به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم گرامیداشت هفته امور تربیتی که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: «تربیت» اصلیترین و تنها ماموریت آموزش و پرورش است؛ وظیفه ما هموار کردن مسیر برای تربیت کودکان و نوجوانانی است که در گروه سنی آموزش عمومی قرار دارند.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از تربیت میکنیم یعنی بچه های ما متصف به برخی از ویژگیها و شایستگی ها شوند که مقصد تربیت ماست بنابراین اگر ما آموزش و پرورش و مدرسه، برنامه پرورشی داریم همه آنها باید مقصدش تربیت است یعنی متصف شدن بچه ها به برخی از صفات که هدف تربیت را تعیین میکند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: گاهی اوقات ما سیاستگذاران آموزشی این اهداف را فراموش میکنیم که اگر آموزشی صورت میگیرد باید در راستای تربیت باشد و در غیر اینصورت کاری عبث است.
بطحایی گفت: اگر در برنامههای آموزشی و پرورشی به نوعی عمل کنیم که منجر به تربیت نشود، عمر ارزشمند بچهها را به بطالت گذراندیم و همه برنامهها زمانی ارزش دارد که یادگیری منتج به تربیت شود؛ منظور از یادگیری یعنی تغییراتی که در بینش و رفتار بچهها اتفاق میافتد و نسبتا پایدار است.
وی با اشاره به اینکه آموزش ابزاری برای رسیدن تربیت است، تصریح کرد: همه ما خانواده بزرگ آموزش و پرورش مربی تربیتی هستیم از نیروهای خدماتی تا مدیران مدارس و حوزههای ستادی باید مربی تربیتی باشند چرا که ماموریت همه ما تسهیل گری برای تربیت و مدرسه عامل تسهیل است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هموار کردن مسیر تربیتی گفت: برخی موانع سر راه قرار دارد که اجازه نمیدهد تربیت رخ دهد و تا زمانی که موانع سر راه ما باشد هرچند منابع زیادی صرف کنیم و مربیان و معلمان زحمتکش داشته باشیم، تربیت اتفاق نمیافتد؛ یعنی ویژگیهایی که انتظار داریم در فارغ التحصیلان رخ دهد، ایجاد نمیشود، پس اول باید موانع کنار گذاشته شود و این سرآغاز استراژی است که در سند تحول بنیادین در دولت دوازدهم دنبال میکنیم.
بطحایی تصریح کرد: اگر مدرسه باید تبدیل به محیطی با نشاط برای بچهها باشد، اکنون این مدرسه مانعی برای تربیت و به ضد خودش تبدیل شده است، اگر مدرسهای داشته باشیم که بچهها با سختی صبحها بیایند این مدرسه نه تنها تسهیل گر نیست بلکه به ضد خودش تبدیل شده است.
وی افزود:آموزش و پرورش در حرکتی پرشتاب مصمم است که موانع را با همکاری مربیان امور تربیتی برطرف کند و اگر صحبت از این میشود که آزمونهای مکرر باید برچیده شود با همین فلسفه یاد شده است، این آزمونها و کتابهای کمک درسی به دشمن تربیت تبدیل شده است، برنامههایی که به اجبار به بچهها در مدرسه تحمیل میکنیم و آنها از روی اجبار و نمره این کار را میکنند، دشمن تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر میگوییم نقش کنکور در مراکز آموزش عالی باید تغییر کند، چون کار امور تربیتی را خنثی میکند؛ تجارب کشورهای دیگر نشان میدهد علیرغم اینکه آموزههای تربیتی و اسلامی مکرر به ما تذکر داده شده است اما آنها بهرهای بیشتر از این آموزهها میبرند و عنایت بیشتری به آموزهها دارند.
بطحایی تصریح کرد: سبد یادگیری ما در متوسطه دوم مملو از حوزه شناختی و دانشهای اینچنینی است، اگر عفاف ویژگی مهم در تربیت است، کجا زمینههای لازم را برای رسیدن بچهها طی میکنیم، مجال نداریم؛ کجا این را با بچهها کار میکنیم که اگر کسی گریست تو هم باید ناراحت باشی، فرصت تمرین مهارتهای اجتماعی را در مدرسه نداریم و اگر باشد بسیار اندک است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گام اول برداشتن موانع و گام دوم وارد کردن عواملی برای افزایش شتاب کار است، گفت: بچههایی که از مدرسه بیرون میآیند از مهارتهای فردی کمتر برخوردارند و در فیزیک و شیمی و ریاضی صرفا تاکید بر مفاهیم شناختی آن هم در لایه حافظه محوری است و وقتی بچهها امتحان میدهند، بسیاری از آموزهها را فراموش میکنند.
وی خطاب به مربیان امور تربیتی گفت: شما خط نگهدار فعالیت ها در مدرسه هستید و اینکه فرایند به سمت تعلیم و تربیت اسلامی میرود یا خیر، رصد آن از وظایف شما همکارانم است و باید به مدرسه این توجه را بدهید که این اتفاق مانع تربیت است، شاید درست است که شاکله آن برنامه تربیتی است، اما به ضد خودش تبدیل شده است.
وی افزود: این اقدامات بزرگترین مانع تربیتی است و به عنوان کسی که سالها مربی تربیتی بودم میگوییم که اگر ما فقط سرگرم برخی مراسم باشیم و درست است که این مراسم از ما انرژی زیاد میگیرد اما از ماموریت اصلیمان غافل شویم و نتیجه آن میشود که امروز رخ داده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: چراغهای مدارس روشن است و بچهها در مدرسه آمد و شد میکنند، اما من و شما به عنوان تعزیه گردان آموزش و پرورش خودمان منتقد آن هستیم، چون معتقدیم تربیت رخ نمیدهد، دانشآموز در مدرسه نمره خوبی میگیرد، اما وقتی بچه از مدرسه بیرون میآید و فارغ التحصیل میشود با خانواده نمیتواند تعامل داشته باشد، اگر غیر از این بود نزاعهای خیابانی زیاد نبود، کلانتریها شلوغ نبود همه ناشی از آن است که ما در آموزش و پرورش و تعریف جامعه از تعلیم و تربیت غافل شده ایم.
بطحایی اظهار کرد: من و شما باید به عنوان مربی تربیتی راهبر این فرایند در مدرسه باشیم و با مدیر مدرسه تعامل کنیم و دائما احساس خطر کنیم که تربیت در معرض تهدید نباشد یا عواملی که تربیت را تسریع و تسهیل میکند باید مورد توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ماموریت به این سنگینی از عهده مربی تربیتی به تنهایی برنمیآید، گفت: سیاست آموزش و پرورش برگرفته از سند تحول را مصرانه دنبال می کنیم، مدرسه به عنوان موجود زنده با دارا بودن همه ویژگیهای موجود زنده یعنی پاسخ به محرک باید روی پای خودش بایستد و از قید و بندهای بخشنامههای متعدد آزاد شود و به عنوان هویت مستقل برای مسائل خودش تصمیم گیری کند و این نکتهای است که ما را از مشکلات میرهاند تا زمانی که ادارات آموزش و پرورش بخواهند برای مدارس نسخه بپیچند مشکلات ما از جمله این مشکلی که اشاره کردم حل نخواهد شد.
بطحایی گفت: سیاست مدرسه محوری را به عنوان عضوی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش باید جدیت جلو ببریم و هفته پیش هم بخشنامهای صادر کردیم که محورهای اختیارات مدرسه مشخص شد؛ باید مربیان تربیتی از این ظرفیت استفاده کنند و محیط مدرسه مشتمل از همه عوامل باشد.
بطحایی گفت: همه عوامل بیرون مدرسه باید نیروی پشتیبانی کننده مدرسه باشند و مدرسه محور و کانون اصلی باشد همانطور که در سند تحول بنیادین این موضوع آمده است.
وی تصریح کرد: باید به سمت مبانی اسلامی مبتنی بر آموزههای دینی و الهی به سرعت پیش رویم و امیدوارم دشمنی دشمنان ما که ناجوانمردانه اقدام میکنند با تدبیر دولتمردان و تدابیر مقام معظم رهبری نقش بر آب شود و مسیر برای پیمودن هموار شود همچنین مشکلات مدرسه کاهش یافته و محیطی سازگار برای پیمودن راه داشته باشیم.
انتهای پیام/