ایستگاه فضایی بین المللی به تازگی دچار مشکل فنی جدیدی شده است که می‌تواند جان فضانوردان مستقر در آن را به خطر بیندازد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر برنامه ریزی‌های انجام شده قرار بود کپسول فضایی شرکت اسپیس ایکس در روز ۲۶ آپریل به فضا پرتاب شود، اما بروز مشکل و نقص فنی در یک دستگاه سوئیچینگ قدیمی در ایستگاه فضایی بین المللی تمامی برنامه ریزی‌ها را برهم زد.
 
خرابی این دستگاه سوئیچینگ سبب شده است تا ایستگاه فضایی بین المللی با کمبود شدید انرژی مواجه شود که در نتیجه آن پرتاب کپسول فضایی به تعویق افتاد.


خرابی این دستگاه در روز دوشنبه هفته جاری روی داده، البته ناسا اعلام کرده است هنوز ۶ دستگاه سوئیچینگ قدرتمند با آمادگی کامل در ایستگاه فضایی مستقر و فعال هستند و هیچ خطری جان فضانوردان را تهدید نمی‌کند.

اکنون ۶ فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر هستند. ناسا اعلام کرده است پرتاب کپسول فضایی حداقل تا روز جمعه ۳ ماه می‌ به تعویق می‌افتد تا کارشناسان بتوانند قبل از اتصال کپسول، قطعه معیوب را تعویض و نوسازی انجام دهند.

نقص فنی سبب شد تا بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین المللی که خارج از ایستگاه قرار می‌گیرد و کپسول فضایی به آن متصل می‌شود تنها با یک منبع قدرت تغذیه شود درحالی که به طور معمول به دو منبع قدرت نیاز دارد. یک منبع برای انجام عملیات اتصال و منبع دیگر برای پشتیبانی از عملیات که اکنون منبع دوم غیرقابل استفاده است.

کارشناسان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی در نظر دارند با استفاده از بازوی رباتیک به تعمیر منبع سوئیچینگ آسیب دیده بپردازند تا نیاز به پیاده روی فضایی نباشد. انجام پیاده روی فضایی به هماهنگی‌های فراوان نیاز دارد و احتمال آسیب دیدن فضانوردان به دلیل قرار گرفتن درمعرض اشعه‌های کیهانی به میزان زیاد وجود دارد.


پنل‌های خورشیدی تعبیه شده در بدنه خارجی ایستگاه فضایی بین المللی منبع اصلی تولید انرژی برق برای ایستگاه فضایی هستند. هر زمان اختلالی در وضعیت پنل‌های خورشیدی ایجاد شود امکان آسیب دیدن تجهیزات، برهم خوردن برنامه ریزی‌ها برای انجام ماموریت‌های فضایی وجود دارد همچنین سلامت و ایمنی فضانوردان به خطر خواهد افتاد و حتی در بدترین حالت امکان دارد ایستگاه فضایی از مدار خود منحرف شود با ورود به جو کره زمین نابود شود.


مقام‌های اسپیس ایکس هنوز درحال تکمیل و انجام آزمایش‌های بیشتر برروی کپسول فضایی باری خود هستند تا بتواند بدون بروز هیچ حادثه‌ای محموله تجهیزاتی را به ایستگاه فضایی بین المللی انتقال دهد.

چندی پیش و پس از گذشت ۶ هفته از پرتاب موفقیت آمیز کپسول فضایی کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی، این کپسول درحین آزمایش ثابت موتورهایش برروی زمین دچار آتش سوزی شد و به گفته کارشناسان اسپیس ایکس امکان تعمیر آن وجود ندارد و کپسول فضایی جدیدی باید برای ارسال فضانوردان به فضا ساخته شود.

این انفجار و بروز نقص فنی سبب شد تا ارسال کپسول فضایی همراه با سرنشینان انسانی به ایستگاه فضایی بین المللی به تعویق بیفتد.

چندی پیش نیز ایستگاه فضایی بین المللی با افت فشار مواجه شد که پس از بررسی های انجام شده فضانوردان وجود یک حفره چندسانتی متری در قسمت آزمایشگاه کشور روسیه را شناسایی کردند. در آن زمان شایعه خرابکاری در ایستگاه فضایی بین المللی مطرح شد و حتی فضانورد روس برای بررسی وجود خرابکاری از داخل ایستگاه فضایی یا وجود آن درخارج بدنه به انجام پیاده روی درخارج از ایستگاه فضایی بین المللی پرداخت و این نتیجه به دست آمد که حفره با استفاده از دریل از داخل ایستگاه فضایی ایجاد شده است.

کارشناسان نتیجه قطعی بررسی وجود حفره در ایستگاه فضایی را اعلام نکردند، اما بلافاصله با استفاده از چسپ پروکسی حفره را پوشاندند. افت فشار می توانست سبب از بین رفتن تعادل ایستگاه و حتی سقوط آن شود.

دانشمندان امیدوار هستند ایستگاه فضایی بین المللی بتواند تا پایان عمر مفید خود درسال ۲۰۲۴ به فعالیت بپردازد و درآن زمان ایستگاه‌های فضایی جدید به ویژه پایگاه قمری دروازه فضایی جایگزین آن شود.

منبع: theguardian
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.