درهفته‌ای که گذشت چندین رویداد فضایی به همراه رونمایی از آخرین ماه نشین فضایی برای ارسال انسان به کره ماه به وقوع پیوست.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت بلواوریجین به مالکیت جف بزوس در تاریخ ۹ ماه می‌ سال میلادی جاری از ماه نشین Blue Moon رونمایی کرد؛ این ماه نشین قرار است در ماموریت‌های آتی سال ۲۰۲۴ فضانوردان را به کره ماه انتقال دهد.

فضاپیمای بزرگ ماه آبی Blue Moon می‌تواند برای حمل ماه نورد‌ها و دیگر محموله‌های با وزن بالا به کره ماه مورد استفاده قرار گیرد، همچنین این ماه نورد می‌تواند فضانوردان را به کره ماه برساند و به این ترتیب پس از دهه‌ها از اتمام ماموریت آپولو دوباره انسان بر کره ماه قدم گذارد.
 
بزوس اعلام کرده است قبل از ارسال فضانورد به کره ماه با استفاده از ماه نشین ماه آبی، ابتدا درماموریتی بدون سرنشین ماه نورد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 

ناسا نیز در طرحی مشترک در نظر دارد با تکمیل سفینه فضایی فوق پیشرفته خود دوباره امکان سفر به کره ماه را برای فضانوردان امکان پذیر کند. در این طرح ناسا از همکاری شرکت لاکهید مارتین بهره می‌گیرد هر چند نام و جزئیات بیشتر درباره سفینه و ماه نشین در حال ساخت منتشر نشده است.
 

ساخت ماه نشین بلومون به وسیله بلواوریجین رقابتی جدی بین ناسا و بلواوریجین است. هرچند در جدیدترین پرتاب کپسول فضایی نیوشپرد، بلواوریجین همکاری مشترکی با ناسا داشت و چندین محموله آزمایشی ناسا را به لبه فضا ارسال کرد.
 
امروزه رقابت فشرده‌ای بین شرکت‌های پیشتاز در صنعت فضایی برای سفربه فضا وجود دارد از جمله شرکت‌های اسپیس ایکس، بلو اورجین و بوئینگ دررقابت برای ارسال فضانورد، ساخت سفینه‌های فضایی پیشرفته و حتی مسکونی کردن سایر سیاره‌ها هستند.
 
شرکت اسپیس ایکس نیز درتلاش برای ارسال اولین گروه فضانوردان به همراه کپسول فضای کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی درسال میلادی جاری به تازگی آزمایشی برروی چتر‌های نجات این کپسول انجام داده است که به گفته کارشناسان موفقیت آمیز نبوده است.
 

در زمان بازگشت به زمین، استفاده از چتر‌های نجات سبب کاهش سرعت کپسول فضایی و فرود آرام آن در سطح دریا می‌شود.
 
در جدیدترین آزمایش انجام شده در ماه آپریل سال میلادی جاری یکی از چتر‌ها به طور کامل باز نشده است و این احتمال وجود دارد که در زمان انجام ماموریت اصلی این اتفاق تکرار شود و به این ترتیب جان فضانوردان به خطر بیفتد.
 
با وجود بازشدن سه چترنجات دیگر، به دلیل بازنشدن یکی از آنها، کپسول بدون تعادل و باسرعت بالا در آب فرود آمده است و احتمال بروز سانحه برای فضانوردان دور از انتظار نیست.
 
ناسا و اسپیس ایکس، ناکارآمدی چترنجات در آخرین آزمایش کپسول فضایی را تایید کرده اند این پس از آسیب دیدن دائم کپسول فضایی کرودراگون دومین شکست عملیاتی برای اسپیس ایکس درماه‌های اخیر بوده است و به گفته مقام‌های ناسا باید بازنگری‌های بسیاردقیق درعملکرد تجهیزات این شرکت صورت گیرد.
 
منبع:Space
 
انتهای پیام/

تصاویری از رویداد‌های جذاب نجومی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار