معاون وزیر کشور در رشت با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی گیلان از میانگین کشوری بالاتر است، از احیای ۱۳۷ واحد تولیدی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در جلسه‌های کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گیلان در رشت گفت: نرخ مشارکت اقتصادی میانگین کشور با رشد یک و چهار دهم درصد در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ به ۴۰ و نیم درصد رسیده که مشارکت اقتصادی استان گیلان با یک و نیم درصد واحد از ۴۲ و نیم به ۴۴ درصد معادل سه و نیم درصد افزایش داشته است که نشان می‌دهد نیروی کار در این استان فعال است.

وی به نرخ بیکاری کشور نیز اشاره کرد و افزود: میانگین نرخ بیکاری کشور در سال گذشته با یک دهم واحد درصد افزایش نسبت به سال از ۱۱ و ۹ دهم به ۱۲ درصد رسیده و در گیلان این آمار با هفت دهم واحد درصد افزایش به ۱۱ و چهاردهم در سال ۹۷ رسیده است که البته این آمار از میانگین کشوری پایین‌تر است.

معاون وزیر کشور با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در کشور اظهار داشت: گیلان از لحاظ برگزاری جلسات در این بخش رتبه ۱۵ کشور را داراست.

دین پرست با تاکید بر ضرورت توجه به واحد‌های مشکل دار و بحرانی گفت: گیلان ۱۴ واحد مشکل دار و بحرانی با چهار هزار و ۷۸۰ نیروی کار دارد که از این تعداد هشت واحد مشکل دار با اشتغال سه هزار و ۱۱۰ نفر و شش واحد بحرانی با اشتغال یک هزار و ۶۷۰ نفر دارد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال رونق تولید تصریح کرد: در حال حاضر همه اذعان دارند در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و با توجه به این موضوع و تحقق شعار امسال اولویت‌ها تعیین شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور بر لزوم شناسایی دلایل عدم واگذاری پروژه‌های دولتی به خصوصی تاکید و بیان کرد: باید مقاومت ها، مخالفت‌ها و ممانعت‌ها در این حوزه مشخص شود.

دین پرست به سامانه مجوز‌های کسب و کار از اول مرداد ماه سال گذشته تاکنون نیز اشاره کرد و افزود: در کشور ۲۲ هزار و ۹۱۸ مجوز کسب و کار در خواست شده که هشت هزار و ۹۲۲ مجوز صادر شده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت در گیلان ۶۹۷ درخواست مجوز به ثبت رسیده که ۳۳۹ مجوز صادر شده است، اظهار داشت: در این بخش رتبه میانگین کشوری ۳۹ و گیلان ۴۹ درصد است و این آمار خوبی برای استان است.

معاون وزیر کشور گفت: در سال ۹۷ با اقدامات کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید، یک هزار و ۲۹۷ واحد تولیدی راکد در کشور احیا شده است و برای ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.

دین پرست با بیان اینکه در گیلان نیز طی سال گذشته ۱۳۷ واحد تولیدی احیاء شده که ۸۲ نفر وارد چرخه اشتغال شده اند، افزود: ضمن اینکه ۱۱۷ واحد تولید ارتقای وضعیت شده اند و ۹۶ طرح سرمایه گذاری با اشتغال یک هزار و ۸۷ نفر در این استان به بهره برداری رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در آزادسازی حریم دریا با کسی تعارف نداریم، گفت: باید اراضی ساحلی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی مشخص شود.

دین پرست با اشاره به ظرفیت‌های دیگر استان از قبیل جنگل‌ها و بنادر و دو منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستارا، مرزی بودن استان، خط هوایی و ریلی تصریح کرد: اهتمام داریم تا با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم بتوانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها زمینه توسعه مبادلات تجاری استان با کشور‌های دیگر و کمک به رونق اقتصادی استان فراهم کنیم.

انتهای پیام/ع

نرخ مشارکت اقتصادی گیلان از میانگین کشوری بالاتر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.