معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه پارسال ۳۰۰ مورد آزمایش ردیابی و پایش آنتی بیوتیک در گوشت مرغ، از طیور پیش از کشتار انجام شده گفت:خوشبختانه تعداد موارد مثبت آزمایشات بنحو چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، صدیقه کاظمی نیا معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های ضد میکروبی ابزار ضروری برای محافظت از بهداشت و رفاه دام هستند و در رضایتمندی تقاضای فرآیند جهانی رو به رشد برای غذای سالم با منشا دامی مانند شیر، گوشت، تخم مرغ و ماهی دخیل هستند، گفت: امروزه به دلیل استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک‌ها و رعایت نکردن مدت زمان مناسب مصرف آنها، مقاومت میکروبی نگرانی جدی برای بهداشت و سلامت دام و انسان ایجاد کرده  است.

وی در خصوص مخاطرات باقی مانده آنتی بیوتیکی چنین گفت: از مهم‌ترین مخاطرات باقی مانده آنتی بیوتیکی در مواد غذایی بروز مقاومت دارویی در برابر باکتری‌های پاتوژن در بدن مصرف کنندگان است، ضمن اینکه ایجاد واکنش‌های آلرژیک (از بثورات خفیف گرفته تا شوک آنافیلاکتیک منجر به مرگ)، از بین بردن فلور میکروبی روده، ناهنجاری‌های مادرزادی، برخی بیماری‌ها و ایجاد مشکلات در تولید فراورده‌های تخمیری از دیگر عوارض ناشی از آن است.

این مقام مسئول در تعریف مقاومت میکروبی چنین گفت: مقاومت میکروبی توانایی ارگانیزم برای تکثیر یا زنده ماندن در برابر مقدار معین و افزایش میزان یک داروی ضد میکروبی است ، ضمن اینکه مقاومت میکروبی پدیده طبیعی سازگارشونده‌ای است که در انسان بازتابی از مقاومت میکروبی در دام است.

 کاظمی نیا از پیامد‌های مقاومت میکروبی در دامپزشکی به بروز این مقاومت در عوامل بیماری زای مشترک بین انسان ودام، عوامل مولد بیماری‌های دامی و کاهش اثربخشی درمان‌ها اشاره کرد و افزود: پایش و بررسی آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های ضد میکروبی مهم از جمله راهکار‌هایی است که جهت مقابله با این چالش وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۰۰ مورد آزمایش ردیابی و پایش آنتی بیوتیک در گوشت مرغ، از طیور پیش از کشتار در کشتارگاه‌های طیور استان توسط آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای اداره کل دامپزشکی استان صورت پذیرفته، بیان کرد:خوشبختانه تعداد موارد مثبت آزمایشات بنحو چشمگیری کاهش یافته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: درج کد رهگیری ۱۲ رقمی بر روی کلیه محصولات مرغ بسته بندی کشتار روز در کشتارگاه صورت می‌پذیرد که با ارسال پیامک این کد به سامانه ۳۰۰۰۸۹۰۳ امکان ردیابی محموله و اطلاعات مزرعه پرورش همچون نام مرغدار، محل پرورش، تعداد مرغ پرورشی وجود دارد لذا پس از آزمایشات مربوطه و شناسایی موارد مثبت، اخطار‌های قانونی به مرغداران خاطی داده شده و محدودیت‌هایی برای جوجه ریزی آن‌ها اعمال خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان اظهار امیدواری کرد که با استمرار این طرح و اطلاع رسانی و آموزش تولید کنندگان، شاهد ارتقا بیش از پیش در این زمینه و به حداقل رساندن باقی مانده دارویی در گوشت مرغ تولیدی استان باشیم.

انتهای پیام/ی

کاهش چشمگیر آنتی بیو تیک در گوشت مرغ کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.