المانیتور با اشاره به عقب‌نشینی نیروی دریایی آمریکا از طرح خود برای افزایش ناوگان دریایی این کشور در خاورمیانه، درباره ناتوانی واشنگتن برای مقابله با ایران هشدار داد.

هشدار المانیتور درباره کاهش نیرو‌های دریایی آمریکا در خاورمیانه و ناتوانی در مقابله با ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المانیتور، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برنامه افزایش ناوگان دریایی این کشور به ۳۵۵ کشتی را مورد بازبینی قرار خواهد داد، همین موضوع باعث شده است کارشناسان ابراز نگرانی کنند که این اقدام می‌تواند حضور نیرو‌های آمریکایی را در حالیکه ایران از طریق گروه‌های نیابتی چالش‌های جدیدی را در مسیر‌های آبی خاورمیانه ایجاد می‌کند، تضعیف کند.

یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا اوایل این ماه در سخنانی در پنتاگون اعلام کرد: این تصمیم (عقب‌نشینی از تصمیم افزایش ناوگان دریایی) در همراهی با بودجه جدید دولت و به منظور ایجاد تطابق میان استراتژی جدید وزارت دفاع و ماموریت نیروی دریایی ما که بر روی چین و روسیه متمرکز است، اتخاذ شد.

جان ریچاردسون، فرمانده عملیات دریایی ارتش آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد: در راستای استراتژی جدید دفاع ملی و تغییرات فضای امنیتی، این طرح ارائه شد و ما در حال حاضر در حال ارزیابی جدید ساختار نیرو‌های خود هستیم.

براساس گزارش اخیر اندیشکده «چتم هاوس» نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر ۲۸۸ کشتی قابل اعزام به ماموریت دارد که در حدود یک سوم آن‌ها در حال حاضر در خارج از مرز‌های این کشور مستقر هستند و به طور معمول از هر سه ناو هواپیمابر، دو ناو در خلیج فارس مستقر هستند. ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا که در منامه مستقر است، ۷ هزار نیروی نظامی آمریکا را در خود نگه می‌دارد.

کارشناسان می‌گویند تلاش آمریکا برای محدود کردن میزان گسترش ناوگان دریایی این کشور اولین نشانه‌ای است که نیرو‌های این کشور برای پوشش ماموریت‌های بین‌المللی از توانمندی اندکی برخوردار بوده و همین مسئله با توجه به خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه، استقرار نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه را مورد تردید قرار دهد.

جان میلر، دریاسالار بازنشسته و سه ستاره نیروی دریایی آمریکا که فرماندهی مرکزی نیرو‌های دریایی این کشور را تا سال ۲۰۱۵ برعهده داشت، در این باره گفت: نیروی دریایی دارای ۳۵۵ کشتی، مسئله‌ای ساختگی نبود بلکه تحقیقات گسترده‌ای بر روی آن صورت گرفته بود. ما به خاطر به خطر افتادن جدی خودمان از این اقدام عقب‌نشینی کردیم.

المانیتور نوشت: در سپتامبر سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی امنیت ملی در فیلادلفیا در ابتدا وعده گسترش نیروی دریایی این کشور به ۳۵۰ کشتی را داد. پس از آن کنگره آمریکا طرح ۳۵۵ کشتی نیروی دریایی را در لایحه مربوط به قانون دفاع ملی این کشور برای سال ۲۰۱۸ به عنوان قانون تصویب کرد.

المانیتور همچنین به نقل از کارشناسان تاکید کرد که حفظ ناوگان دریایی کوچکتر می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای به نمایش گذاشتن قدرت خود در خاورمیانه را به چالش بکشد. بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واشنگتن وعده داده بود که به منظور حفاظت از جریان آزاد تجارت دریایی از طریق خلیج فارس، که ۳۰ درصد از تبادل نفتی جهان از آن مسیر صورت می‌گیرد، از نیرو‌های نظامی خود استفاده کند.

المانیتور در پایان تحلیل خود یادآور شد: اگرچه مقامات نیروی دریایی آمریکا ماه‌ها به طور خصوصی و علنی ناامیدی خود از دستیابی به این هدف را ابراز داشتند، اما دور تازه نگرانی‌های نیروی دریایی و مخالفت با رقم ۳۵۵ کشتی نیروی دریایی در خاورمیانه، ممکن است خشم ترامپ را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار