رییس حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: گرمای نسبی هوا در شمال دریای خزر علت اصلی کاهش جمعیت قو‌های آوازخوان در مازندران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ربیعی رییس حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: دلیل کاهش جمعیت قو‌های آوازخوان نسبت به سنوات گذشته گرمای نسبی هوا در شمال دریای خزر و وجود تغذیه مناسب برای این گونه از پرندگان است.

وی افزود: از حدود یک دهه گذشته تاکنون مهاجرت قو‌ها به جنوب دریای خزر به خصوص مازندران روند کاهشی داشت و شاید سالی بدون قو را در صورت مساعد بودن هوا در شمال خزر در سنوات آینده شاهد باشیم.

ربیعی گفت: در سال ۸۶ که زمستان سردی در شمال دریای خزر حاکم شد، حدود ۱۰ هزار بال قو به مازندران کوچ کردند و از آن سال به بعد روند مهاجرت این گونه از زمستان گذران کاهش یافت و همچنان نیز ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس سرشماری مناطق زندگی پرندگان در مازندران، ۴۰۰ هزار قطعه پرنده مهاجر از ۷۰ گونه به این استان مهاجرت کردند.

رییس حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: از این تعداد ۳۰۰ هزار قطعه در تالاب بین المللی میانکاله و بقیه در دامگاه‌های تالابی شهرستان فریدونکنار و سواحل حضور دارند.

ربیعی با اشاره به طبیعی بودن کاهش جمعیت و گونه‌های پرندگان مهاجر افزود: تغییرات محیطی، پسروی آب خلیج (تالاب میانکاله) و افزایش دما در سال‌های اخیر از مهم‌ترین دلایل این کاهش‌ها بوده است.

بر اساس آمار همه ساله در پاییز و زمستان حدود ۹۰ گونه پرنده زمستان گذران از شمال خزر و برخی مناطق سرد کشورمان به مازندران کوچ می‌کنند که جمعیتشان تا ۱.۵ بال نیز برآورد شده است.

انتهای پیام/ م

کاهش جمعیت قو‌های آوازخوان در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.