مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته تلاش‌های فراوانی برای خروج استان کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت انجام داده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،   انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ در حالی به پیروزی رسید که مردم این خطه از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی حتی در مناطق شهری محروم بودند.

خانه‌های خشت و گلی، نبودن زیرساخت‌های آب، برق، گاز، امکانات آموزشی، بهداشتی، راه‌های ارتباطی گوشه‌ای از محرومیت‌های مردم این استان در چهار دهه پیش بود.

به رغم وجود ظرفیت‌هایی مانند نفت، گاز، جنگل ها، مراتع، گردشگری، صنایع دستی، آب فراوان و خاک حاصلخیز در کهگیلویه و بویراحمد، اما تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از این پتانسیل‌ها استفاده بهینه نشده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث خانه‌های ایمن به ویژه در روستاها، ساخت معابر، جدول گذاری در جا‌های سخت گذر، زیرساخت‌های خدماتی، چون آب، برق، بهداشت، درمان، جاده‌های ارتباطی و گاز در مناطق روستایی مراکز توزیع سوخت خودرو، اینترنت و صد‌ها خدمت دیگر زندگی مردم این خطه را متحول کرد.

مردان و زنان کهنسال این سرزمین هنوز تجربه عبور از رودخانه‌ها با استفاده از طناب و پل‌های چوبی را هنوز از یاد نبرده اند.

حمل آب از چشمه‌های دور دست، مرگ و میر زنان باردار و کودکان بر اثر بیماری، پخت غذا با چوب درختان جنگلی، زندگی در تاریکی بدون برق تابلویی از سختی‌هایی است که مردم این خطه تجربه کردند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت ۷۱۳ هزارنفری دارای ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که ۷۲۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است.

اجرای طرح‌های هادی و تغییر سیمای روستا‌ها

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:تاکنون طرح هادی در بیش از ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان اجرا شده است.

حسین جنتی اظهار داشت: جدول گذاری، سنگ فرش و دیگر زیرساخت‌های رفاهی از کار‌های انجام شده در طرح‌های هادی روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

وی تصریح کرد: ۲۵۰ طرح در زمینه عمران روستایی در مناطق مختلف این استان با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هم اکنون در دست اجراست.

جنتی عنوان کرد: جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح‌های تولیدی و توریستی از مزایای اجرای طرح‌های هادی در روستاهاست.

ساخت خانه‌های ایمن با تسهیلات ارزان قیمت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:تاکنون ۳۲ هزار واحد مسکن روستایی و شهری در کهگیلویه و بویراحمد بازسازی و مقاوم سازی شده است.

جنتی افزود: ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون ۴۵ درصد آن مقاوم سازی شده است.

وی بیان کرد: این تعداد واحد مسکونی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر این استان از سال ۸۴ تاکنون مقاوم سازی شده است.

جنتی تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۵ باید ۵۲ هزار واحد کم دوام و بی دوام در مناطق روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان مقاوم سازی و بازسازی شود.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

وی اظهار داشت:میزان تسهیلات بازسازی پرداختی به شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر ۳۰۰ میلیون ریال با ۶۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و میزان تسهیلات بازسازی واحد‌های روستایی ۲۰۰ میلیون ریال با ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض بوده که به واحد‌های حادثه دیده در زلزله و سیل پرداخت شده است.

جنتی تصریح کرد: هم اکنون تعمیر بیش از ۲ هزار و ۷۱ واحد شهری و ۲ هزار و ۴۴۰ واحد روستایی از سوی بنیاد مسکن در دست اجراست.

ساخت خانه‌های ایمن

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای ۳۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی روستایی تاکنون در این استان سند مالکیت صادر شده است.

غلام رضا امیدوار اظهار داشت: ۸۲ هزار واحد مسکونی در روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی بیان کرد: طرح سند دار کردن خانه‌های روستایی در این استان به طور جدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.

امیدوار ابراز کرد: این تعداد سند مالکیت برای روستا‌های دارای نقشه طرح هادی و شورای اسلامی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون برای تمامی این روستا‌ها طرح هادی تهیه شده است.

وی عنوان کرد: پذیرش اسناد روستایی در محاکم قضایی و بانک‌ها به عنوان وثیقه، کمک به توسعه پایدار در روستاها، کم شدن اختلافات ملکی مردم در محاکم قضایی و بهسازی خانه‌های روستایی از ویژگی‌های اجرای طرح صدور سند مالکیت در روستاهاست.

بیمه چتری برای تضمین آینده کشاورزان

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، عشایر و روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت:هم اکنون حدود ۲۳ هزار خانوار زیر پوشش قرار گرفته اند.

عیسی کریمی اظهار داشت: صندوق بیمه کشاورزان، عشایر و روستایی دارای ۸۰ مستمری بگیر از کار افتاده، ۳۱۲ مستمری بگیر فوتی و ۷۴ خانوار مستمری بگیر بازنشسته در کهگیلویه و بویراحمد است.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر از افراد ۱۸ تا ۵۰ سال ساکن مناطق روستایی، عشایری و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و کشاورزان غیرساکن روستا برای تضمین آینده آنان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، عشایر و روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر خانوار برای قرار گرفتن زیر پوشش این صندوق سالیانه باید ۲۴۰ هزار تا حداکثر ۵۴۰ هزار تومان پرداخت کند.

کریمی ابراز داشت: در کهگیلویه و بویراحمد ماهانه ۲ میلیارد ریال مستمری توسط این صندوق پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد حق بیمه اجتماعی مشمولان این بیمه را دولت پرداخت می‌کند.

کریمی مهمترین اهداف این صندوق را جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، کاهش فاصله طبقاتی، کاهش محرومیت مناطق روستایی و تامین امنیت اجتماعی ذکر کرد و گفت: همه اقشار کم درآمد نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ به منظور حمایت از روستائیان، عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد.

افزایش امید به زندگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد از ۵۰ سال در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به ۷۰ سال در زمان حاضر افزایش یافته است.

اورنگ ایلامی کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان را از دیگر دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود:میانگین مرگ و میر کودکان و نوزادان در چهل سال پیش بین ۲۹ تا ۱۱۰ در هزار بوده که به میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

ایلامی عنوان کرد: ابتدای انقلاب اسلامی چهار پزشک عمومی در این استان فعالیت داشتند، اما هم اینک تنها ۴۰ پزشک فوق تخصص داخلی در کهگیلویه و بویراحمد مشغول خدمت هستند.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: مرگ و میر مادران باردار از رقم ۴۵ در هزار به کمتر از ۱۲ در هزار رسیده است.

ایلامی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری هیچ مورد مرگ مادر باردار در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشته است.

وی پوشش واکسیناسیون در این استان را حدود ۱۰۰ درصد عنوان کرد و گفت: این شاخص به نسبت از برخی از کشور‌های اروپایی بالاتر است.

ایلامی با بیان اینکه مراکز جامع سلامت کهگیلویه و بویراحمد از ۲۳ مورد به ۸۷ مرکز رسیده است افزود: جهش تعداد زیرساخت‌های درمانی شاخص‌های سلامت در این خطه را متحول کرده است.

وی ابراز داشت:کهگیلویه و بویراحمد پیش از انقلاب در بخش آموزش عالی پزشکی هیچ دستاوردی نداشته، ولی هم‌اینک ۱۸۷ عضو هیات علمی، بیش از ۲ هزار دانشجو و پنج دانشکده در این استان وجود دارند.

به گفته وی تعداد تخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌های مختلف استان از ۹۶ تخت به حدود یک هزار و ۵۰۰ تخت رسیده است.

ایلامی تصریح کرد: هم اکنون ۳۹ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای، ۸۷ تخت ویژه، ۶ کلینیک تخصصی، ۴۸ مرکز ترک اعتیاد، ۱۷۰ داروخانه و هشت بیمارستان مشغول ارائه خدمات به مردم این استان هستند.

توسعه ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۸۰ مکان ورزشی در مناطق شهری و روستایی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

محمد تقی علوی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سه زیرساخت ورزشی در این استان وجود داشت.

وی گفت:هم اکنون در مناطق روستایی ۸۰ زیرساخت ورزشی ایجاد شده است.

 اتصال روستا‌ها به شبکه گاز

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۷۱۷ روستای این استان از نعمت گاز بهره‌مند شدند و گازرسانی به ۳۶۰ روستای دارای شرایط در دست اقدام است.

رحمان خادم اظهار داشت:تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها سه روستای کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز بهره‌مند بودند.

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۸۶ هزار خانوار معادل بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این استان از نعمت گاز برخوردار هستند.

خادم بیان کرد: همه ۱۷ شهر کهگیلویه و بویراحمد از مزایای گاز خانگی بهره‌مند هستند در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حتی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان نفتخیز گچساران هم از مزایای گاز خانگی محروم بود.

آبرسانی به روستا‌ها تحقق رویای دیرینه

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت:پیش از پیروزی ۱۸ روستای این استان از نعمت آب سالم بهره‌مند بود، اما در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران یکهزار و ۴۸۰ روستا به سیستم آبرسانی تجهیز شد.

فیض الله پاسره افزود: در چهار دهه اخیر نزدیک به ۵۵۰ مخزن با ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب در روز در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شد.

وی همچنین از احداث ۲۰۰ ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب به مخازن در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

پاسره بیان کرد: تاکنون کار آبرسانی به ۹۰ درصد روستا‌های استان انجام شده است.

پاسره عنوان کرد: ۶ هزار کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است، در حالی که قبل از انقلاب هیچ کدام از روستا‌های استان تحت پوشش نظام بهره برداری و کنتورگذاری نبوده است.

وی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ۶۰ هزار مشترک در روستا‌های این استان وجود دارد.

پاسره بیان کرد: امروز شاخص برخورداری روستا‌های استان از آب آشامیدنی سالم ۷۴/۳ درصد است.

 افزایش اشتغال در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که قبل از انقلاب تنها نزدیک به ۱۰ هزار نفر در بخش کشاورزی این استان مشغول بکار بودند هم اکنون ۱۱۵ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.

الیاس تاج‌الدینی اظهار کرد: میزان تولید محصولات در کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای پیروزی انقلاب ۱۰ هزار تن بود هم اکنون سالیانه نزدیک به یک میلیون تن محصول در این استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: جهش در تولید محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حالی صورت گرفته که خشکسالی و تحریم‌ها این حوزه مهم را تحت تاثیر قرار داده است.

گسترش مراکز توزیع سوخت خودرو

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۶۰ مرکز سوخت خود رو در این استان فعالیت می‌کند.

سید لطف الله مسعودی افزود: در زمان حاضر ۳۲ مرکز عرضه سوخت بنزین و ۲۸ جایگاه سی ان جی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی سه پمپ بنزین در شهر‌های یاسوج، دوگنبدان و دهدشت فعالیت داشت و جایگاه سی ان جی در این استان هم وجود نداشت.

 ایجاد ۲۰ هزار شغل در جنگل‌ها و مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره برداری از طرح‌های آبخیزداری و جنگلداری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان شروع شد حدود ۲۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده است.

غلامحسین حکمتیان افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون پنج هزار و ۷۳۰ پروانه بهره برداری از مراتع و یکهزار ۴۹۲ فقره پروانه بهره برداری از معادن در این استان برای متقاضیان صادر شده است که باعث ایجاد چهار هزار و ۵۰۰ شغل شده است.

وی زراعت چوب را از دیگر بهره برداری‌های انجام شده در منابع طبیعی این استان ذکر کرد.

حکمتیان توضیح داد: ۲۷ هزار ۴۰۰ هکتار از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداران واگذار شده که منجر به ایجاد سه هزار و ۷۰۰ شغل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فعالیت‌های آبخیزداری این استان در سال ۱۳۶۰ شروع شد از انجام ۲ میلیون و ۴۲۰ متر مکعب طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

حکمتیان گفت: اجرای این طرح‌ها ۶ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد احیای ۴۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۸۰ هزار هکتار مرتع را از دیگر فعالیت‌ها در راستای صیانت از عرصه‌های طبیعی این استان ذکر کرد.

حکمتیان تعداد شغل‌های ایجاد شده از محل اجرای طرح‌های جنگل داری و مرتع کاری را چهار هزار و ۹۰۰ شغل اعلام کرد.

زیرساخت‌های ایجاد شده برای قشر تولیدگر عشایر

معاون عمرانی امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بهسازی یکهزار و ۶۲۴ چشمه، سه هزار و ۳۳۰ کیلومتر ایل راه، ۴۷۸ باب انبار علوفه، هفت شهرک عشایری، ۵۳ هزار ۴۰۰ متر جدول گذاری، یکهزار و ۴۴۲ مخزن ذخیره آب، ۲ هزار و ۷۰۰ سرویس بهداشتی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد.

وی ساخت ۲۴ باب حمام ضد کنه دام، تشویق و نظارت بر کشت هفت هزار هکتار گیاهان دارویی که از سوی عشایر ایجاد شده و احداث ۱۳۷ مرکز توزیع نفت سفید را از دیگر خدمات ارائه شده به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در چهار دهه اخیر ذکر کرد.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

این در حالی است قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بهسازی هشت چشمه، احداث پنج باب حمام ضد کنه و احداث ۲۳ مخزن آب آشامیدنی و کشاورزی، تنها خدمات ارائه شده به عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

آزادی پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، ارائه آموزش‌های ترویجی به میزان ۱۵۲ هزار نفر ساعت مطالعه و شناسایی ۶۸ زیست بوم عشایری از دیگر اقدامات همسو با ارتقای وضعیت زندگی عشایر است.

۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز کهگیلویه و بویراحمد در اختیار جامعه عشایری است. ۱۲ درصد از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.

 وضعیت صنعت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروانه بهره برداری ۶۴۰ واحد صنعتی در این استان صادر شده که میزان اشتغال زایی آن‌ها هشت هزار نفر بوده است.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

داریوش دیودیده اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی تنها یک واحد صنعتی با اشتغال ۱۴۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت داشت، اما هم اینک تعداد واحد‌های صنعتی استان به ۶۴۰ واحد با حجم سرمایه گذاری افزون بر ۱۱ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد واحد‌های خدماتی برای مسافران و ارتقای وضعیت جاده‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی گردشگری این استان را از ظرفیتی پنهان به ابزاری برای کارآفرینی و اشتغال تبدیل کرد.

محمود باقری افزود: واحد‌های بسیاری برای اسکان گردشگر شامل هتل، مجتمع‌های بوم گردی، کمپینگ‌های گردشگری و مهمان پذیر در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چشمه بلقیس چرام تنها نقطه گردشگری دارای زیرساخت بود که از سوی بخش خصوصی ایجاد شده بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون این استان سالانه میزبان سه میلیون گردشگر داخلی و سه هزار گردشگر خارجی است درحالی که در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مقوله‌ای به عنوان صنعت گردشگری در استان جایگاهی نداشت.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب، گردشگری برای مردم استان تنها محدود به مکان‌های زیارتی می‌شد، اما اکنون با ایجاد زیرساخت‌های رفاهی، مردم علاوه بر مکان‌های مذهبی از هر فرصتی برای سیر و سیاحت استفاده می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت صنایع دستی موجود در استان، گفت: حمایت از تولیدات صنایع دستی فرصتی برای ایجاد اشتغال با سرمایه اندک است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولیدات صنایع دستی به صورت ذهنی بافت و برای مصرف خانوار بود بیان کرد: آموزش‌های به بافی برای قابل رقابت شدن تولیدات صنایع دستی در عرصه ملی و جهانی، تلاش برای احیای رشته‌های منسوخ صنایع دستی و پرداخت تسهیلات بانکی از مهمترین حمایت‌های دولت از رونق صنایع دستی در این استان است.

باقری تصریح کرد: هم اکنون ۱۰۰ کارگاه تولید محصولات صنایع دستی در استان فعالیت می‌کند.

این استان با داشتن ۳۵ هزار نفر هنرمند و رشته‌های متنوع صنایع دستی از خاستگاه‌های صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

 فراگیر شدن سواد

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی میزان باسوادی مردم استان ۳۱ درصد بود که در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از ۶۳ درصد افزایش یافته است.

هادی زارع پور اظهار داشت: براساس سرشماری ۴۳۷ هزار و ۴۶ نفر از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال در استان باسواد هستند. این استان ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که برای تمامی آن‌ها طرح هادی تهیه شده است.

بهبود راه‌های دسترسی

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود تونل‌های بسیار در مسیر‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جاده‌ها با شکافتن صخره‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شد.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راه‌های خاکی، شوسه، اصلی و روستایی در این استان ۸۰۰ کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.

کارنامه چهل ساله نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد

نژاد صفوی بیان کرد:هم اکنون افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود دارد.

وی بیان کرد: ۱۷۹ کیلومتر بزرگراه، ۹۸۶ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۹۹۸ کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: طول شبکه برق این استان نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هفت برابر شده است.

داود راهزادی افزود: طول شبکه برق کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک هزار کیلومتر بود هم اکنون به هفت هزار کیلومتر رسیده است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۱ ایستگاه شبکه برق در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها هشت هزار مشترک برق در این استان وجود داشت، اما در زمان حاضر شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد به ۲۵۰ هزار مشترک خدمات رسانی می‌کند.

وی بیان کرد: هم اکنون تمام روستا‌های بالای ۱۰ خانوار این استان از نعمت برق بهره‌مند هستند.

توسعه آب شهری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم ذخیره مخازن آب شهر‌های استان از زمان تأسیس این شرکت در سال ۱۳۷۱ تاکنون با افزایش ۴۰ برابری از سه هزار و ۲۵۰ مترمکعب به ۱۳۱ هزار مترمکعب رسیده است.

سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: تعداد مخازن آب مناطق شهری استان نیز در این ۲۶ سال از ۱۵ باب مخزن سنگی و فلزی غیر استاندارد به ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد رسید.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هفت هزار مشترک آب در شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت و این تعداد هم اینک ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است.

جمعیت شهری زیر پوشش این شرکت هم اینک ۹۹.۸ درصد بوده و ۲ دهم درصد مابقی نیز مربوط به ساکنان مناطق حاشیه شهرهاست که به زودی شناسایی و زیر پوشش قرار می‌گیرند.

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.