سایت پرتابی مشهوری که یوری گاگارین با آن برای اولین بار به فضا سفر کرد به دلیل هزینه‌های بالا و امکانات محدود برچیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان روسی اعلام کرده اند در آینده نزدیک امکان دارد دیگر از سایت مشهور شماره یک پایگاه فضایی بایکونور برای پرتاب موشک‌های فضایی سایوز به فضا استفاده نکنند، کارشناسان دلیل این بازنشستگی زودهنگام را هزینه‌های سنگین اجاره این پایگاه برای پرتاب کپسول و موشک‌های فضایی اعلام کرده اند.
 

در سال ۱۹۵۷ برای نخستین بار موشک اسپوتنیک از سایت شماره یک این پایگاه به فضا پرتاب شد و پس از آن پرواز تاریخی یوری گاگارین به مدار کره زمین در سال ۱۹۶۱ از سایت شماره یک این پایگاه انجام شد.
 

به گفته کارشناسان پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان رکورد دار بیشترین ارسال کپسول و موشک به فضاست.
 
این پایگاه دارای رکورد‌های منحصربه فرد در عرصه فضایی است از جمله والنتینا تروشکوا اولین فضانورد زن درسال ۱۹۶۳ از سایت شماره یک پایگاه فضایی بایکونور به فضا رفته است، همچنین اسکات کلی فضانورد بازنشسته ناسا رکورد دار اقامت در فضا با کپسول فضایی سایوز از این پایگاه به ایستگاه فضایی بین المللی رفته است.
 
امروزه از سایت شماره یک پایگاه فضایی بایکونور برای انتقال تمامی فضانوردان روسی، آمریکایی، کانادایی، فضانوردان آژانس فضایی اتحادیه اروپا و آژانس فضایی ژاپن استفاده می‌شود، اما به گفته روس‌ها به زودی استفاده از این پایگاه متوقف خواهد شد.
 
کارشناسان احتمال می‌دهند سایت شماره یک پس از پرتاب آخرین کپسول فضایی سایوز در ماه سپتامبر سال جاری برچیده شود.
 
دو ماموریت پرتابی پیش روی این پایگاه ارسال کپسول‌های فضایی Soyuz MS-۱۳ و Soyuz MS-۱۵ درماه‌های ژوئن و سپتامبر خواهد بود که به وسیله موشک فضایی Soyuz FG به فضا پرتاب می‌شوند.
 

افزون بر مشکل‌های مالی کارشناسان روسی با توجه به ساخت نسل جدید موشک‌های فضایی سایوز به نام Soyuz ۲ rocket اعلام کرده اند سایت شماره یک و Soyuz FG دارای توانایی لازم برای انتقال کپسول به فضا نیست، در سال ۲۰۰۱ سایت شماره یک برای ارسال کپسول‌های فضایی موشک فضایی Soyuz FG به روزرسانی شده بود، اما با توجه به دگرگونی‌های گسترده در طراحی موشک سایوز دو به ویژ افزایش وزن آن کارشناسان اعلام کرده اند استفاده از این سایت پرتابی مشهور را متوقف خواهند کرد.
 

موشک سایوز FG دارای ظرفیت باری ۶.۹ تن بوده است درحالی که موشک سایوز ۲ دارای ظرفیت باربری ۸.۲ تن است.
اکنون برای پرتاب موشک سایوز ۲ از سایت پرتابی شماره ۳۱ دربایکونور و دو مرکز تاسیسات و راه اندازی درروسیه و مرکز فضایی گویان درکشور فرانسه استفاده می‌شود.
 
منبع:Space
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار