رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: به منظور آگاهی از راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک دوره کلاس آموزشی ویژه شورا‌ها و دهیاران بخش مرکزی در بخشداری فهرج برگزار شد.

کلاس مقابله با تب کریمه کنگوبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است و با توجه به اینکه این بیماری واکسن ندارد لذا افزایش آگاهی مردم پیرامون راه‌های پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال از اواخر فروردین ماه تا اواخر شهریورماه شیوع پیدا می‌کند، افزود: مخزن ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت اصولا" کنه‌ها بوده و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند.

بماندشتی بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، له کردن کنه، تماس با خون و ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده به انسان منتقل می‌شود.

بماندشتی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد، عنوان کرد: خطر انتقال بیماری در انسان در هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد.

وی گفت: عدم رعایت بهداشت فردی در کشتارگاه و کشتار غیر بهداشتی و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال بیماری به انسان به ویژه سلاخان و کارکنان کشتارگاه‌های دام است.

وی همچنین بر اجتناب از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر و لیبل دامپزشکی به منظور جلوگیری از انتشار بیماری تاکید کرد.

بماندشتی از شهروندان خواست، گوشت موردنیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گوشت‌ها را ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مصرف کنند.
انتهای پیام/ح

کلاس تب کریمه کنگودرفهرج

برچسب ها: کنگو ، کشتارگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار