با وجود آسیب دیدن و غیرقابل استفاده بودن کپسول فضایی کرو دراگون دراثرانفجارموتورها، مقام‌های اسیپس ایکس با دارا بودن چندن کپسول فضایی یدکی مشکلی برای ارسال فضانورد ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کردند کپسول فضایی کرو دراگون که در اولین ماموریت پرتابی خود به ایستگاه فضایی بین المللی موفق بوده و قرار است فضانوردان را به فضا منتقل کند چندی پیش در زمان آزمایش موتورهایش دچار صدمه و آسیب شد و به گفته کارشناسان امکان تعمیر آن وجود ندارد.
 

مقام‌های اسپیس ایکس هنوز تصاویر دقیقی از نحوه آتش گرفتن موتور کپسول فضایی منتشر نکرده اند. نخستین بار کپسول فضایی کرو دراگون در تاریخ ۸ ماه مارس پس از اقامتی ۵ روزه در فضا و اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی در اقیانوس اطلس فرود آمد و به وسیله کارشناسان اسپیس ایکس از آب گرفته شد.
 
آتش گرفتن موتور کپسول فضایی کرو دراگون درتاریخ ۲۰ آپریل سال جاری روی داد. در آن زمان کارشناسان اسپیس ایکس به آزمایش موتور‌های کمکی SuperDraco abort کپسول فضایی که برای مواقع اوژانسی و اضطراری در زمان پرتاب درون کپسول تعیبه شده است مشغول بودند.
 
 
این موتور‌ها که نمونه آن در کپسول فضایی سایوز روسی نیز وجود دارد درصورتی که در زمان پرتاب کپسول فضایی به طور ناگهانی نقص فنی روی دهد فعال می‌شوند و به طور خودکار کپسول را با میزان کمترین آسیب به زمین باز می‌گردانند و به این ترتیب سبب نجات جان فضانوردان می‌شوند.
 
در سال گذشته میلادی راه اندازی این موتور‌ها سبب نجات جان دوفضانورد شد که قرار بود با کپسول فضایی سایوز روانه ایستگاه فضایی بین المللی شوند.
 
کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده اند هردو موتورکمکی تنها به مدت ۵ ثانیه روشن شده اند و عملکرد خوبی داشته اند و قبل از اینکه آتش از محفظه آن‌ها خارج شود به طور ناگهانی آتش گرفته و کپسول فضایی را نابود کرده اند.
 

مقام‌های اسپیس ایکس اعلام کرده اند هنوز برای بررسی اینکه علت این حادثه چه بوده زود است، اما کارشناسان مشغول بررسی تمامی دلایل هستند.
 
برخی مطالعه‌های اولیه نشان می‌دهند نوعی نقص عملکردی در دریچه‌های سوخت موتور هنگام فعال شدن سیستم superDraco سبب آتش سوزی کپسول فضایی شده اند.
 
کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده اند تاکنون ۶۰۰ بار موتور‌ها در طی آزمایش‌های مختلف مورد بررسی قرارگرفته اند و همیشه آزمایش‌ها موفقیت آمیز بوده است به جز یک بار در سال ۲۰۱۵ که موتور‌ها آتش گرفتند.
 
قرار بود با استفاده از کپسول فضایی کرو دراگون درماه جولای سال میلادی جاری اولین گروه از فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شوند که با بروز این مشکل و از بین رفتن کپسول فضایی زمان این پرتاب به تعویق افتاده است. ناسا پیش‌تر با احتمال بروز نقص فنی، صندلی برای ارسال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی با کپسول فضایی سایوز ذخیره کرده بود.
 
اسپیس ایکس درسال ۲۰۱۴ قراردادی ۲.۶ میلیارد دلاری با ناسا منعقد کرده است تا در آینده به جابه جایی فضانوردان با استفاده از کپسول‌های فضایی ساخت خود بپردازد.
 

شرکت بوئینگ در رقابت با اسپیس ایکس قراردادی مشابه با ناسا منعقد کرده است و اکنون در مراحل آخر ساخت کپسول فضایی خود قرار دارد.
دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ رقابت سنگینی با یکدیگر برای ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی دارند و با آتش گرفتن موتور اسپیس ایکس به نظر می‌رسد بوئینگ شانس دوباره‌ای برای موفقیت به دست آورده است.
 
مقام‌های اسپیس ایکس درعین حال اعلام کرده اند امکان بازسازی سریع کپسول فضایی کرو دراگون وجود دارد و نیاز به ساخت کپسول از ابتدا نیست، زیرا اسپیس ایکس چندین کپسول در خط تولید دارد که درمراحل پایانی ساخت هستند.
 
منبع:Space
 
انتهای پیام/

کپسول فضایی اسپیس ایکس دیگر قابل استفاده نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار