پورفتح‌الله گفت: تولید دارو‌های مشتق از پلاسمای ایرانی در اتحادیه اروپا باعث صرفه جویی ارزی به میزان ۱۷ میلیون دلار می‌شود.

اخذ مجوز تولید پلاسمای مازاد از اتحادیه اروپا/ صرفه جویی ارزی ۱۷ میلیون دلاری با ارسال پلاسمای مازادایرانی  جهت تولید دارو‌های مشتق از پلاسما/ ایران توان تولید ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما را داردعلی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از اقدامات سازمان انتقال خون اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا در زمینه تولید محصول و به خصوص پلاسمای با کیفیت در تمام مراکز استانی است، به طوری که مجوز ممیزی تایید پلاسمای ارسالی مراکز انتقال خون از سوی اتحادیه اروپا صادر شده است.

اخذ مجوز تولید و ارسال پلاسمای ایرانی از اتحادیه اروپا

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا مجوز ارسال پلاسمای مازاد مصرف ایرانی به کشور‌های اروپایی را صادر کرده است و با استفاده از ظرفیت خالی شرکت‌های پالایشگر دارو‌های مشتق از پلاسما مانند آلبومین، فاکتور‌های ۸ و ۹ پلاسما تولید و به کشور ارسال شود.

پور فتح الله افزود: بر اساس قانون ارسال پلاسمای مازاد به دیگر کشورها برای  تولید دارو‌های مشتق از پلاسما باید استاندارد‌های اتحادیه اروپا را به دست آورد تا دسترسی مردم و بیماران به دارو‌هایی مانند IVIG و فاکتور‌های ۸ و ۹ آسان‌تر شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: سازمان‌های انتقال خون در مراکز استان‌های سراسر کشور تاییدیه GMP برای تولید محصول پلاسمای مازاد را از اتحادیه اروپا کسب کرده‌اند.

تولید ۶۰ درصد از داروها با پلاسمای ایرانی

وی با اشاره به اینکه پلاسمای مازاد ایرانی به اتحادیه اروپا برای تهیه دارو‌های مشتق از پلاسما ارسال می‌شود، افزود: در حال حاضر کشورمان توان تولید ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما برای ارسال به اتحادیه اروپا و تهیه دارو‌های مشتق از پلاسما را دارد و خوشبختانه بیش از ۶۰ درصد از دارو‌های بیماران ما با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود، این موضوع  اهمیت بسیاری در ارتقای سلامت افراد نیازمند کشورمان دارد.

پور فتح الله ادامه داد: استفاده از پلاسمای هر کشور برای تهیه دارو‌های مشتق از پلاسما باعث می‌شود از انتقال بیماری‌های نوظهور به مناطق دیگر جلوگیری شود، سازمان انتقال خون سعی دارد حجم پلاسمای خود را افزایش دهد تا تمام دارو‌های مورد نیاز بیماران با استفاده از پلاسمای ایرانی تهیه شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: اخذ تاییدیه GMP باعث می‌شود تا محصولات خوب و مورد تایید اروپا تولید شود و این بدان معنی است که کیفیت داروی تولید شده کاملا تضمین شده است.

وی گفت: حجم میزان دارو به طور کلی از سوی سازمان غذا و دارو تضمین می‌شود و تولید ۶۰ درصد از دارو‌های مشتق از پلاسما به وسیله پلاسمای ایرانی باعث صرفه جویی ۱۷ میلیون دلاری شده است.

پور فتح الله یادآوری کرد: دسترسی مردم ایران به دارو‌های مشتق پلاسما مانند فاکتور ۸ و ۹ هموگولوبین و دارو‌های انعقادی خون با ارسال پلاسمای مازاد ایرانی راحت‌تر شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار