با وجود بارش‌های چشمگیر بهاری و پیش بینی ادامه آن در سال جاری و جاری شدن سیلاب و روان‌آب‌های قابل توجه، اقدامی موثر برای بهره گیری بهینه از این ظرفیت جهت تغذیه و احیای دشت شهرکرد انجام نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دشت شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری که دارای کاربری‌های مختلف از جمله کشاورزی و مرتعی مناسب برای دامداران و همچنین عامل طراوت بخشی به هوای منطقه بود، بر اثر خشکسالی‌های اخیر، تغییر اقلیم و بهره برداری‌های غیر اصولی و بی رویه، به یکی از دشت‌های ممنوعه تبدیل شده و ظرفیت کشاورزی و مرتعی آن رو به نابودی است.

این دشت همچنین به یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار تبدیل شده است و به دلیل خشکی، در معرض خطر خودسوزی (آتش سوزی درونی زمین یا آتش سوزی تالابی) قرار دارد.

از چند سال قبل و بویژه از سال ۱۳۹۵، دستگاه‌های مربوطه از جمله شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری و فرمانداری شهرکرد به دنبال اجرای طرح‌هایی برای تغذیه مصنوعی و احیای این دشت هستند.

اما متأسفانه با وجود بارش‌های چشمگیر بهاری در روزهای ابتدایی امسال و پیش بینی ادامه آن در سال جاری و جاری شدن سیلاب و روان‌آب‌های قابل توجه، اقدام موثری برای بهره گیری بهینه از این ظرفیت جهت تغذیه و احیای دشت شهرکرد انجام نشده است که این را می‌توان به حساب «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‎گردیم» گذاشت.

بارندگی‌ها و سیلاب‎ها‌ی اخیر از بزرگترین موهبت‌های خدادادی برای آبیاری و تغذیه طبیعی و بدون هزینه دشت شهرکرد می باشد و به نظر حیف است که چنین فرصت و امکان مهم و موثری را با هدر رفت سیلاب‎ها و آب‎های سطحی ناشی از بارندگی از دست داد، لذا با توجه به پیگیری و تماس مخاطبان، موضوع را از فرمانداری شهرستان شهرکرد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری پیگیر شدیم.

عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرکرد گفت: سیلاب و روان‌آب‌های ایجاد شده در بارش‌های اخیر، از جنوب شهرکرد خارج می‌شود و پروژه‌ای که قرار بود از سوی اداره کل منابع طبیعی برای هدایت این روان‌آب‌ها به سمت دشت شهرکرد اجرا شود، عملیاتی نشده است.

وی افزود: البته در راستای مدیریت روان‌آب‌ها و بارش‌های اخیر، ۲۹ بند خاکی در شهرستان شهرکرد ایجاد شد که موجب تغذیه دشت شهرکرد می‌شود.

ارژنگ اضافه کرد: در نشست اخیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری نیز راهکار‌هایی به منظور هدایت آب‌ها از چشمه زنه هفشجان به سمت دشت شهرکرد ارائه شد که در حال حاضر اجرا نشده است.

وی، تسریع در تغذیه و احیای دشت شهرکرد با اجرای پروژه‌ها و اقدامات کارشناسی و بهره گیری مناسب از این گونه بارش‌ها را لازم بیان کرد.

ارژنگ یادآور شد: در حال حاضر، خروج آب‌های سطحی و روان‎آب‎ها به منظور بهینه سازی، جلوگیری از حوادث احتمالی و رخداد سیلاب در شهرستان شهرکرد، در دستور کار قرار دارد.

علی محمدی‎مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم گفت: استفاده کامل از این روان‌آب‌ها مستلزم مطالعه و برنامه ریزی جامع علمی و فنی است و محدودیت‌هایی نیز برای اجرای طرح‌های آبخیزداری بویژه در حاشیه فرودگاه شهرکرد وجود دارد که باید مطالعه و رفع شود.

وی افزود: این پروژه به منظور استفاده بهینه از روان‌آب‌ها، احیای دشت شهرکرد، کنترل کانون ریزگرد داخلی و تغذیه آب‌های زیرزمینی اجرا خواهد شد.

محمدی‎مقدم اضافه کرد: مطالعات اجرای این پروژه انجام شده و عملیاتی کردن آن به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار و همچنین مشارکت و همکاری ادارات ذیربط و همچنین مردم و کشاورزان نیاز دارد.

وی با تأکید بر اجرای این طرح در سال جاری، ادامه داد: با اجرای این پروژه، خروجی روان‌آب‌ها از میدان شهدا به سمت فرودگاه و دشت ۵۰۰ هکتاری شهرکرد منتقل می‌شود.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه هدایت روان‌آب‌ها و سیلاب‌هایی که از طرف منطقه نوآباد و هفشجان شهرکرد هم خارج می‎شود، نیازمند اعتبار لازم است اظهار داشت: در بهار جاری، امکان اقدامی برای استفاده از این سیلاب‌ها وجود ندارد.

دشت شهرکرد که در جنوب شهر شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، دارای حدود ۹۱۶ هکتار مساحت است که شامل ۷۰۶ هکتار مَرغ فرودگاه، ۱۱۰ هکتار مَرغ سمت راست جاده فارسان و روبروی فرودگاه، و یکصد هکتار مَرغ طاقانک و شهر کیان می‌باشد.

انتهای پیام/ش

روان‎آب‌ها و سیلاب‌ها ظرفیتی برای احیای دشت شهرکرد

برچسب ها: سیلاب ، بارندگی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار