مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۳۶۲ کانون فرهنگی و هنری مساجد در خراسان شمالی فعالیت دارند که ۸۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سال جاری در استان تاسیس شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حسین فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی صبح امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه به مناسبت بیست و ششمین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: مطابق برنامه ششم توسعه براساس بند قانون بیان شده تمام مساجد شهری و روستاه‌های بالای هزار نفر باید کانون فعال داشته باشند، که براین اساس باید تعداد ۲۲۰ کانون روستایی را به ۲۵۰ کانون و تعداد ۱۴۲ کانون مساجد شهری به ۱۹۲ کانون ارتقا یابد.

وی تعداد کانون‌های مساجد فعال استان را ۳۶۲ کانون بیان کرد و افزود: ۱۷۴ باب کتابخانه مخزن دار و ۱۱۰ کتابخانه باز در کانون‌های مساجد استان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی فعالیت دارند.

فرخنده راه اندازی سامانه سجا را از دیگر برنامه‌های اجرایی شده در سال جاری اعلام کرد و گفت: تاکنون اطلاعات ۳۶۲ کانون فرهنگی و هنری مساجد شامل ۲۲ هزار نفر اعضای فعال در این سامانه به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: براین اساس به طور متوسط از هر کانون ۶۰ نفر ثبت نام کرده اند و تا سال ۱۴۰۰ پایان برنامه با مجموعه اقدامات کیفی سازی تعداد اعضای فعال و ثبت شده در هر کانون به ۲۰۰ نفر ارتقا پیدا کند.

وی تعداد روستا‌های شرکت کننده در جشنواره کشوری روستا‌های دوستدار کتاب را یک هزار و ۴۰۶ روستا اعلام کرد و گفت: روستا‌های خراسان شمالی به محوریت کانون‌های مساجد در این جشنواره در سال ۹۷ برای چهارمین دوره متوالی خوش درخشیدند و روستا‌های بزنج و اسفیدان در گروه ۱۰ روستای برتر کشور و روستای زوارم شایسته تقدیر انتخاب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: تصویب اساسنامه ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در شورای عالی انقلابی فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور در سال ۹۷ برای تثبیت جایگاه ستاد عالی کانون‌ها و دبیرخانه که تاکنون تحت عنوان موسسه فعالیت می‌کردند، حرکت خوبی بوده است.
وی با اشاره به اینکه طی امسال و سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبارات استانی برای تجهیز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان دریافت کرده ایم، گفت: امید است با تصویب اساسنامه ردیف‌های مستقلی برای تجهیز این کانون‌ها در نظر گرفته شود.
هاشم شیرازیان مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی در این نشست گفت: در سال آینده با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد عالی کانون‌ها جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر با اعتبار ۱۲۰ میلیون تومان در اردیبهشت ماه به میزبانی خراسان شمالی برگزار می‌شود.

شیرازیان افزود: همچنین به روستا‌هایی که در جشنواره ملی روستای دوستدار کتاب حائز رتبه شدند، مجموعا ۵۰ میلیون تومان به صورت نقدی، کتاب و تجهیزات کتابخانه‌ای اهدا شده است.

انتهای پیام / ب 

برگزاری جشنواره کشوری فیلم کوتاه روستا و عشایر به میزبانی خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.