سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال ۱۴ کیلومتر از مسیل‌ها و رودخانه‌های استان لایروبی و بازگشایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عقیل مرتضوی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: شرکت آب منطقه‌ای برای کاهش مخاطرات سیل، با همکاری و هم افزایی با نهاد‌های مختلف از جمله راهداری و حمل و نقل جاده ای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نسبت به این امر اقدام کرده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته هم نقشه برداری و مطالعه بازگشایی و لایروبی برخی رودخانه‌های استان انجام شده است.

مرتضوی گفت: امسال با مشارکت شهرداری بجنورد، نسبت به لایروبی و بازگشایی ۲ و نیم کیلومتر از کال ملکش اقدام و لایروبی مسیل خندق در پایین دست پل جانبازان به طول ۲۰۰ متر انجام شده است و نیز لایروبی کال پسته به طول ۳ کیلومتر در محدوده پشت کشتارگاه و پل غیر همسطح در خروجی بجنورد به سمت شیروان از دیگر اقدامات امسال است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: کانال هدایت سیلاب کال ملکش، شامل یک شاخه اصلی و ۲ شاخه فرعی است که ظرفیت عبور سیلاب با دبی حدود ۵۰ متر مکعب بر ثانیه را دارد.

مرتضوی پیش از این گفته بود که برای کاهش خسارت و مهار سیلاب‌های مخرب، ۶۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های خراسان شمالی نیاز به بازگشایی و لایروبی دارد که برای این کار به حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی گفت: از زمان تشکیل این شرکت تا کنون ۱۰۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان بازگشایی و لایروبی شده که ۳۲ کیلومتر آن مربوط به رودخانه مرزی سومبار است.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی و اجرای سازه‌های حفاظتی رودخانه‌های بازگشایی شده، افزود: از زمان تشکیل این شرکت ۶۳ کیلومتر از رودخانه‌های خراسان شمالی ساماندهی و سازه‌های حفاظتی برای آن اجرا شده که حدود ۲۳ کیلومتر آن مربوط به رودخانه سومبار است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: تاکنون مطالعه حریم و بستر حدود ۲ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های استان انجام شده و حد حریم و بستر ۵۶۳ کیلومتر از رودخانه‌ها نیز علامت گذاری شده است.

طول روخانه‌ها و مسیل‌های مهم و حساس خراسان شمالی ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر است.
انتهای پیام/ط


بازگشایی ۱۴ کیلومتر از مسیل‌ها و رودخانه‌های استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.