مریخ‌نشین اینسایت دارای ابزار‌های گرانقیمت و فوق پیشرفته برای حفاری سیاره مریخ است، اما به نظر می‌رسد این ابزار‌ها دربرابر طبیعت خاص سیاره ناتوان هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریخ نشین اینسایت درماه می‌سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب و پس از رسیدن به سیاره مریخ در موقعیت مکانی مناسب استقرار پیدا کرده است.
 
هدف اصلی از ارسال این مریخ نشین گرانقیمت که رقم ساخت و ارسال آن افزون بر ۸۲۸ میلیون دلاربرآورد شده، بررسی ومطالعه درخصوص یافت نشانه‌هایی از وجود زندگی درگذشته‌های دور این سیاره است، از دیگر هدف‌های مریخ نشین رباتیک اینسایت، بررسی زلزله‌های سطح و اعماق سیاره مریخ و انجام حفاری درعمق این سیاره بین حدود ۳ تا ۴.۵ متراست.
 

برای حفاری از نوعی مته که به بازوی رباتیک مریخ نشین متصل است استفاده می‌شود که همچنین با استفاده از پروب حرارتی می‌توان به مطالعه درباره درجه حرارت لایه‌های درونی سیاره سرخ نیزپرداخت.

علت شکست پروژه مریخ‌نشین  اینسایت

بنا به گفته متخصصان تنها پس از حدود ۳۰ سانتی مترحفاری پروب حرارتی دیگر قادر به ادامه حفاری نبوده و متوقف شده است. کارشناسان ابتدا علت را در وجود سنگ‌های بسیارسرسخت و فشرده درلایه‌های زیرین سیاره دانستند، اما مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند جنس خاک سیاره مریخ باعث جلوگیری ازپیشرفت حفاری شده است. خاک سیاره به گونه‌ای است که سبب ایجاد اصطکاک با مته نمی‌شود و به همین دلیل این وسیله گرانقیمت متوقف شده است.
 

کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند امکان خارج کردن مته از خاک و شروع حفاری درمنطقه جدید وجود ندارد و به ناچار مجبوربه لغو پروژه حفاری و ازدسترس خارج کردن نرم افزارمخصوص آن برروی ماه نشین هستند.
 
تاکنون دانشمندان انواع راهکار‌ها برای خارج کردن مریخ  نشین ازاین بحران را آزمایش کرده اند که موفقیت آمیز نبوده است. به گفته مهندسان تیم مریخ نشین اینسایت عملیات لغو پروژه حفاری و پروب حرارت اینسایت درماه ژوئن سال میلادی جاری شروع خواهد شد.

کارشناسان پیش از ارسال مریخ نشین به سیاره سرخ از وجود چالش‌های فراوان برای حفاری درسطح یک سیاره ناشناخته با پوسته‌های ناشناخته آگاه بودند و اکنون نیز ناراحتی آن‌ها از غیرقابل دسترس بودن مریخ نشین است، چون این مشکل تنها با فشاردست یک انسان قابل رفع است.
 

پروب حرارتی اینسایت با استفاده از یک کابل دارای تعداد زیادی حسگر به بدنه ماه نشین متصل است و برای حفاری از نوعی حرکت مشابه چکش استفاده می‌کند.
 
کارشناسان درنظر دارند با دگرگون کردن دوربین‌های مریخ نشین تصویردقیق تری از محل مته درخاک به دست آورند تا به ارائه راه حل‌های احتمالی بپردازند.
 
بزرگ‌ترین مشکل دانشمندان ناتوانی در خارج کردن مته ازخاک است و اکنون امیدوارهستند با افزایش فشاربرمته بتوانند نوعی اصطکاک با خاک به دست آورند.
 
مریخ نشین اینسایت افزون برپروب حرارتی و مته دارای دو ابزارآزمایشی دیگربه نام‌های SEIS و RISE است که فعالیت آن‌ها می‌تواند نشان دهنده موفقیت پروژه پرتاب مریخ نشین اینسایت باشد.
 
منبع:Gizmodo
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار