رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره علل وقوع سیل در استان گلستان توضیحاتی داد.

توضیحات رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره علل وقوع سیل در استان گلستان/ اعلام جزئیات جدید از خسارت‎ها و کمک بلاعوض به سیل‌زدگانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وظیفه مدیریت بحران را پیشگیری اعلام و اظهار کرد: مدیریت بحران کار یک دستگاه خاص نیست، بلکه همه دستگاه‌های اجرایی کشور در زمان عادی باید در صدد پیشگیری از حوادث غیر مترقبه باشند.

اسماعیل نجار با بیان اینکه رئیس جمهور و برخی از معاونان و وزرا امروز جمعه (۹ فروردین ۹۸) برای رسیدگی به فعالیت‌های مربوط به سیل به خوزستان سفر می‌کنند افزود: هم اکنون بجز خوزستان، وضع سایر استان‌های سیل زده با ثبات است.

نجار به برخی از علت‌های وقوع سیل در گلستان اشاره کرد و افزود: پر شدن سد‌های گلستان و وشمگیر، لایروبی نکردن مصب رودخانه‌ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا از جمله علت‌های وقوع سیل در مناطق مسکونی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: پس از تثبیت حادثه و فروکش کردن سیل، ارزیابی‌های مقدماتی میزان خسارت برآورد و نتیجه آن در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه اعلام شد.

وی گفت: ۱۰ هزار مسکن در گلستان ارزیابی خسارت شد و بنیاد مسکن ماموریت بازسازی مسکن در گلستان را بر عهده دارد و در مازندران اولین تسهیلات مسکن به مردم سیل زده مازندران پرداخت شده است.

نجار با بیان اینکه برآورد‌های دقیق‌تر خسارات سیل، ممکن است رقم وام‌ها را افزایش دهد افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در بخش کشاورزی در دو استان گلستان و مازندران ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

او میزان خسارت‌ها در بخش مسکن در استان گلستان را ۱۰ هزار واحد و در استان مازندران را ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده اعلام کرد.

نجار درباره اعتبار دولت برای جبران خسارت‌ها گفت: قانون گذار ۵ درصداز اعتبارات کل بودجه سالیانه کشور و ۳ درصد برای پیشگیری و ۲ درصد برای مقابله با حوادث به دولت اختیار داده است.


بیشتر بخوانید: اعزام هیئت ویژه سازمان مدیریت بحران کشور برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان سیل شیراز


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تجربه‌ای که اندوخته است برای بازسازی شروع به تقسیم وظایف کرده است.

وی گفت: اعتبارات ساخت مسکن روستائیان ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و در مجموع ۱۵ میلیون تومان معیشتی ۴ درصد است. برای جبران خسارت‌های مسکن شهر ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد و ۱۲ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است.

نجار با بیان اینکه ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد، گفت:طرح جامع آسیب شناسی سیل و سیلاب در کشور تهیه شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت بحران ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
شاید با نصف و یا کمتر از نصف این هزینه های خسارت و زیانهای مردم می شد با اقدامات درست و به موقع بطور کلی جلو این اتفاق را گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۸:۵۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
عجباا
Germany
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
اصلی ترین و غم انگیز ترین چیز در این حوادث در این بحران اقتصادی مشکلات جانی و ضرر وزیانهای اقتصادی بالا به هم وطنان ما بود و درد آور ی دیگر موضوع خروج این همه آب و ورودش به دریا بود بدون کوچکترین مدیریت و استفاده از آن که نشان از بی مدیریتی و ناتوانی قاطع دستگاههای مرتبط دولتی است اگر این مطالبه مستمر باشد دولت موظف به بررسی و اقدام عملی برای مهار این نعمت الهی است تا این نعمت به بدبختی یک قشر عظیمی از ملت تبدیل نشود.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ق
۰۸:۰۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
اگه علتهای این سیل را می دانستید بفرمایید برای پیشگیری از ان چه کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
فکر کنم روزهای سختی تو راهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
قراره کرمانشاه یکشنبه و دوشنبه سیل بیاد .گفتن احتمالش بالاس خیلی میترسیم باید کلی آذوقه و آب ذخیره کنیم .
Germany
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
علتش بارون بوده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ت
۱۹:۰۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
هواشناسی اعلام می کند مسافرت نروید وشرایط بارانی وهمراه با سیل وطغیان رودخانه هاست اما بی فایده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
خدا فقط رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۶:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
خیلی دردناک بود خبر حادثه سیل زده
Iran (Islamic Republic of)
حسن اسدی
۱۴:۳۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
همچنین مسئولین در رفع مشکل بسیار ناکارآمد بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
باید قبل از وقوع چاره می کردید نه اینکه بعد از اینهمه خسارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
اینجوری که ایشون بیان کرده علت سر رفتن آب از سد بوده که کلا مقصر مسؤولان هستند حالا بدبختا باید تا بیست سال دیگه هم قسط وام بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
دلیل اصلیش قرار گرفتن خانه ها و شهر ها در مسیر آب بوده چیزی که در گذشته های دور اتفاق نمی افتاد و ظاهراً اصلا هم ربطی به برداشت بی‌رویه از جنگلها ندارد یا حق
Iran (Islamic Republic of)
Pourzahed
۱۴:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
خشكسالى طولانى مدت چند ده ساله باعث خشك شدن تالابهاى زيادى شده كه مردم استانهاى ساحلى باغفلت ازين موضوع دربعضى ازين تالا ب هاى خشك شده خانه سازى كرده وسكنى گزيده اند .حال كه ترسالى برگشته اب وارد اين تالاب ها شده كه امروزه بصورت شهر وروستا درامدند .چاره در تخليه كلى اين مناطق است وگرنه خزانه دولت وتوان ملت بايد صرف اين عمل اشتباه ( مكان خانه سازى) بشه .پيشنهاد ميشود دولت نسبت به شناسايى مكان مناسب كه از خطر سيل ومانداب دور باشد براى مسكن سازى براى اين تالاب نشينان اقدام كند وكمك خودرا معطوف به جابجايى اين شهركها وروستاها كند.
Germany
Saeid
۱۳:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
مقصر حادثه راننده فوت شده ( مردم گلستان ) شناخته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
علت سیل گلستان قطع درختان هست
Iran (Islamic Republic of)
ahmad.esf
۱۲:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
قطع بی رویه درختان و نابودی جنگل ها و ساختن ساختمانها علت اصلی تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
این همه خسارت مالی و جانی به کشور زده شد. حالا ملت از قوه قضائیه انتظار دارند با عاملین و مسئولین اهمال کار برخورد جدی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
البته جناب نجار به علت اصلی سیل که همانا قطع وسیع درختان در مناطق بالا دستی در دراز مدت بوسیله عوامل استانی اشاره نفرمودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
هر آدم عاقلي مي دونه كه عامل اصلي اين خسارتها ناشي از تغيير كاربري اراضي (مثلا تبديل جنگل ها به اراضي چاي و يا ساير محصولات ديگر) و تغيير پستي و بلنديهاي طبيعي براي ايجاد مناطق مسكوني و به طبع آن تخريب بيشتر محيط براي ايجاد زيرساخت هاي شهري مثل جاده هاي ارتباطي و رستوران و ...
لازمه پيشگيري اين همه خسارت ها به اموال عمومي حفاظت از محيط زيست و استفاده عاقلانه از آنها بر پايه خصوصيات طبيعي آنها مي باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
اینها که گفتید درسته ولی مردمی که اونجا خونه ساختن به مسؤولان اون سدها امیدوار بودن و الا میشد با تخلیه بموقع سد و شهر جلو این اتفاق رو گرفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
این نظرات مفید است اما هر دوجنبه کار را باید دید که هم قطع درختان وهم خانه سازی در مسیر وهم مواجهه بیش از یک دهه خشکسالی وعدم توجه به هشدارها توسط مسولین ومردم مسافر وهم باران ناگهانی کمسابقه وخارج از محاسبه در وقت خود وهم سیاست زدگی که کارهای اساسی هر بخش ووزارت خانه را از اولویت ودیده شدن دور میکند ، موجب خسارات شد که من بعد انشا ا... اصلاح شود وامید ان نیز میرود که نظارت بهتر قوه قضاییه وسایر قوا به انجام رسد
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۳۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
فکر کنم دلیلش این بوده ،
که بارون اومده بوده !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
نمیدونم
آخرین اخبار