نجفی گفت: نصب کنتور‌های هوشمند و وضع تعرفه‌های متفاوت در ساعات محتلف شبانه روز می‌تواند فشار بر شبکه توزیع را کاهش دهد.

نصب کنتور‌های هوشمند لازمه مدیریت مصرفآرش نجفی، رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی در گفت‌وگو خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با مطرح شدن بحث سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو، به دلیل عدم ثبات در قوانین و دستورالعمل‌های وضع شده که برخی از این مصوبه‌ها عمری کمتر از یک سال دارد، روند سرمایه‌گذاری در این حوزه را با اختلال مواجه کرده است.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی با اشاره به زمان بر بودن سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق، تصریح کرد: به نتیجه رسیدن سرمایه‌گذاری در صنعت برق نیاز به بازه زمانی حداقل ۲ سال دارد که با توجه به کمبود‌های موجود در صورت عدم اصلاح نحوه مصرف و پیک بار در شبکه، طی سال‌های آینده با خاموشی‌هایی به مراتب بیشتر مواجه خواهیم بود.


بیشتر بخوانید: یک سوم ترانس های شبکه توزیع فرسوده است


وی با اشاره به استفاده از وسایل برقی بدون برچسب انرژی در کشور، گفت: وضع تعرفه‌های گمرکی بالا بر روی کالا‌های برقی، خریداران را به سمت کالا‌های قاچاق که با قیمت پایین‌تر از شهر‌های مرزی وارد می‌شود، سوق داده است که بسیاری از این کالا‌ها مصرف برقی بالایی در کشور دارند، دولت باید با سیاست‌گذاری راه برای ورود و تولید کالا‌هایی با مصرف بهینه انرژی فراهم کند و این موضوع هزینه‌ای به مراتب کمتر از ساخت نیروگاه دارد.

به گفته وی؛ نصب کنتور‌های هوشمند و وضع تعرفه‌های متفاوت در ساعات محتلف شبانه روز می‌تواند فشار بر شبکه توزیع را کاهش دهد.

نجفی با اشاره به تبادل برق با کشور‌های همسایه تصریح کرد: به دلیل تفاوت ساعات پیک مصرف با همسایگان شمالی و محدودیت کمتر در استفاده از سوخت‌های فسیلی در کشور، می‌توان با افزایش تولید حضور پررنگ تری در بازار انرژی کشور‌های همسایه داشته باشیم و تحقق این هدف مستلزم سرمایه‌گذاری کلان برای توسعه شبکه توزیع است.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به پیمان پاریس، گفت: کمبود تولید برق، محدودیت‌های فراوانی را در کشور ایجاد کرده است و زمان مناسبی برای پرداختن به پیمان پاریس نیست و باید از تمام ظرفیت‌ها برای تأمین برق کشور استفاده کرد.

نجفی افزود: وزارت نیرو باید نظرات اقتصاددانان حوزه نیرو را جویا شود و با تعامل، بررسی طرح‌ها، شیوه‌های صحیح اقتصادی و استفاده از سرمایه‌گذاران به همراه تیم تخصصی فنی نقشه راه وزارت نیرو را ترسیم کند.

انتهای پیام/

زمان مناسبی برای پرداختن به پیمان پاریس نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار