هلی کوپتر مریخی در مرحله آزمایش برای پرواز در سیاره سرخ

اتمسفر سیاره مریخ بسیار پیچیده است و کارشناسان برای اطمینان از قابلیت پرواز هلی‌کوپتر ابداعی خود آن را در محیطی شبیه سازی شده روی زمین آزمایش کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان ناسا در نظر دارند پروژه پرواز هلی کوپتر بر فراز سیاره مریخ را اجرا کنند؛ در این طرح هلی کوپتری به همراه مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ به سیاره مریخ پرتاب و پس از استقرارمریخ نورد از آن جدا شده و به پرواز بر سطح مریخ می‌پردازد.
 
این هلی کوپتر وزنی سبک برابر با یک ۱/۸۱ کیلوگرم دارد و با مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ رهسپار مریخ می‌شود؛ کارشناسان اعلام کرده‌اند امکان ساخت هلی کوپتر در ابعاد بزرگ‌تر برای پرواز بر سطح مریخ وجود ندارد.
 

تیم پژوهشگران برای بررسی و ارزیابی امکان پروازهلی کوپتربر فراز سیاره مریخ ابتدا نمونه اولیه آن را طراحی و در محیط آزمایشگاه JPL ناسا ۲ بار آزمایش کردند.
 
به دلیل اینکه جو سیاره مریخ تنها حدود یک درصد چگالی زمین را دارد، دانشمندان آزمایش پرواز هلی کوپتر را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین انجام دادند و امیدوار هستند در صورت استاندارد بودن وضعیت شبیه سازی، هلی کوپتر در آینده بتواند در ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح کره مریخ پروازکند.
 
برای شبیه سازی محیط سیاره مریخ، دانشمندان گاز‌های نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن و برخی دیگر از گاز‌های موجود در اتمسفر مریخ را به اتاقک مخصوص آزمایش تزریق کردند.
 

همچنین آن‌ها نوعی سیستم برای شبیه سازی جاذبه مریخ ایجاد کردند، زیرا جاذبه سیاره مریخ تنها دو سوم جاذبه سیاره زمین است؛ در هر ۲ آزمایش انجام شده هلی کوپتر برای یک دقیقه در ارتفاع ۵ سانتی متری از سطح آزمایشگاه به پرواز درآمد و دانشمندان بنا بر اطلاعات به دست آمده تخمین می‌زنند که بدون هیچ مشکلی در سیاره مریخ می‌تواند به انجام ماموریت‌های خود بپردازد.
 
محل انجام این آزمایش پیش‌تر برای آزمایش عملکرد انواع مریخ نورد‌ها و حتی سفینه‌های فضایی، چون کاسینی و وویجر مورد استفاده قرار گرفته است.
 

کارشناسان امیدوار هستند مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ و هلی کوپتر همراهش در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ برسطح سیاره مریخ فرود آیند و ماموریت‌های خود را شروع کنند.
 
این هلی کوپتر نمونه آزمایشی برای ساخت و ارسال نسل جدید هواپیما‌های فضایی است که می‌توانند بر سطح دیگر سیاره‌ها و سیارک‌ها پرواز کند.
 

قراراست مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ به بررسی ویژگی‌های زمین شناختی سیاره مریخ و جمع آوری نمونه بپردازد درحالی که هلی کوپتر با پرواز بر فراز مریخ به بررسی نشانه‌های وجود حیات در گذشته‌های دور این سیاره پرداخته بود.
 
منبع: engadget
 
انتهای پیام/
 

هلی‌کوپترمریخی؛ اولین نمونه ساخت هواپیما برای پرواز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.