اگر فرصتی برای سفر به فضا و ماجراجویی خارج از سیاره زمین در اختیارتان قرار گیرد به آمادگی‌هایی برای انجام این سفر نیاز دارید تا بتوانید زنده بمانید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکات کلی فضانورد بازنشسته ناسا که درمجموع ماموریت‌های خود ۵۲۰ روز در فضا زندگی کرده است موارد جالبی درباره چالش‌های پیش روی انسان برای بقا و زنده ماندن در فضا مطرح کرده است.
 
یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها نبود سرویس بهداشتی و استفاده از آن به آسانی روی زمین برای فضانوردان در ماموریت‌های فضایی است. بیشتر فضانوردان مانند کودکان خردسال مجبور به استفاده از محصول‌های بهداشتی هستند و باید به دقت مراقب سلامت خود باشند تا مبتلا به انواع بیماری و عفونت نشوند.
 

ترک کره زمین حتی با پیشرفته و ایمن‌ترین سفینه و موشک فضایی بسیار خطرناک است و هرلحظه امکان دارد تمامی پیش بینی‌ها اشتباه و ماموریت به طور ناگهانی با انفجار کپسول یا موشک فضایی پایان یابد، با وجود آنکه فضانوردان تحت آزمایش‌های بسیار دقیق قرار می‌گیرند و سلامت جسمی و روانی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما باز احتمال دارد در زمان پرتاب به سوی ایستگاه فضایی یا بازگشت به زمین در اثر استرس بیش از اندازه با مشکل هایی، چون سکته قلبی یا مغزی مواجه شوند و حتی جان خود را از دست بدهند.
 
زندگی در وضعیت میکروگرانشی سبب آسیب شدید به سلامت بدن انسان به ویژه تحلیل رفت بافت ماهیچه‌ای، استخوان ها، سیستم گردش خون، تنفس، بینایی، تورم دست و پاها، بروز سردرد شدید و امکان ایجاد آسیب‌های پوستی و حتی ابتلا به انواع سرطان می‌شود.
 
فضانوردان امروزه برای مقابله با اثر‌های مخرب زندگی در فضا بر سلامت جسم و روان، روزانه به مدت حداقل ۲ ساعت به انجام ورزش می‌پردازند.
 

چالشی در فضا به نام خواب راحت 

خواب در فضا نیز چالشی دیگر است و فضانوردان خود را به بدنه ایستگاه فضایی متصل می‌کنند تا بتوانند بخوابند.
 
در طی حضور در فضا دور از اعضای خانواده و دوستانتان هستید  و با وجود استفاده از امکاناتی، چون تماس‌های تصویری و مواردی از این دست، اما به هرحال از خویشاوندان خود دور هستید. عده زیادی از فضانوردان که تاکنون سابقه اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی را داشته اند اعلام کرده اند در تمام مدت دچار افسردگی و احساس تنهایی بوده اند.
 
در صورت موفقیت در سفر به فضا در زمان بازگشت به زمین اغلب فضانوردان دچارمشکل هایی، چون تهوع، خستگی، تورم، درد و التهاب عضلات، بروز بثورات پوستی در سراسر بدن، افت توان شناختی و آسیب دیدگی روانشناسی می‌شوند.
 

با توجه به ساخت انواع سفینه‌های فضایی پیشرفته و پرسرعت و پیشرفت‌های علمی کارشناسان تخمین می‌زنند در دهه‌های آینده انسان‌های زیادی به فضا سفر کنند، به همین دلیل باید آمادگی لازم برای زندگی در فضا و تحمل وضعیت خاص آن را داشته باشند.

منبع: nytimes
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.