دانشمندان با استفاده از ابزار‌های پیشرفته موفق به کشف و تکمیل اطلاعات جدیدی درباره اجرام آسمانی و عکس برداری از آن‌ها برای نمایش به دوستداران فضا شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌ای که گذشت دانشمندان موفق به کشف مجموعه‌ای از سنگ‌های بین ستاره‌ای از شهاب سنگی شدند که در سال ۲۰۱۴ به زمین سقوط کرده بود، همچنین در مطالعه‌ای دانشمندان دریافتند شهاب‌سنگ‌ها زمانی که به سطح کره ماه برخورد می‌کنند به شناور و جاری شدن مولکول‌های آب در فضا منجر می‌شوند.

کشف مولکول اولیه انفجار بزرگ نیز یکی دیگر از دستاورد‌های کارشناسان در هفته‌ای که گذشت، بود؛ پس از این که جهان در اثر انفجاری بزرگ حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش شکل گرفت، برخی واکنش‌های شیمیایی به تشکیل شدن اولین مولکول‌ها منجر شدند؛ نخستین مولکول‌ها از به هم پیوستن هسته‌های اتم هیدروژن به اتم هلیوم تشکیل شده اند و کارشناسان در جریان پژوهش‌های خود مولکول اولیه +HeH، هلیوم هیدرید را شناسایی کرده اند.

این کشف با استفاده از طیف سنجی با وضوح بالا به نام GREAT که برروی تلسکوپی به نام SOFIA قرار دارد به دست آمده است و کارشناسان موفق به شناسایی مولکول در سحابی سیاره‌ای به نام NGC ۷۰۲۷ شده اند، به این ترتیب جست و جوی طولانی برای کشف مولکول اولیه به پایان رسید.

ماهواره شکارچی TESS نیز که ویژه شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی توسعه داده شده، موفق به کشف اولیه سیاره مشابه ابعاد کره زمین شده است. این سیاره گرمایی مشابه با سیاره نپتون دارد و در یک سیستم ستاره‌ای با فاصله ۵۳ سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد.

کارشناسان نام این سیاره را HD ۲۱۷۴۹c گذاشته اند که هر هشت روز یک بار به دور ستاره خود گردش می‌کند. کاوشگر TESS اکنون یک سال است که در فضا در جست و جو سیاره‌های فراخورشیدی به سر می‌برد و داده‌های ارزشمندی تاکنون به زمین ارسال کرده است.

کریستینا کوچ، فضانورد زن ناسا در نظر دارد در صورت روی ندادن مشکلی خاص رکورد طولانی‌ترین اقامت بانوان در ایستگاه فضایی بین المللی را بشکند.

در سال ۲۰۱۴ یک شهاب سنگ ۱.۵ فوتی در نزدیکی گینه نو سقوط کرد؛ با توجه به سرعت بالای آن کارشناسان تخمین زدند که این شهاب سنگ از فاصله بسیار دور وارد مدار کره زمین شده است و با بررسی اجزای تشکیل دهنده آن کارشناسان دانشگاه هاروارد به بقایای سنگ‌های بین ستاره‌ای دست یافتند.

کریستینا کوچ در تاریخ ۱۴ ماه مارس سال جاری برای اولین ماموریتش راهی ایستگاه فضایی بین المللی شده است. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده او تا فوریه سال ۲۰۲۰ در ایستگاه فضایی بین المللی خواهد ماند.

به طور معمول فضانوردان حدود ۶ ماه در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت می‌کنند. اولین زن فضانورد رکورد دار بیشترین اقامت در فضا پگی ویتسون است که به مدت ۲۸۸ روز متوالی در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشت،‌ بیشتر رکورد اقامت در فضا به اسکات کلی فضانورد بازنشسته ناسا تعلق دارد که حدود ۳۴۰ روز در فضا زندگی کرده است.

حدود ۲۹ سال پیش تلسکوپ فضایی هابل به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون تصاویر فوق العاده‌ای از کهکشان راه شیری به زمین ارسال کرده است.

به مناسبت سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل، کارشناسان تصویری از نمایی جدید و بسیار زیبا از سحابی خرچنگ جنوبی the Southern Crab Nebula منتشر کرده اند که بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به فضا قرار گرفته است.

سحابی خرچنگ جنوبی چندین هزار سال از زمین دور و در صورت فلکی قنطورس Centaurus constellation قرار دارد. در این تصویر جدید سحابی مشابه یک ساعت شنی غول پیکر مشاهده می‌شود که به دلیل وجود ستاره غول پیکرقرمز پیر و کوتوله سفید در این سحابی است. موادی که از آنها خارج می‌شوند  در اطراف ستاره پیر و ستاره مرده به واسطه نیروی گرانش این شکل منحصربه فرد و زیبا را به وجود آورده اند.

کارشناسان امیدوار هستند تلسکوپ فضایی هابل بتواند در سال‌های آینده نیز به ماموریت خود ادامه دهد تا در زمان بازنشستگی آن تلسکوپ‌های فضایی نسل جدید، مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب جانشینش شوند.

منبع:CNN