رویترز نوشت ترامپ با طرح پایان دادن به سیاست تجاری ترجیحی با هند، درصدد گشودن جبهه جدیدی در جنگ‌های تجاری خود برآمد.

هند، جبهه جدید جنگ تجاری ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با طرح پایان دادن به سیاست تجاری ترجیحی با هند که بر اساس آن هند اجازه می‌یافت ۵/۶ میلیارد دلار صادرات بدون عوارض به آمریکا داشته باشد، درصدد گشودن جبهه جدیدی در جنگ‌های تجاری خود برآمد.

ترامپ که قول داده است از کسری تجاری آمریکا بکاهد، به کرات از هند خواسته بود تعرفه‌های بالای خود را اصلاح کند. به گفته مقامات تجاری آمریکا لغو امتیاز‌های تجاری هند دست کم ۶۰ روز پس از اطلاع رسانی به کنگره و دولت هند انجام خواهد شد.

دونالد ترامپ در نامه‌ای خطاب به سران کنگره نوشت: این اقدام را انجام می‌دهم زیرا پس از تعامل فشرده بین آمریکا و دولت هند، به این نتیجه رسیده ام که هند قصد ندارد برای دسترسی عادلانه و معقول به بازار‌های این کشور تضمینی به آمریکا بدهد.

هند کشوری است که بیشترین منفعت را از برنامه نظام عمومی ترجیحات (GSP) می‌برد و پایان دادن به حضورش در این برنامه بزرگترین ضربه تنبیهی برای این کشور آسیای جنوبی از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۷ خواهد بود. دفتر نمایندگی تجاری آمریکا اعلام کرد حذف کردن هند از برنامه نظام عمومی ترجیحات دست کم تا ۶۰ روز پس از اطلاع رسانی‌های لازم انجام نخواهد شد.

یک منبع دولتی در دهلی با بیان این که اجرای برنامه نظام عمومی ترجیحات سودی معادل ۲۵۰ میلیون دلار در سال برای هند به دنبال دارد، افزود: اما به هرحال امید می‌رود حذف هند از این برنامه به شکل گیری موانع تجاری منجر نشود. هنوز مشخص نشده است که مقامات هندی که قرار است امسال انتخابات عمومی برگزار کنند، چه اقدام تلافی جویانه‌ای در پیش خواهند گرفت.

پس از آنکه هند قوانین جدیدی در زمینه تجارت الکترونیکی اعمال کرد که فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند آمازون و والمارت را محدود می‌کرد، روابط تجاری آمریکا با این کشور آسیب جدی دید. به گفته دفتر نماینده تجاری آمریکا، کسری تجاری آمریکا با هند در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۷/۳ میلیارد دلار بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار