پمپئو ادعا کرد، خواهان یک راه حل غیرخشونت آمیز در ونزوئلا هستیم. این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از برنامه ریزی آمریکا برای مداخله نظامی در ونزوئلاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کاراکاس روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد. بار دیگر آمریکا و متحدان داخلی اش به رهبری «خوان گوایدو» سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا تلاش کردند در یک کودتا با جلب همکاری نظامیان، قدرت را در این کشور به دست بگیرند و دولت چپ گرای «نیکلاس مادورو» را سرنگون سازند، اما به گفته «خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا، با وجود همه تلاش‌های مخالفان و واشنگتن برای براندازی نظام سیاسی حاکم بر ونزوئلا، مادورو همچنان با تکیه بر حمایت نیرو‌های مسلح، بر امور کشور مسلط است.

خشم آمریکا از شکست دوباره کودتا در ونزوئلا


بیشتربخوانید: شکست کودتای نظامی در ونزوئلا به کارگردانی آمریکا


خوان گوایدو روز سه شنبه از پایگاه هوایی «لاکارلوتا» در حومه کاراکاس اعلام کرد که ارتش این کشور دیگر به مادورو، وفادار نیست و از آغاز «عملیات آزادی ونزوئلا» خبر داده بود، اما درشرایط کنونی وبا شکست کودتا، خشم مقامات واشنگتن برانگیخته شده است، به طوری که بلافاصله پس از این ناکامی، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیتی به سه عضو ارشددولت مادورو تاخت که برخلاف قولشان از گوایدو حمایت نکردندو با تکرار مواضع خصمانه واشنگتن علیه کاراکاس، بار دیگر تهدید کرد که همه گزینه‌ها در قبال ونزوئلا روی میز است. گوایدو نیز که در حال بازی با آخرین کارت‌هایش در دنیای سیاست است، همچنان با پشتیبانی واشنگتن از مردم خواسته به خیابان‌ها بیایند.

مقامات واشنگتن عصبانی و خشمگین اوضاع ونزوئلا را رصد می‌کنند. به نظر می‌رسد آن‌ها به استفاده از آخرین گزینه‌ها برای تصاحب ونزوئلا حتی استقرار نیرو‌های بلک واتر برای ایجاد آشوب و بلوای بیشتر در ونزوئلا و جنگ افروزی فکر می‌کنند.

فشار مضاعف برای فروپاشی از درون

وزیر خارجه آمریکا نیز در گفتگو با شبکه سی ان ان درباره تحولات کنونی ونزوئلا به مطالبی اشاره کرد که بسیار قابل تامل است. پمپئو ادعا کرد، خواهان یک راه حل غیرخشونت آمیز در ونزوئلا هستیم. این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از برنامه ریزی آمریکا برای مداخله نظامی در ونزوئلاست. پمپئو خود در این زمینه گفت: رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده است که همه گزینه‌ها روی میز است. این قطعا شامل گزینه نظامی نیز می‌شود.

مطلب جالب در این اظهارات، جنگ روانی است که وزیر خارجه آمریکا برای کاهش حمایت‌ها از مادورو و تشویق معترضان به ادامه اعتراض‌ها و مشروعیت بخشی به مداخله آمریکا در امور ونزوئلا به راه انداخته است. ادعایی که کاراکاس آن را «اخبار جعلی» دانست. پمپئو ادعا کرد: «خیلی وقت است که کسی مادورو را ندیده است. او یک هواپیما را در باند آماده داشت و تا آن جا که ما می‌دانیم او آماده بود صبح امروز برود و روس‌ها گفته بودند که او باید بماند.

ما فکر می‌کنیم اوضاع بسیار ناپایدار است. ما می‌دانیم که رهبران ارشد در داخل دولت مادورو آماده بودند که بروند. آن‌ها در چند هفته گذشته این را به ما گفته بودند... ما همواره تصریح کرده ایم که مادورو در محاصره کوبایی هاست و روس‌های مستقر در ونزوئلا از او پشتیبانی کرده اند. ما به روس‌ها و به کوبایی‌ها گفته ایم که این پذیرفتنی نیست.»

سرافکندگی بزرگ برای ایالات متحده

امیرعلی ابوالفتح - برخلاف تصور ترامپ و مشاورانش به ویژه جان بولتون، حمایت تعدادی از نظامیان ونزوئلایی از خوان گوایدو تاکنون به سرنگونی نظام حاکم بر این کشور به ریاست نیکلاس مادورو منجر نشده است. مقامات آمریکایی برای توجیه ناتوانی خود، انگشت اتهام را به سمت برخی از مقامات ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی دولت ونزوئلا گرفته اند که از همراهی با گوایدو سر باز زده اند. همچنین مایک پمپئو نیز در اظهار نظری همراه با ناامیدی گفت: «مادورو حتی هواپیمایش را آماده کرده بود تا از ونزوئلا فرار کند، ولی روسیه مانع شد.»

البته تاکنون هیچ منبع مستقلی قصد رئیس جمهور ونزوئلا را برای ترک این کشور تایید نکرده است، اما حتی اگر این ادعا نیز پذیرفته شود، سرافکندگی بزرگی برای ایالات متحده خواهد بود، کشوری که روزگاری فعال مایشاء در نیمکره غربی به شمار می‌آمد و مبتنی بر دکترین مونروئه، این منطقه را حیاط خلوت خود قلمداد می‌کرد، اما اکنون واشنگتن نه فقط در سرنگونی یک دولت گرفتار آمده در بحران‌های عمیق اقتصادی و اجتماعی در آمریکای لاتین ناتوان است بلکه حتی با اشاره روس ها، رئیس جمهور «آماده به ترک کشور» – به گفته پمپئو – به مقاومت ادامه می‌دهد. در مقابل نیز رئیس جمهور آمریکا به تلافی این شکست، کوبا را به محاصره کامل تهدید می‌کند؛ کشوری که سخت‌ترین محاصره‌ها و تحریم‌های ۵۰ ساله آمریکایی‌ها را نیز پشت سر گذاشته است.

به هر حال، در حالی که دولت کنونی آمریکا راهبرد تهاجمی تری را در سیاست خارجی در پیش گرفته است، با ناکامی چشمگیری در «نبرد ونزوئلا» مواجه شده است. با این حال، این که تصور شود این ناکامی، آمریکایی‌ها را برای تصاحب بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت در جهان منصرف سازد، دور از انتظار خواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار