ایجاد پرونده الکترونیک سلامت طرحی در اواخر دهه ۸۰ بود که امروز به طور رسمی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، برای ثبت الکترونبکی اطلاعات سلامت ایرانیان از اواخر دهه ۸۰ در کشور مطرح شد و در دولت‌های مختلف این طرح با چالش‌های مختلف روبه رو شد تا اینکه در دولت یازدهم ۱۲ گام اجرایی برای اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت تدوین شد و در دولت دوازدهم این برنامه تا گام پنجم پیش رفت.

سامانه‌های متعددی از جمله سیب و سپاس، سیمای سرطان، ناب و سینا در وزارت بهداشت ایجاد شدند، اما این سامانه‌ها یکپارچه نبودند و تنها بخشی از خدمات نظام سلامت را تحت پوشش قرار می‌دادند، پرونده الکترونیک زمانی به طور کامل در کشور محقق می‌شود که به هر مکز درمانی و بهداشتی که بروید بتوانید از اطلاعات سلامت خود استفاده کنید و مراکز بهداشتی و درمانی به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند.

نمکی وزیر بهداشت از ابتدای دوران وزارت خود وعده داده بود که تا پایان بهار پرونده الکترونیک سلامت رونمایی خواهد شد و در نهایت امروز پرونده الکترونیک سلامت امخروز با حضور رئیس جمهور در وزارت بهداضشضت به طور رسیم رونمایی شد.

جزئیات پرونده الکترونیک سلامت ایرانی‌ها

سال گذشته بود که علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت از ایجاد پرونده الکترونیک ۷۰ میلیون ایرانی خبر داد البته ایجاد پرونده به معنای خدمت گرفتن نیست بلکه این پرونده ایجاد شده بود و با گرفتن خدمت اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت ثبت می‌شد، اما این پرونده فقط در حوزه بهداشت بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: طبق تعاریف صورت گرفته پرونده الکترونیک سلامت، یک فایل الکترونیکی است که همه اطلاعات سلامت یک فرد را از قبل از تولد تا زمان مرگ در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس پرونده الکترونیک سلامت فقط شامل ثبت اطلاعات در سطح یک ارائه خدمات نمی‌شود، بلکه حتی اگر فرد به بخش خصوصی مراجعه کرده و خدمات تخصصی دریافت کرده باشد یا به بیمارستان، مراکز بهداشتی، انتقال خون و ... مراجعه کرده باشد، باید اطلاعاتش در پرونده الکترونیک ثبت شود.

در حوزه بهداشت پرونده الکترونیک سلامت عملا در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر تحقق پیدا کرده بود، اما در شهر‌ها مردم علاقه‌ای برای مراجعه به مرکاز بهداشتی ندارند و متخصصان را به جای مراقبان سلامت انتخاب می‌کنند که این مسئله خود هزینه‌های نظام سلامت را بالا می‌برد.

به گفته رئیسی ۶۸ میلیون نفر حداقل یکبار خدمت دریافت کرده‌اند و. به طور متوسط نیز روزانه ۶۵۰ هزار نفر از مراکز بهداشت خدمت دریافت می‌کنند.

وی در ادامه درباره پذیرش آئین‌نامه‌های پرونده الکترونیک در نظام ارجاع از سوی بیمه‌ها گفت: در ارتباط با شهر‌ها در شورای عالی بیمه تصمیم گیری شده که بیمه‌ها مانند شهر‌های فارس و مازندران که تحت پوشش بیمه هستند، همگام با برنامه‌های اجرایی نظام ارجاع باشند؛ چرا که این آئین‌نامه در کاهش هزینه برای بیمه‌ها نیز موثر است. منظور از بیمه‌ها نیز بیمه‌های اصلی مانند بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروی مسلح و کمیته امداد است که بیمه سلامت و تامین اجتماعی این آئین‌نامه را پذیرفته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس برنامه وزارت بهداشت، از اول تیر ماه پرونده الکترونیک در سطح یک خدمات و برای پزشکان عمومی اجرایی می‌شود، گفت: در سطح دو برنامه نیز تشخیص بیماری، نوع تجویز و تعیین تکلیف بیماران باید مشخص شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت زمانی کامل خواهد شد که ارتباط با سطح دو و سه برقرار شده باشد و به کلینیک‌های تخصصی، پاراکلینیک و مراکز رادیولوژی متصل باشند توضیح داد: وقتی که همه حوزه‌ها به هم وصل شد پرونده الکترونیک شکل می‌گیرد، به‌طور دقیق‌تر ۱۷۰ هزار نقطه در حوزه سلامت وجود دارد.

رصد وضعیت بیمه ای افراد در بیمارستان ها

محمود تارا رئیس مرکز مدیریت آمار وفناوری اطلاعات وزارت بهداشت پایان سال گذشته با اعلام اینکه پرونده نظام سلامت از ابتدا قرار بود بستری به منظور تحقق نظام ارجاع و پزشک خانواده باشد، بیان کرد: امروز قسمت عمده جمعیت کشور دارای پرونده الکترونیک در حوزه بهداشت هستند و این چرخه در بیمارستان و داروخانه‌ها تکمیل شده است.

تارا ادامه داد: امروز اگر هر شخص بدون دفترچه به بیمارستانی مراجعه کند، قادر است وضعیت اطلاعات بیمه‌ای خود را دریافت کند که از بستر پرونده سلامت برخاسته است. همچنین نظام ارجاع یا پزشک خانواده در همین بستر قابل اجراست.

پرونده الکترونیک سلامت چقدر از هزینه ها را کم می کند؟

محمدرضا میرزایی مدیرکل دفترخدمات عمومی سازمان بیمه سلامت درباره کاهش هزینه‌های نظام سلامت با اجرای نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت گفت: عملکرد پزشکان خانواده در استان فارس و مازندران را با بقیه استان‌ها مقایسه کردیم و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد مراقبت فعال بیماران دیابتی در دو استان حدود ۷۰ درصد و بقیه کشور ۲۵ درصد است. همچنین مراقبت فعال بیماران پرفشاری خون در دو استان حدود ۶۰ درصد و در بقیه کشور ۲۳ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه پزشکان خانواده با توجه به آموزش‌های استاندارد، اقلام دارویی از دارو‌های کمتری درهرنسخه تجویز می‌کنند، اظهار داشت: ضمن اینکه پزشکان خانواده به سمت تجویز درست دارو و درخواست آزمایش و تصویربرداری حرکت می‌کنند، درحال حاضر آمار‌ها حاکی از آن است که تجویز آنتی بیوتیک و کورتون در فارس و مازندران ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است؛ همچنین پرداختی از جیب مردم در دو استان برای خدمات سرپایی حدود ۴۰ میلیارد تومان کاهش سالانه ایجاد شده است؛ بنابراین با تکمیل اجرای پزشک خانواده درفارس و مازندران اثرات مثبت بیشتر می‌شود.

پرونده الکترونیک سلامت در مراکز درمانی

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در این باره اظهار کرد: زیرساخت پرونده الکترونیکی کاملا فراهم شده است و اکنون هرکس در مراکز دولتی خدمات بهداشتی و درمانی بگیرد، این امکان وجود دارد که اطلاعات آن‌ها در سامانه ثبت شود و به عنوان سابقه فرد درنظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه تا پایان سال بخش‌های خصوصی نیز به پرونده سلامت متصل می‌شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به قطعات مختلف الکترونیکی در نظام سلامت یادآوری کرد: از اول تیر در شش استان تمام پرونده‌های بیماران به شکل الکترونیک به بیمه ارسال می‌شود و تا پایان سال نیز تمام بیمارستان‌ها به سمت ارسال الکترونیکی اسناد به بیمه حرکت می‌کنند.

جان‌بابایی با اشاره به قطعات دیگر الکترونیکی شدن خدمات سلامت بیان کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی یکی دیگر از قطعات خدمات الکترونیکی که در ۶ استان شروع شده که این استان‌ها شامل مازندران، گلستان، زنجان، خراسان رضوی و گیلان است و در بخش دولتی این کار در سطح پزشکان عمومی انجام می‌شود تا در زمان ارائه خدمات، احقاق‌سنجی صورت گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که پرونده الکترونیک سلامت تا چه میزان در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آیا عملا پرونده الکترونیک عملیاتی شده یا این رونمایی نمایشی بوده است؟!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.