طرح‌های آبخیزداری برای احیای دشت شهرکرد اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از اجرای طرح‌های آبخیزداری برای احیای دشت شهرکرد خبر داد.

طرح‌های آبخیزداری برای احیای دشت شهرکرد اجرا می شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی‎مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری را راهکاری برای احیای دشت شهرکرد به عنوان یکی از دشت‌های بحرانی و ممنوعه استان بیان کرد.

وی گفت: در این راستا، مرغزار شهرکرد، با اجرای طرح تغذیه و تقویت سفره‌های زیرزمینی آب و با هدایت روان آب‌های سطحی و حاصل از بارندگی احیا می‌شود.

محمدی‎مقدم افزود: مراحل اولیه اجرای این طرح از جمله مطالعات و تدوین برنامه انجام شده که ظرف چند روز آینده، پس از مرحله تست نفوذپذیری و مکان سنجی سایت، و با برگزاری مناقصه، عملیاتی خواهد شد.

وی، هزینه این طرح را بیش از ۲ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این طرح یکی از مهم‎ترین طرح‌های حوزه آبخیزداری است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، و با همکاری شرکت آب منطقه ای، دفتر مدیریت بحران استانداری و فرمانداری شهرکرد اجرا می‌شود.

محمدی‎مقدم یادآور شد: مَرغ دشت شهرکرد دارای بافتی نفوذناپذیر است که احتمالاً آب به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری آن نفوذ نکند و بنابراین باید سطح مَرغ برای نفوذ آب شکافته شود که این امر سبب تخریب سرزمین می‌شود و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، موافق اجرای آن نیست.
 
وی اضافه کرد: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در چهارمحال و بختیاری، ۱۷۵ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت و با این میزان اعتبار، ۱۴۹ پروژه در استان در حال اجراست.

دشت شهرکرد یکی از ۱۱ دشت چهارمحال و بختیاری با حدود ۹۱۶ هکتار مساحت، در جنوب شهر شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، که شامل ۷۰۶ هکتار مَرغ فرودگاه، ۱۱۰ هکتار مَرغ سمت راست جاده فارسان و روبروی فرودگاه، و یکصد هکتار مَرغ طاقانک و شهر کیان می‌باشد.

این دشت که دارای کاربری‌های مختلف و از جمله کشاورزی و مرتعی مناسب برای دامداران و همچنین عامل طراوت بخشی به هوای منطقه بود، اکنون و در پی خشکسالی‌های اخیر، تغییر اقلیم و بهره برداری‌های غیر اصولی و بی رویه، به یکی از دشت‌های ممنوعه تبدیل شده و ظرفیت کشاورزی و مرتعی آن رو به نابودی کامل است.
 
انتهای پیام/ش

پیگیری احیای دشت شهرکرد

برچسب ها: آبخیزداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار