گمرک ایران اعلام کرد چنانچه صاحبان کالا تا ۲۰ روز پس از تاریخ ابلاغیه نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام نکنند کالای مربوطه متروکه می‌شود.

 

دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد، چنانچه صاحب کالا ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص اقدام ننماید تشریفات متروکه آغاز و با تخصیص شماره ثبت کوتاژ در سامانه گمرک، کالای متروکه اظهار شده تلقی و اظهارنامه تحت این شماره شناسایی می شود.

در این بخشنامه آمده است: با عنایت به صورتجلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ در خصوص تعیین تکلیف اظهارنامه های در جریان سال ۱۴۰۲ موضوع بند های ۴ و ۵ و با توجه به شیوه نامه مترو که شماره ۴۵۰۳۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۳ با توجه به بند یک شیوه نامه چنانچه صاحب کالا ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغیه اخطاریه نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام ننماید تشریفات متروکه آغاز و با تخصیص شماره ثبت به اظهارنامه در سامانه های گمرک، کالای متروکه اظهار شده تلقی و اظهارنامه تحت این شماره شناسایی می گردد.

 لذا با مدنظر قرار دادن بند ۳ شیوه نامه، مفاد تبصره ۳ ماده ۲۴ قانون امور گمرکی در مواردی که بین گمرک و صاحب کالا اختلاف حاصل شود تا اعلام نظر قطعی گمرک از متروکه کردن کالا خودداری می گردد. ضمن تأکید بر رعایت دقیق شیوه نامه کالای متروکه خواهشمند است دستور فرمایید گمرکات ذیربط در اجرای ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی به قید فوریت اقدامات لازم معمول نمایند.

مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام گمرک اجرایی خواهد بود.

متروکه شدن کالای وارداتی ۲۰ روز بعد از اخطار به صاحب کالا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار