طالبی گفت: از آنجایی که پراکندگی مراکز رشد زیاد است باید فرایند پذیرش آن‌ها ساده و آسان شود.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طالبی معاون دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم در مراسم افتتاحیه سی و یکمین نشست مدیران مراکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه‌های سراسری کشور که صبح امروز در تالار اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: همه مراکز رشد در کشور باید در گروه‌های تخصصی به صورت فعلی با یکدیگر نشست‌های تخصصی برگزار کنند.

پراکندگی مراکز رشد زیاد است

وی افزود: از آنجایی که پراکندگی مراکز رشد زیاد است باید فرایند پذیرش آن‌ها ساده و آسان شود به طوری که توجه به تیم‌ها و سابقه اعضای آن‌ها و همچنین تمرکز در افزایش انگیزه گروه‌های فناور از اهمیت بیشتری برخوردار است، در حال حاضر ما در سطح کشور دارای ۳۰۶ مرکز رشد هستیم و نزدیک به ۱۹۰ مرکز از وزارت علوم مجوز دریافت کرده‌اند.

طالبی تصریح کرد: مراکز رشد اجازه سهامداری در شرکت‌های خود را ندارند و باید آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان که تحت‌نظرشان فعالیت می‌کنند را در واحد‌های خود مستقر کنند.

معاون دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم بیان کرد: مراکز رشدی که در دانشگاه‌ها مستقر هستند باید ۷۵ درصد از مخاطبان‌شان از درون همان دانشگاه باشند و همچنین این مراکز باید به طور تمام‌وقت فعالیت خود را ادامه بدهند، یکی از کار‌های مهم این مراکز راه‌اندازی هسته‌ها و واحد‌های جدید است که می‌تواند در راستای سیاست‌های وزارت علوم گام بردارند.

مراکز رشد نهاد درآمدزا نیستند

وی با اشاره به اینکه مراکز رشد نهاد درآمدزا نیستند، ادامه داد: طبق قانون وزارت علوم هیچ یک از مراکز رشد در سراسر کشور به عنوان نهاد درآمدزا محسوب نمی‌شوند بلکه این مراکز محل هزینه است، باید آن‌ها بر اساس سیاست‌های ابلاغی که به آن‌ها شده است فعالیت‌های خود را در ایجاد گروه‌ها و تیم‌های فناور ادامه دهند.

مراکز رشد ردیف اعتباری در بودجه ندارند

طالبی افزود: مراکز رشد ردیف اعتباری در بودجه ندارند و آن‌ها ذیل سازمان‌های مؤسس‌شان فعالیت می‌کنند، به عقیده من این مراکز باید با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به معنای واقعی زندگی کنند.

معاون دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: راه‌اندازی مراکز رشد در شهرستان‌ها دارای شرایط و ضرورت‌های مختلفی است به طوری که باید حداقل استاندارد‌های لازم را داشته باشند. در واقع آن‌ها باید دارای فضای ۵۰۰ متری باشند که بتوانند شرکت‌های زیرمجموعه خود را در کنارشان پوشش دهند.

وی در پایان اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دفتر امور برنامه‌ریزی فناوری وزارت علوم مقوله گرنت فناوری در سال ۹۸ است، این در حالی است که باید بگویم ما از دانش‌ها و محصولاتی که در حوزه آب، ماشین‌آلات و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند حمایت صد درصدی می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار