزم بازار رقابتی مهیا شود، گفت: در این صورت مصارف ناکارآمد از گردونه مصرف خارج شده و کسانی در طرف تقاضای آب باقی می‌مانند که بتوانند کارآیی آب را حداکثر کرده و هزینه تعیین شده در بازار را برای آب بپردازند.

وی افزود: دخالت سازو کار بازار رقابتی موجب سرمایه گذاری بخش‌های غیردولتی در بخش آب شده و به تدریج هزینه تامین و انتقال آب نیز کاهش خواهد یافت یعنی بازار رقابتی آب از یک طرف موجب افزایش بهره وری در مصرف آب شده و از طرف دیگر بهره وری عوامل تولید آب را افزایش خواهد داد.

معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفاشهری مازندران گفت: نظام قیمت گذاری آب در مصارف نهایی نیز نیازمند تحول اساسی است.
انتهای پیام/س
 

پایداری منابع آب سالم در گرو اصلاح تعرفه آب شرب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.