علی‌رغم تسلط و مخالفت کلیسای ارتدوکس بر مردم یونان، اولین مسجد در پایتخت این کشور در هفته‌های آینده افتتاح می‌شود.

افتتاح مسجد در تنها پایتخت بدون مسجد اروپا!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی، آتن پایتخت یونان تنها پایتخت بدون مسجد در اروپاست. تسلط کلیسای ارتدوکس بر مردم و همچنین مخالفت آن با احداث مسجد در آتن مهمترین عواملی هستند که باعث شده‌اند در این شهر یک مسجد هم نباشد.

مقامات یونانی هر زمان که تصمیم به احداث مسجد در این شهر را داشتند کلیسای ارتدوکس با استفاده از قدرت خود و راه اندازی تجمعات اعتراضی، مانع ساخت مسجد در آتن شده است.

مسجد واتانیکوس (Votanikos) در آتن قرار است در سایه مخالفت‌های کلیسای ارتدوکس، طی هفته‌های آینده پس از سال‌ها بازگشایی شود.

مارکوس بولاریس، معاون وزیر خارجه یونان با اشاره به بازگشایی در‌های مسجد در هفته‌های آینده، هزینه احداث این مسجد را که دولت بودجه آن را تامین کرده، تقریبا ۹۰۰ هزار یورو برآورد کرد.

طرح ساخت این مسجد در سال ۲۰۰۰ ارائه شد و در اواخر سال ۲۰۱۶ احداث آن ‌علی‌رغم تظاهرات گسترده تندرو‌های ارتدوکس آغاز شد. تا به امروز، آتن تنها پایتخت بدون مسجد در اروپا بود. در حالیکه مساجد دوره عثمانی هنوز در این شهر پایدار هستند، اما این مساجد بیشتر بخشی از بنا‌های تاریخی آتن محسوب می‌شوند تا محلی برای دعا و نیایش.

چهارصد سال پس از پایان سلطه حکومت عثمانی بر یونان، دولت این کشور که در سال ۱۸۳۰ استقلال خود را اعلام کرد تاکنون رای به ساخت مسجد جدیدی نداده است.

طبق برآوردها، جمعیت مسلمانان آتن کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است که با احتساب مهاجران غیرقانونی و پناهجویان به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد. تا به امروز، مسلمانان آتن مجبور بودند نماز و نیایش خود را به محل زندگی خود محدود کنند و یا برای شرکت در نماز جماعت در مسجد به شهر‌های دیگر یونان بروند.

مخالفت‌ها با احداث یا بازگشایی مساجد تاریخی برای دعا و نیایش در آتن با مخالفت‌های سفت و سختی مواجه بود. نیکلاس میخالولیاکوس، رهبر حزب راست افراطی «طلوع طلایی» در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد احداث مسجد در آتن را باطل اعلام کرد و مسجد را نوعی «زیارتگاه بردگی» (!) توصیف کرد که مردم آتن را به دوره اشغال عثمانی بازمی‌گرداند. از سوی دیگر، نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که فقط یک سوم جمعیت یونان با واژه «مسلمان» ارتباط برقرار کرده و آن را مثبت می‌دانند. 

کلیسای ارتدوکس که حمایت ۹۸ درصدی مردم را دارد از دیگر مخالفان بازگشایی و احداث مسجد در این کشور بودند. اسقف اعظم کلیسای یونان در اظهاراتی وقیحانه ساخت مسجد را برابر با ترویج عقاید افراطی دانست. علی‌رغم تمامی این مشکلات نخستین مسجد آتن به زودی افتتاح می‌شود. این در حالی است که انجمن مسلمانان یونان ضمن اعتراض به ساختمان پایان یافته مسجد، فضای آن را کوچک توصیف کرد.

نعیم الغندور، رئیس انجمن مسلمانان یونان گفته است ساختمان مسجد مناره و بلندگو ندارد وصرفا ظرفیت ۳۰۰ مرد و ۵۰ زن را داراست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار