فرودی ناموفق، تمامی تلاش محققان و هزینه‌های کلان انجام شده برای ارسال مریخ نورد را از بین می‌برد، به همین دلیل کارشناسان پیش از فرود واقعی این موقعیت را در فضای آزمایشگاهی شبیه سازی کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان ناسا مریخ نورد ۲۰۲۰ را بر روی زمین برای شبیه سازی حالت فرود بر سطح سیاره سرخ مورد بررسی و آزمایش قرار دادند، انجام اولین آزمایش شبیه سازی مریخ نورد ۲۰۲۰ در بخشی از آزمایشگاه JPL ناسا که برای جلوگیری از ورود میکروب و انواع باکتری‌ها ایزوله شده است، انجام شد.
 

در این آزمایش فرود مریخ نورد بر سطح فرضی سیاره مریخ شبیه سازی شد و کارشناسان به محاسبه و بررسی تمامی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مریخ نورد پرداختند.
 
در شبیه سازی کارشناسان به ویژه  به بررسی هفت دقیقه بسیار مهم و سرنوشت ساز ورود مریخ نورد به اتمسفر سیاره مریخ تا زمان برخورد با سطح سیاره مریخ پرداختند، از جمله هدف‌های ارسال مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ شناسایی وجود حیات برسطح سیاره مریخ یا در گذشته‌های دور این سیاره است.
 

بررسی وضعیت آب و هوایی مریخ برای ارسال فضانورد به این سیاره در آینده نیز یکی دیگر از هدف‌های ارسال مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ است.
 
برای انجام ماموریت؛ مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ دارای مته برای جمع آوری نمونه‌های سنگی و خاک است، همچنین نوعی ابزار در بدنه آن وجود دارد که برای تولید و استخراج اکسیژن از دی اکسید کربن موجود در جو مریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از این مریخ نورد بتوانند به استخراج اکسیژن و در آینده آب در سطح سیاره مریخ بپردازند که دو عنصر کلیدی برای زندگی فضانوردان و ساکنان آینده سیاره سرخ خواهد بود.
 

موفقیت ماموریت ارسال مریخ نورد‌ها به سیاره سرخ به عامل‌های مختلفی وابسته است از جمله اصلی‌ترین موارد، فرود موفقیت آمیز آن بر سطح سیاره سرخ در موقعیت مکانی مورد نظر، باز شدن چتر‌های نجات، فرود آرام و باز شدن تجهیزات، استقرار پنل‌های خورشیدی و برقراری ارتباط با مرکز کنترل در زمین است.
 

پرتاب مریخ نورد با استفاده موشک فضایی Atlas ۵۴۱ rocket از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا انجام خواهد شد، در زمان شبیه سازی فرود مریخ نورد، کارشناسان از پشت دیوار محافظ که دارای پنجره‌ای ایمن است به مشاهده فرود مریخ نورد پرداختند و همه عملیات از جمله نصب و استقرار تجهیزات سخت افزاری و محاسبه‌های نرم افزاری را مورد پژوهش قرار دادند.
 
در مراحل بعدی کارشناسان در نظر دارند به بررسی و شبیه سازی عملکرد مریخ نورد در وضعیت‌های حرارتی مختلف در جو و سطح سیاره مریخ بپردازند.
 
منبع:Newatlas
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار