طراحی‌های حیرت انگیز از پناهگاه انسان‌ها در سیاره مریخ

اهمیت ساخت پناهگاه‌های ایمن و با امکانات برای زندگی فضانوردان در سایر سیاره‌ها سبب شده است تا تیم‌هایی از پژوهشگران از آخرین فناوری‌های روز دنیا برای ساخت پناهگاه استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از گذشت ۴ سال از شروع چالش ساخت پناهگاه و محل زندگی برای فضانوردان در سیاره مریخ، تیم‌های منتخب به آخرین مرحله که ساخت نمونه با استفاده از چاپگر‌های 3 بعدی است نزدیک می‌شوند.
 
به تیم برنده در این مرحله صد هزار دلار جایزه تعلق خواهد گرفت. در این رقابت چهار ساله تیم‌هایی از کشور‌های مختلف دنیا شرکت کرده اند که هدف آن ساخت پناهگاه با در نظر گرفتن وضعیت آب وهوا در خارج از زمین به ویژه سیاره مریخ بدون آسیب رساندن به محیط زیست آن بوده است.
 

در این مرحله تیم‌های منتخب به ساخت و طراحی پناهگاه‌ها به شکل مجازی می‌پردازند و در نهایت نمونه‌های اصلی منتخب با چاپگر سه بعدی طراحی خواهند شد.
 
ناسا با راه اندازی این چالش در نظر دارد بهترین ایده‌ها برای ساخت پناهگاه فضانوردان در خارج از کره زمین را پیدا و در نهایت با استفاده از طرح‌های منتخب و پس از سفر انسان به سیاره مریخ در دهه‌های آینده آن را پیاده سازی کند.
 
پژوهشگران در تیم‌های منتخب طراحی‌های مختلفی برای پناهگاه‌های فضایی انجام داده اند و از جمله مواردی که در ساخت پناهگاه‌ها مورد توجه قرار داده اند، استفاده از نور خورشید، محافظت از فضانوردان در برابر توفان‌های مریخی و اشعه‌های کیهانی مضر و نیز استفاده از ربات‌ها برای ساخت پناهگاه با استفاده از مصالح موجود در سطح سیاره بوده است.
 

افزون بر محل زندگی فضانوردان، تیم‌های منتخب طرح‌هایی برای کاشت سبزیجات و رشد گیاهان در فضا ابداع کرده اند تا به این ترتیب انسان‌ها در آینده قادر به کاشت و استفاده از سبزیجات و تهیه خوراک در فضا باشند بدون آنکه نیاز به ارسال مواد خوراکی از زمین باشد.
 
در هرمرحله از مسابقه تیم‌های منتخب دارای رتبه‌های یک تا سه، هرکدام مبلغی برای جایزه دریافت می‌کردند که در بودجه بندی برای ساخت مرحله‌های بعدی طراحی خود مورد استفاده قرار می‌دادند.
 

این چالش از سوی ناسا در سال ۲۰۱۵ شروع شده است و هدف از آن یافت بهترین ایده‌ها برای ساخت پناهگاه فضانوردان در سایر سیاره‌های منظومه شمسی است. با توجه به ساخت سفینه‌های فضایی پیشرفته و مطرح شدن ایده زندگی انسان در سیاره مریخ و کره ماه ساخت پناهگاه از جمله اولین اولویت هاست.
 
منبع:Newatlas
 
انتهای پیام/

مدل سازی سه بعدی خانه انسان‌ها در مریخ

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
ماتفاقا منم يه طرح دارم ولي طرح من اينه كه تو غاراي مريخ زندگي كنن كه شهابسنگا نابودشون نكنه ولي با دوربين مدار بسته همه جا رو زير نظر بگيرن
آخرین اخبار